نگاه ناعادلانه دولت تلاش های ربیع فلاح را عقیم کرد/هزار راه نرفته تا توسعه مازندران

بصیر،  ربیع فلاح جلودار جزو اولین استانداران دولت یازدهم بود که منصوب شد و با تعجیلی که دولت در تغییر استاندار مازندران داشت، انتظار می رفت، تغییرات اساسی هم در روند توسعه استان از سوی دولت شکل گیرد و نگاه دولتمردان نسبت به مازندران مهربانانه تر شود.

فلاح که رئیس ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در مازندران بود، در حالی عنان مدیریت استان را در دست گرفت که عمده سیاسیون مازندران از این تغییر چندان راضی نبوده و خیلی ها هم به گزینه رقیب، دل خوش کرده بودند و با آمدن آن چهره، فردایی بهتر را برای مازندران می اندیشیدند، اما باید قبول داشت که مشکلات اقتصادی کشور و نگاه غیرمنصفانه چندساله به این استان، کار هر مدیر توانمندی را سخت می کند.

پس از تغییر استاندار مازندران، مهم ترین تغییر در استان جابه‌جایی نیروهای غیر هم سو بود و جالب این که بارها اذعان می شد هدف از تغییر نیروها فقط توسعه استان است اما در عمل افرادی در بدنه دولت در مازندران به کارگیری شدند که غالباً به نوعی با ستاد انتخاباتی دکتر روحانی همکاری داشتند.

و یا نیروهای اصلاح طلبی به کار گماشته شدند که گهگاهی هم با توجه به برآورده نشدن برخی از نیازهایشان از سوی استاندار، انتصاب وی را به باد انتقاد می گرفتند و دم از جابجایی وی می زدند.

نمونه بارز آن را همین چند روز گذشته با انتصاب فرماندار نکا که در ایام انتخابات قائم مقام ستاد انتخاباتی دکتر روحانی بود، شاهد بودیم؛ وی پس از انتصاب ربیع فلاح به سمت استاندار به عنوان مشاور عالی وی منصوب شد و در همان ایام اظهاراتی تند و تیز بر علیه فلاح در رسانه ها از سوی وی منتشر شد اما به هر ترتیبی که شده پس از چند ماه سهم انتخاباتی اش را گرفت و با توجه به اینکه بارها گفته بود که علاقه ای به پست ندارد، فرماندار نکا شد.

ربیع فلاح از ابتدای حضور در استان دیداری با تشکل‌های مختلف در برنامه کاری اش قرار داد و روزهای آغازین مدیریتش را به شنیدن مشکلات تشکل‌ها و نارسایی‌های موجود به سر می کرد.

رفته رفته به انتقاد از عملکرد دولت قبل پرداخت و برخی از اقدامات انجام نشده در استان را زیر سوال می‌برد.

وی وجود زباله، عدم توسعه یافتگی مازندران در حوزه صنعت، بهره برداری نامناسب از جنگل، تخریب محیط زیست، ارزان خریدن محصولات کشاورزی، عدم توجه به روستاها، عدم بهره گیری از سرمایه گذار را از مهم ترین مشکلات استان مطرح می کرد و حتی در برخی از اظهاراتش نیز قول ساماندهی و اصلاح امور را نیز داده بود.

باید اذعان داشت که دکتر ربیع فلاح، استانداری سخت کوش و زحمتکش با همتی جهادی برای مازندران بوده و وجود وی در استان حائز اهمیت است.

باید قبول کرد تا نگاه مسئولان دولت به مازندران نگاهی ناعادلانه نسبت به سایر استان ها باشد، اگر مدیری سخت کوش تر از ربیع فلاح هم سراغ داشته باشیم و بر منصب استانداری تکیه زند، نمی تواند کار استان را پیش ببرد و فردایی زیبا برای مازندران بسازد. تلاش، بدون حمایت قاطعانه دولت نتیجه بخش نیست و در نقدی هم که نسبت به رویکرد مدیریت باید داشته باشیم، نباید به طور یکجانبه فقط استاندار را مورد هدف قرار دهیم بلکه مهم ترین مسئله ای که باید آن را مورد توجه قرار داد، میزان حمایت دولت در روند توسعه بخشی استان است.

سیدعلی اکبر طاهایی استاندار قبلی این استان که سوابق درخشانی در بحث مدیریتی در سایر استان ها داشت، در اواخر دوران مدیریتش در مازندران ناگزیر به اعترافی تلخ شد که «شرمنده مردم مازندران شدم!»

هر استاندار توانمندی در مازندران به نوعی قربانی نگاه ناعادلانه مسئولان دولت به این استان شده و باید همیشه این موضوع را به دلتمردان گوشزد کرد که مازندران استانی با مشکلات ملی است که نیاز به اعتبارات ملی دارد.

نقدهایی که به مدیریت استان وارد است را در ادامه بیان می کنیم، البته چنین مشکلاتی در ادوار گذشته هم وجود داشته که متاسفانه هنوز مازندران با این مسائل روبرو است.

آقای ربیع فلاح!

خبر خوشی از ساماندهی زباله در استان شنیده نشد.

در حوزه صنعت، مسئولان استان از بیمار بودن صنایع و رکودی که گریبانگیر مازندران شده گله مندند.

در بخش کشاورزی امسال با وجود اعلام حمایت از برنج کاران مازندران، اقدامی اساسی برای حمایت از آنها در برنامه کاری قرار نگرفت و بسیاری از کشاورزان برای فروش محصول تولیدی دچار مشکل جدی هستند؛ بسیاری از محصولات در انبارهای کشاورزان باقی مانده و آنها بین فروش محصول به دلال و نگه داشتن در انبار مردد هستند.

در بحث حضور سرمایه گذار در استان، در مدت مدیریت یکساله شما، سرمایه‌گذاری مناسبی که برای توسعه استان اثرگذار باشد، دیده نشد و یا اگر هم حضور یافته، اطلاع رسانی مناسبی در این حوزه انجام نشد.

طبق روال همه ساله رفت و آمدهای سیاسی در استان بسیار اتفاق افتاد اما توفیری به حال توسعه مازندران نداشت.

برگزاری همایش گردشگری سلامت از دیگر اقدامات دولت در مازندران بود که هنوز ابهامات و عدم تاثیرگذاری این همایش مورد انتقاد است.

بارها اخباری از سوی رسانه ها در خصوص مشکلات عدیده در روستاها مخصوصاً کمبود آب نقل می شد که در بسیاری از موارد مشکلات روستانشینان حل نشد.

در حوزه گردشگری هم اوضاع استان چندان تغییر نکرد و مشکلات حوزه گردشگری همچنان پابرجاست.

به اوضاع نامناسب فرهنگی سواحل مازندران و حیاط خلوت شدن استان های دیگر برای انجام ناهنجاری های اجتماعی هم باید اشاره ای داشت که هیچ گونه اقدام قابل ملاحظه ای از سوی مسئولان شکل نگرفت.

مشکل بزرگ تغییرکاربری های غیرمجاز هنوز در گوشه و کنار استان حل نشده و باید با نگاهی قاطعانه تر با این معضل بزرگ برخورد شود.

تکلیف کارخانه نساجی مازندران و مشکلات کارگران آن کارخانه باز هم به طور شفاف در دولت جدید مشخص نشد.

هنوز پروژه های راهسازی استان نیمه تمام بوده و نگاه مردم به همت جهادی مدیران است.

بی‌برنامگی در خصوص تحویل مسکن مهر در بعضی از شهرهای استان هنوز زخم تازه ای برای مردم است.

مسئله مهم بیکاری در استان که بارها مقام ارشد استان آن را مطرح می کردند.

بسیاری از مشکلات که شاید از قلم افتاده باشد به وضوح در استان پیداست که نیاز به پیگیری های بیشتر جناب استاندار دارد.

جناب استاندار باید با هماهنگی بیش از پیش با نمایندگان مردم این استان در خانه ملت و همچنین با کمک نماینده ولی فقیه پیگیر مشکلات اساسی استان باشند و باید این گره کور «عدم تخصیص اعتبارات ملی در بسیاری از حوزه ها برای مازندران» را باز کنند.

حال که وارد فصل بارش ها خواهیم شد، هنوز مشکلات مناطقی که در خطر سیلاب هستند، حل نشده و مردم آن مناطق پریشان هستند، هنوز کشاورزان خسارت های خود را به دلیل سرمایی که سال گذشته به محصولات آسیب وارد کرده بود را از دولت دریافت نکردند و هزاران مشکل و راه نرفته دیگر که مانع توسعه این استان می شود.

امید است دولتمردان با تدبیری نو، نوید تازه ای به مردم مازندران دهند و امیدبخش تر از همیشه باشند.

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا