شمارش معکوس برای شکاف در امپراطوری

بصیر، با نزدیک شدن به زمان همه پرسی در انگلیس برای ماندن یا جدایی اسکاتلند، این کشور آماده لحظه تاریخی می‌شود. اسکاتلند که بیش از سه قرن تحت‌الحمایه انگلیس بوده، پس از ۳۰۷ سال قصد دارد با رأی مستقیم مردم از تحت‌الحمایگی انگلیس خارج ‌شود.

ناظران سیاسی معتقدند که جدایی و استقلال اسکاتلند از بریتانیای واحد نه تنها جایگاه بازیگری انگلیس در جهان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بلکه آغازی بر پایان یک امپراطوری محسوب می‌شود.

در حالی که کمتر از یک هفته به همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا نمانده، از هم‌اکنون زنگ خطر فروپاشی این کشور برای رهبرانش به صدا درآمده است. چرا که قرار است این بار اسکاتلندی‌ها پس از ۳۰۷ سال از تحت‌الحمایگی انگلیس رها شوند و خود تاریخ کشورشان را رقم بزنند.

به طور قطع رأی مثبت مردم به جدایی اسکاتلند از انگلیس پیامدهای فاجعه‌آمیزی را برای پادشاهی بریتانیا و روند سیاسی این کشور دارد که اضمحلال و افولش در عرصه بین‌المللی را در پی خواهد داشت، که به آن اشاره می‌شود.

۱- اسکاتلند سرزمینی است که در بخش شمالی جزیره بریتانیا واقع شده است و پس از انگلیس دومین منطقه وسیع تشکیل‌دهنده بریتانیا است. این منطقه حدود ۵/۵ میلیون نفر جمعیت دارد و با توجه به استقرار پایگاه‌های اصلی زیردریایی‌های هسته‌ای انگلیس در آن از نظر راهبردی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لذا استقلال این کشور به لحاظ راهبردی و امنیتی پیامدهای منفی را برای انگلیس در پی دارد.

۲- اهمیت اقتصادی منطقه اسکاتلند، یکی دیگر از مسائلی می‌باشد که باعث شده ساز جدایی از انگلیس و استقلال در این منطقه طی دو سال گذشته شروع شود. هر چند که اهمیت این منطقه برای بریتانیا، به ویژه پس از کشف منابع نفت و گاز در دریای شمال در دهه ۱۹۷۰، دو‌چندان شد و همین رویداد نیز باعث شد مردم منطقه اسکاتلند موضوع کسب استقلال از دولت مرکزی را با جدیت بیشتری پیگیری کنند چراکه معتقدند اسکاتلند تاکنون سهم عادلانه‌ای از درآمدهای نفتی دریای شمال دریافت نکرده است. لذا خروج اسکاتلند از تحت احمایگی پیامدهای سنگین اقتصادی را در پی دارد.

۳- در یک نظرسنجی که اخیراً توسط مؤسسه Panel base صورت گرفته است، تعداد افرادی که خواهان جدایی اسکاتلند از بریتانیا هستند، به شدت افزایش یافته است. نکته قابل توجه این است که با انتشار نتیجه نظرسنجی، واحد پول پوند به شدت سقوط کرد و به پایین‌ترین ارزش خود طی ۱۰ ماه گذشته رسید. این در حالی ‌است که دولتمردان بریتانیا برای مواجهه با این موضوع هیچ گونه استراتژی مشخصی ندارند و هنوز هیچ برنامه‌ مشخصی برای احتمال ظهور اسکاتلند مستقل ندارند که این خود دال بر افول جایگاه این کشور دارد.

۴- به اذعان برخی از تحلیلگران سیاسی، مهم‌ترین نتیجه استقلال اسکاتلند را می‌توان رشد ملی‌گرایی در سایر بخش‌های بریتانیا دانست. به طور قطع، جدایی اسکاتلند از سایر پادشاهی متحده بریتانیا محرک و عاملی برای سایر جریانات ملی‌گرا در مناطق ایرلند شمالی و ولز و تلاش برای به رسمیت شناخته شدن می‌باشد. چرا که فرآیند صلح در ایرلند شمالی ممکن است دستخوش برخی از نوسانات شود و جمهوری‌خواهان ایرلند شمالی تحت تأثیر استقلال اسکاتلند انگیزه جدیدی برای فعالیت به دست آورند. لذا چنانچه بستر جدایی طلبی برای سایر بخش‌ها محیا شود، دیری نخواهد شد که داعیه استقلال طلبی باعث فروپاشی این کشور خواهد شد.

۵- از سوی دیگر، به لحاظ روانی استقلال اسکاتلند موجب تضعیف پرستیژ و قوام داخلی جامعه انگلیس و موجودیت نظام سلطنتی آن می شود. در حقیقت این فرآیند به نوبه خود بحران مالی اقتصادی و اجتماعی این کشور را تشدید خواهد کرد. توجه به اظهارات دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس که جلوگیری از استقلال اسکاتلند را جنگی با همه نیرو و توان توصیف کرد که با جان و ذهن و روح همه انگلیسی‌ها ارتباط دارد خود گویای بسیاری از مسائل است که در آینده با آن مواجه خواهند شد.

۶- به باور برخی از تحلیل‌گران سیاسی، استقلال اسکاتلند از وزن انگلیس به عنوان یک کشور بزرگ اروپایی (در کنار آلمان و فرانسه) در صحنه معادلات اروپایی خواهد کاست و اقتصاد غیر‌مولد آن را با رقیبی تازه‌نفس و همجنس (اسکاتلند مستقل) به ویژه در زمینه‌های سنتی بانکداری، بیمه، تجارت، و خدمات مالی روبه‌رو می‌سازد. چرا که در واقع بخشی از مناسبات سیاسی و اقتصادی اروپائیان به ویژه کشورهای اروپای شمالی، گروه آلمان و روسیه به سمت اسکاتلند جدید‌التأسیس هدایت می‌شود و آنها از اهرم اسکاتلند مستقل برای مهار سیاست‌های اروپایی لندن بهره‌برداری بیشتری خواهند کرد.

به نظر می‌رسد که جرقه استقلال و رهایی از بند استعمار پیر اروپا زده شده و می‌رود که بریتانیا را در آستانه فروپاشی قرار دهد. آفتاب بریتانیا که زمانی غروب نمی‌کرد اینک در حال افول است و می‌رود که درخشش خود را فراموش کند.

 

 

صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا