گفت‌وگوی مشترک، بیانیه جداگانه؟!

بصیر، آمریکا و رژیم صهیونیستی در حالی دور تازه گفت‌وگوهای راهبردی را در سال جاری به پایان رساندند که در اقدامی کم‌سابقه، بیانیه مشترک صادر نکردند.

به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، دو طرف پس از پایان گفت‌وگوهای جداگانه، بیانیه‌های کاملاً متفاوتی صادر کردند. در حالی که در بیانیه طرف آمریکایی، نامی از ایران برده نشده، بیانیه رژیم صهیونیستی، ایران را عامل تهدیدهای طولانی‌مدت در منطقه دانسته است.

بیانیه آمریکا بر پیامدهای درگیری‌های رژیم صهیونیستی و حماس متمرکز است و بیانیه رژیم صهیونیستی، ایران را تهدیدی خطرناک‌تر از داعش خوانده است.

نحوه صدور بیانیه (دو بیانیه جداگانه) و محتوای آن تا حد زیادی بیانگر فضای نه‌چندان همسوی این گفت‌وگوها است. به‌نظر می‌رسد علت این ناهمسویی و به عبارت مناسب‌تر، اختلاف راهبردی، مسئله ایران است.

قرار گرفتن مسئله ایران در کانون گفت‌وگوها، برای رژیم صهیونیستی آن‌قدر مهم بود که ظاهراً محور گفت‌وگوی آمریکایی‌ها را که به حماس می‌پرداخت، برنمی‌تابید.

ظاهراً هر دو طرف می‌دانستند که چرا یکی بر بحث درباره ایران اصرار دارد و دیگری نسبت به این بحث استنکاف می‌ورزد.

صهیونیست‌ها قصد داشتند برای تأثیرگذاری هر چه بیشتر بر دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای که چند روز دیگر آغاز می‌شود، درباره ایران گفت‌وگو کنند و آمریکایی‌ها هم با آگاهی از همین مسئله، از پرداختن به این بحث پرهیز می‌کردند؛ زیرا آن‌ها می‌دانستند صهیونیست‌ها بر مذاکراتی اصرار می‌ورزند که نتیجه آن، کاملاً به نفعشان باشد و رضایت آن‌ها را جلب کند و این را نیز می‌دانستند که چنین توافقی با ایران به هیچ وجه امکان ندارد و به معنای شکست قطعی مذاکرات است، چیزی که آمریکا نشان داده از آن می‌گریزد و نمی‌خواهد شکست‌خورده، مذاکرات را به پایان برساند؛ از این رو به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها از دست آمریکایی‌ها عصبانی باشند!

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا