با وحدت جهان اسلام، اسرائیل از بین رفتنی است

به گزارش بصیر، مسأله‌ی فلسطین را می‌توان یکی از محوری‌ترین موضوعات جهان اسلام در اندیشه‌ی رهبر انقلاب دانست. تا بدان‌جا که ایشان در دیدار اخیر خود با مسئولان و دست‌اندرکاران حج می‌فرمایند: «یکى از مسائلى که در حج باید مورد توجه قرار بگیرد، مسأله‌ى فلسطین است. مسأله‌ى فلسطین، مسأله‌ى اول دنیاى اسلام است.» پیروزی جبهه‌ی مقاومت در نبرد با رژیم صهیونیستی نیز یکی از موضوعاتی بود که مورد توجه رهبر انقلاب در این دیدار قرار گرفت و در این‌باره فرمودند: «شما نگاه کنید به این قضایاى جنگ پنجاه روزه‌ى غزه، ببینید چطور یک جمع محدود تهیدست فلسطینى – که نه سلاح‌هاى پیشرفته دارند، نه امکانات فراوان دارند، نه راه ارتباط و اتصالى به این‌طرف و آن‌طرف دارند؛ محصور – توانستند بر رژیم صهیونیستى که نماد قدرت غرب در منطقه است غلبه پیدا کنند، خواست خودشان را بر آنها تحمیل کنند، تلاش آنها را در حمله‌ى به غزه ناکام بگذارند؛ این نشان‌دهنده‌ى این است که ما در درون خودمان قوى هستیم، ما توانایى‌هاى زیادى داریم، ما می‌توانیم هرگونه دشمنى را به چالش بکشیم.» پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR این موضوعات را با آقای داود شهاب، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین مورد گفت‌وگو قرار داد. 


* در ابتدا لطفاً ارزیابی و دیدگاه خود درباره‌ی جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و پاسخ مقاومت اسلامی به آن را برای خوانندگان ما بفرمایید. 
این جنگ نیازی به علت و دلیل نداشت. دشمن صهیونیستی، ملت فلسطین را که به سرزمین‌های خود چنگ زده و مقاومت می‌کند، دشمن استراتژیک خود می‌داند و بنابراین همواره و با استفاده از همه‌ی ابزارهای ممکن برای تضعیف ملت فلسطین فعالیت کرده و تلاش می‌کند. لذا جنگ‌‌های اشغالگران علیه ملت فلسطین طی ۱۰۰ سال گذشته حتی ثانیه‌ای متوقف نشده است و به منظور ریشه‌کنی ملت فلسطین از سرزمین‌های خود توطئه‌‌ای پس از توطئه‌ی دیگر طرح‌ریزی می‌کند تا ملت فلسطین را به تسلیم و بالا بردن پرچم سفید تسلیم وادار کند. آنها می‌خواهند که مردم فلسطین تسلیم این منطق شوند که این سرزمین متعلق به یهودیان است. این منطق اشغالگران است.

در آینده نباید عملکردی کمتر از عملکرد اخیرمان در جنگ تحمیلی علیه غزه، ارائه دهیم. امت اسلامی باید به پا خیزد. دشمن صهیونیستی، هم اکنون خطری برای همه است و علت اصلی بسیاری از تحولات منطقه، رژیم اشغالگر قدس است. این رژیم، یک غده‌ی سرطانی است که چنان‌چه ریشه کن نشود، پیکر جهان اسلام بیمار خواهد ماند.


نقطه‌ی آغاز جنگ اخیر در کرانه‌ی باختری رود اردن بود. آن وقتی که سه شهرک‌نشین صهیونیست ربوده شدند. اعلام نشد که چه کسی و یا چه گروهی آن‌ها را ربوده است. اسرائیل جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را مسئول ربودن این سه شهرک‌نشین صهیونیست خواند و به همین بهانه حملات خود علیه مردم کرانه‌ی باختری رود اردن را بیشتر کرد و پس از آن جنگ علیه غزه را آغاز کرد تا شماری از رزمندگان و مجاهدان در نوار غزه را به شهادت برساند.
 
معتقد هستیم که این جنگ اهداف و علت‌های بسیاری داشت. از جمله اهداف استراتژیک آن می‌توان به بازگرداندن توان نظامی ارتش صهیونیست و تلاش برای القای این موضوع به ملت فلسطین که به فکر ضربه زدن به رژیم صهیونیستی نباشد، اشاره کرد. همچنین تضعیف مقاومت و کشف توانمندی‌های نظامی آن و به آزمایش گذاشتن آن نیز از دیگر اهداف رژیم صهیونیستی در راه‌اندازی جنگ اخیر بود.
 
این جنگ اهداف و علت‌های داخلی و شخصی دیگری را نیز دنبال می‌کرد. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اطرافیان و اعضای حزبش را به جنگ‌افروزی علیه نوار غزه تحریک می‌‌کرد. مقاومت به حملات رژیم صهیونیستی پاسخ داد و همین پاسخ، واکنش اسرائیل را در پی داشت و این‌گونه بود که جنگی ۵۱ روزه روی داد.
 
* نظر شما درباره‌ی ضرورت مسلح ساختن کرانه‌ی باختری برای رویارویی با دشمن صهیویستی که اخیراً از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده چیست؟ به نظر شما این امر چه پیامدهایی در موازنه‌ی قوا در منطقه برجای خواهد گذاشت؟ 
کرانه‌ی باختری رود اردن جزء جدایی‌ناپذیر فلسطین است که همچنان تحت اشغال و محاصره قرار دارد. جنگ صهیونیست‌ها علیه کرانه‌ی باختری بسی گسترده‌تر از جنگ‌هایشان علیه نوار غزه است. از نظر رژیم صهیونیستی، کرانه‌ی باختری رود اردن جزء ‌اساسی طمع‌ورزی‌های استعمارگرانه‌ی رژیم صهیونیستی است و لذا مشاهده می‌کنیم که شهرک‌سازی‌ها و تجاوز به دارایی‌ها و زمین‌های فلسطینیان در آن‌جا همه‌روزه ادامه دارد. خانه‌های فلسطینیان تخریب می‌شود و بازداشت‌ها در جریان است. یهودی‌سازی قدس و مصادره‌ی زمین‌ها همه روزه از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم پایدار و مقاوم فلسطین در کرانه‌ی باختری رود اردن انجام می‌شود.

ما مخالف یهودیان و مخالف حق آنها در زندگی با کرامت نیستیم؛ ولی با هر کس که به سرزمینمان تجاوز کرده و بزرگترین جنایت پاکسازی نژادی قرن بیستم را مرتکب شده، ‌ مخالف هستیم. این جنایت همچنان در جریان است و شاهدان آن نیز حاضر هستند. اگر می‌توان این جنایت را بدون خونریزی تصحیح کرد، که چه بهتر… راه‌ حل مسالمت آمیز، همان همه‌پرسی و حق تعیین سرنوشت است.


مردم کرانه‌ی باختری رود اردن در گام نخست و گام دوم، با مقاومت و پایداری خود با این دشمن اشغالگر رویارویی می‌کنند و در مقابل آن ایستادگی می‌کنند. در انتفاضه‌ی اول و دوم، کرانه‌ی باختری نقش برجسته‌ای ایفا نمود و ضربه‌های بزرگی بر پیکره‌ی رژیم صهیونیستی وارد کرد؛ تا جایی که دشمن مجبور شد دیوار حائلی بین کرانه‌ی باختری و آن‌چه که اسرائیل نامیده می‌شود، بنا کند. مردم کرانه‌ی باختری در همه‌ی نبردها با دشمن اشغالگر حضور داشتند که آخرین رویارویی آنها نیز تا قبل از جنگ اخیر علیه غزه ادامه داشت. همزمان با آغاز حملات اخیر علیه غزه، رویارویی مردم کرانه‌ی باختری رود اردن با صهیونیست‌ها مجدداً آغاز شد و ۲۵ شهروند فلسطینی کرانه‌ی باختری نیز به شهادت رسیدند.

موضوع مسلح کردن کرانه‌ی باختری و ورود بیشتر آن به عرصه‌ی مقاومت، بی‌شک خواست همگان است ولی از یک طرف نیازمند فضای مناسب است و از طرف دیگر به امکانات و حمایت‌های همه‌جانبه‌ی سایر ملل نیاز دارد. کرانه‌ی باختری از پنج سو توسط دشمن صهیونیستی محاصره شده است. بنابراین امیدوار هستیم که کرانه‌ی باختری بر همه‌ی مشکلات داخلی و خارجی، سیاسی و روانی‌‌اش پیروز شود. مردم کرانه‌ی باختری همواره در خط مقدم رویارویی با اشغالگران بوده‌‌اند. بایستی با ابزارهای مردمی، جنگ آزادی‌بخش کرانه‌ی باختری را آغاز و چهره‌ی واقعی این رژیم اشغالگر نژادپرست را برای جهانیان ترسیم کنیم.

* تا چه اندازه موضوع مسلح ساختن کرانه‌ی باختری رود اردن را امری ممکن می‌دانید؟ چگونه چنین موضوعی محقق می‌شود؟
این مسأله امکان‌پذیر است. چنان‌چه اقدامات اولیه توسط تشکیلات خودگردان فلسطین انجام شود، می‌توان موضوع مسلح کردن کرانه‌ی باختری را عملی کرد. ولی پیش از آن، یک انتفاضه‌ی حقیقی می‌تواند در آن‌جا شکل بگیرد. هدف این انتفاضه باید آزادی اراضی فلسطینی از اشغالگری و وادار کردن صهیونیست‌ها به خروج از سرزمین‌های فلسطین باشد. نه این‌که کرانه‌ی باختری مانند شرایط جاری تحت اشغال تمام عیار رژیم صهیونیستی قرار داشته باشد.

مذاکره با دشمن صهیونیستی، دستاوردی جز عقب‌نشینی و امتیازدهی و آزار مردم توسط صهیونیست‌ها در پی نداشته است. اسرائیل از سرزمینی که اشغال کرده خارج نمی‌شود، ‌ مگر این‌که امتیازات بسیار بیشتری نسبت به آن‌چه از دست می‌دهد، به دست آورد یا این‌که هزینه‌ی اشغال بسیار گران تمام شود؛ ولی زمانی که هزینه‌ای در کار نباشد، چه انگیزه‌ای برای پایان اشغال وجود خواهد داشت؟


* به نظر شما راه حل مفید برای ریشه‌کنی غده‌ی سرطانی صهیونیستی از فلسطین چیست؟ نقش مقاومت را برای رهایی ملت مظلوم فلسطین از چنگال رژیم صهیونیستی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ریشه کنی این غده‌ی سرطانی نیازمند قیام همه‌ی امت اسلامی است. رژیم صهیونیستی یک بخش کوچک از یک طرح بزرگتر است که توسط قدرت‌های بزرگ جهان اداره می‌شود. بدون این‌که امت اسلامی به پا خیزد و همه‌ی توان خود را به‌منظور مقابله با طرح غربی به کار گیرد، نمی‌توان کاری از پیش برد. منظور بنده از توان امت اسلامی، امکانات نظامی نیست بلکه تنها با قیام و وحدت، اسرائیل از بین می‌رود. فشارهای اقتصادی تأثیر بالایی بر کشورهای غربی می‌گذارد. وقتی غرب بفهمد که اسرائیل یک طرح شکست خورده است، ‌ در آن صورت خودشان آن را تفکیک خواهند کرد. ولی تا زمانی که نگه‌داشتن اسرائیل برای آنها هزینه‌ی بالایی نداشته باشد، از آن حمایت خواهند کرد و زمانی که اسرائیل از طریق فشارهای کشورهای عربی و اسلامی، تبدیل به یک سربار برای غرب شود و همگان به این امر واقف شوند، مطمئن باشید که در آن صورت، برای از بین بردن اسرائیل نیاز به هیچ جنگی نخواهد بود.

* در طول بیش از شش دهه اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها، برخی در جهت سازش با رژیم اشغالگر گام برداشتند. به نظر شما دستاوردهای گزینه‌ی سازش با دشمن صهیونیستی چه بوده است؟ دیدگاه مردم فلسطین درباره‌ی موضوع مذاکره با صهیونیست‌ها چیست؟
گزینه‌ی مذاکره با دشمن صهیونیستی، دستاوردی جز عقب‌نشینی و امتیازدهی بیشتر و افزایش آزار و اذیت مردم فلسطین توسط صهیونیست‌ها در پی نداشته است. اسرائیل از سرزمینی که اشغال کرده خارج نمی‌شود، ‌ مگر این‌که امتیازات بسیار بیشتری نسبت به آن‌چه از دست می‌دهد، به دست آورد یا این‌که هزینه‌ی اشغال آن منطقه بسیار گران تمام شود؛ ولی زمانی که هزینه‌ای در کار نباشد، چه انگیزه‌ای برای پایان دادن به اشغال یک منطقه وجود خواهد داشت؟

گزینه‌ی مذاکره با دشمن صهیونیستی باید متوقف شود. ما گزینه‌های بسیار دیگری فرا رویمان وجود دارد که حداقل آنها، دعوت ملت فلسطین به قیام مردمی طولانی مدت علیه دشمن و حمایت امت اسلامی در پشت سر ملت فلسطین از آنها است. همچنین باید ماهیت این رژیم به عنوان ددمنشانه‌ترین رژیم اشغالگر که نظام آپارتاید را به کار گرفته و زشت‌ترین جنایت‌ها را علیه انسانیت روا می‌دارد، برای جهانیان تبیین شود.

گزینه‌ی مذاکره با دشمن صهیونیستی باید متوقف شود. ما گزینه‌های بسیار دیگری فرا رویمان وجود دارد که حداقل آنها، دعوت ملت فلسطین به قیام مردمی طولانی مدت علیه دشمن و حمایت امت اسلامی در پشت سر ملت فلسطین از آنها است. همچنین باید ماهیت این رژیم به عنوان ددمنشانه‌ترین رژیم اشغالگر که نظام آپارتاید را به کار گرفته برای جهانیان تبیین شود.


* نظر شما درباره‌ی نظریه اجرای همه‌پرسی فراگیر در فلسطین با مشارکت همه‌ی آوارگان فلسطینی در کشورهای خارجی به منظور تعیین سرنوشت ملت فلسطین چیست؟
این موضوع یک طرح عادلانه است، اما اسرائیل هیچ وقت به آن تن نخواهد داد. ما مخالف یهودیان و مخالف حق آنها در زندگی با کرامت نیستیم؛ ولی با هر کس که به سرزمینمان تجاوز کرده و بزرگترین جنایت پاکسازی نژادی قرن بیستم را مرتکب شده، ‌ مخالف هستیم. این جنایت همچنان در جریان است و شاهدان آن نیز حاضر هستند.

این طرح، پیامی برای غیر یهودیان است مبنی بر این‌که جنایتی صورت گرفته و بایستی تصحیح شود. اگر می‌توان این جنایت را بدون خونریزی تصحیح کرد، که چه بهتر… این امر را با راه‌ حل مسالمت آمیز که همگان به آن ایمان دارند، می‌توان عملی کرد. این راه همان همه‌پرسی و حق تعیین سرنوشت است.

* در پایان هر آن‌چه از قلم افتاده و هر نکته‌ای که مایل به ذکر آن هستید را برای خوانندگان ما بفرمایید؟
از شما تشکر می‌کنم. حمله به غزه و پاسخ قهرمانانه‌ی مقاومت به آن یک روند و گامی بود که گام‌های دیگر نیز در راه است. همه باید خود را آماده کنند. این پاسخ اخیر، به‌ویژه در بُعد اجتماعی، امنیتی و روانی، تأثیر چشمگیری بر رژیم صهیونیستی داشت.

در آینده نباید عملکردی کمتر از عملکرد اخیرمان در جنگ تحمیلی علیه غزه، ارائه دهیم. امت اسلامی باید به پا خیزد. دشمن صهیونیستی، دشمن همگان است. این رژیم هم اکنون خطری برای همه است و علت اصلی بسیاری از تحولات منطقه، رژیم اشغالگر قدس است. این رژیم، یک غده‌ی سرطانی است که چنان‌چه ریشه کن نشود، پیکر جهان اسلام بیمار خواهد ماند.

 

 

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا