اظهارات متناقض مسئولان اقتصادی در مورد قیمت نان

گروه اقتصادی مشرق –هفته گذشته محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور که نقشی فراتر از وزارت صنعت در تصمیمات بازرگانی دولت یازدهم دارد، از برنامه‌ریزی دولت برای اصلاح قیمت نان خبر داد.

از اظهارات وی کاملا بوی گرانی نان در آینده‌ای نزدیک می‌آمد: «دولت یازدهم از ابتدای آغاز به کار خود به طور جدی بحث قیمت گذاری نان را پیگیری کرده و در حال اتخاذ تصمیم جدی در این خصوص است. دولت تلاش دارد با این تصمیم خود، مردم از افزایش قیمت نان و آرد و یا واقعی شدن قیمت ها آسیب نبینند ضمن آنکه تولیدکنندگان نیز بتوانند به تولید خود ادامه دهند.»

آشفتگی درباره قیمت نان؛ برگی از هماهنگ‌ترین تیم اقتصادی

سه روز پس از سخنان شریعتمداری، مسئول مستقیم آرد و نان کشور اظهارات مشابهی درباره گران شدن نان مطرح کرد. مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران گفت: «با اصلاح قیمت نان و پرداخت یارانه به مردم، ضمن کاهش ضایعات نان، از مفاسد و رانتی که به دلیل دوگانگی قیمت گندم و آرد ایجاد می شود، جلوگیری خواهد شد.

«علی قنبری» در مورد درمورد احتمال اصلاح قیمت نان در سال جاری، گفت: «ممکن است این طرح در سال جاری به تصویب دولت برسد. البته افزایش قیمت زیاد نخواهد بود و با پرداخت یارانه جبرانی به مردم این بار را از دوش آنها برمی داریم. تلاش می کنیم اصلاح قیمت نان به صورتی باشد که ضمن کاهش شکاف ۴۶۵ تومانی بین نرخ گندم خریداری شده با قیمت آرد فروخته شده، رانت و فسادی که از این شکاف قیمتی بوجود می آید را از بین ببریم.»

آشفتگی درباره قیمت نان؛ برگی از هماهنگ‌ترین تیم اقتصادی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ماهانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بخش گندم، آرد و نان یارانه پرداخت می شود، افزود: «در صورت اصلاح قیمت ها و پرداخت یارانه نقدی معادل آن به مردم، حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان مازاد این یارانه برای بخش های مربوط به بهداشت و توسعه هزینه خواهد شد.»

قنبری با بیان اینکه معاونت اجرایی رئیس جمهوری مسوولیت این موضوع را بر عهده دارد، گفت: «میزان اصلاح قیمت نان بر اساس نوع نان متفاوت خواهد بود.»

پس از این اظهارات بود که عده ای بهانه هایی را برای افزایش قیمت نان بدست آوردند و برخی از نانوایی‌ها به بهانه استفاده از آرد غنی شده خودسرانه قیمت نان را افزایش دادند.

پس از رسانه‌ای شدن این موضوع و واکنش‌ها به آن، ناگهان شاهد عقب‌نشینی دولت بودیم.

آشفتگی درباره قیمت نان؛ برگی از هماهنگ‌ترین تیم اقتصادی

ابتدا روز شنبه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سخنان برخی مسئولان که در خصوص افزایش قیمت نان مطرح شده بود، گفت: دولت هنوز در این زمینه هیچ بحثی نکرده و تصمیمی اتخاذ نشده اما برخی مسئولین در مصاحبه با خبرنگاران اظهار نظرهایی کرده‌اند.»

جهانگیری ادامه داد: «البته در این زمینه بخشنامه‌ای تدوین شده و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد تا دستگاه‌ها مطالبی را که هنوز قطعی نشده بدون هماهنگی منتشر نسازند.»

از بخش دوم اظهارات جهانگیری، نارضایتی وی از اظهارات معاون اجرایی رئیس‌جمهور و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی کاملا هویدا است.

یک روز بعد هم شریعتمداری سخنان هفته پیش خود را تکذیب کرد و گفت: «دولت تاکنون هیچگونه تصمیمی درباره قیمت نان اتخاذ نکرده و قیمت نان را افزایش نداده است و چنین اخباری صحت ندارد.»

 آشفتگی درباره قیمت نان؛ برگی از هماهنگ‌ترین تیم اقتصادی


این اختلاف نظر آشکار میان مسئولان ارشد دولتی، بر خلاف ادعایی است که چندی پیش وزیر اقتصاد درباره هماهنگی تیم اقتصادی دولت مطرح کرده بود. طیب نیا با تاکید بر اینکه هیچ شکاف و اختلافی میان مسئولان تیم اقتصادی دولت وجود ندارد، گفته بود: «در هیچ دولتی هماهنگی در تیم اقتصادی به اندازه دولت یازدهم نیست به طوری که تعامل کم نظیری در میان اعضای آن وجود دارد.»
!!

آشفتگی درباره قیمت نان؛ برگی از هماهنگ‌ترین تیم اقتصادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا