به اين دلايل همراه غذا پياز بخوريد

به گزارش بصیر،  فرجي متخصص تغذيه درباره خواص پياز و علت مصرف آن در کنار غذا گفت: پياز از ديرباز در غذاي ايرانيان چه به صورت سرخ‌کرده و چه به صورت خام وجود داشته و گفته مي‌شود که از حدود ۶ هزار سال پيش تاکنون به عنوان يک داروي سنتي استفاده شده است

وي با اشاره به اينکه پياز سرشار از ترکيبات گوگردي است و قادر به متوقف کردن روند تغيير شکل سلول‌ها است افزود: به همين دليل گفته مي‌شود که اين نوع ماده غذايي خطر ابتلا به سرطان از جمله سرطان سينه را تا حد زيادي کاهش مي‌دهد و کساني که با غذاي خود کمي پياز خام مي‌خورند کمتر به سرطان مبتلا مي‌شوند.

وي تصريح کرد: همچنين ماده‌اي به نام پروپيل‌سولفات در پياز وجود دارد که از ابتلا به سرطان معده و روده جلوگيري مي‌کند اما نبايد فراموش کرد که پياز خام نسبت به پياز پخته شده تأثير بيشتري بر سلامت بدن دارد.

به گفته اين متخصص تغذيه همچنين ترکيبات گوگرددار در پياز عضلات صاف ريه را تحريک کرده و باعث باز شدن شريان‌هاي کوچک و نايژه مي‌شود و براي همين به آن‌هايي که دچار سرماخوردگي مي‌شوند مصرف پياز به صورت خام يا در کنار غذا توصيه مي‌شود.

فرجي با تاکيد بر اينکه پياز در تنظيم قند خون نيز بسيار موثر است تصريح کرد: در پياز ترکيباتي مانند يک نوع انسولين گياهي وجود دارد که قند خون را تنظيم مي‌کند ولي نبايد فراموش کرد که افرادي که دچار افت قند خون مي‌شوند نبايد بيش از حد پياز مصرف کنند.

عضو انجمن علمي تغذيه ايران گفت: شايد جاي سوال باشد که چرا در کنار کباب يا غذاهاي بين راهي پياز خورده مي‌شود اما جالب اينجاست که اين ماده غذايي يک آنتي‌بيوتيک بسيار قوي بوده و در از بين بردن ميکروب‌هاي مختلف نقش موثري دارد به همين جهت معمولاً در کنار غذاهاي گوشتي و پرچرب و مهمان‌خانه‌هاي بين راهي توصيه مي‌شود تا حتماً پياز در کنار غذا به صورت خام خورده شود.

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا