حذف نام شهدا از خیابان و پل های تهران؟!

خبرآنلاین: امروز پیشنهاد عجیبی در صحن علنی شورای شهر مطرح شد، طبق پیشنهاد کمیته نامگذاری که رئیس آن مجتبی شاکری است، اکثر پلهای اتوبان امام علی (ع) که دارای نام شهدای دفاع مقدس است، عوض می شود و نام استانهای کشور روی آن گذاشته می شود.

این پیشنهاد که جزئیات آن قرائت شد، نشان داد کمیته نامگذاری پیشنهاد کرده نام برخی از پلها مانند شهدای نارمک و… عوض شود و اسامی شهدا از این اماکن برداشته شود. بلافاصله این پیشنهاد مورد اعتراض اعضای مختلف شورا از اصولگرا تا اصلاح طلب قرار گرفت، ولی مجتبی شاکری، رئیس این کمیته، به دفاع از نامگذاری خود پرداخت.

محسن سرخو، درباره دلیل اعتراض خود به این روش نامگذاری گفت: این بسیار کج سلیقگی است که در هفته دفاع مقدس بیاییم نام شهدا را از اماکن شهر تهران، حذف کنیم. این چه بار اجتماعی خواهد داشت که اسامی شهدا را از روی اماکن شهر تهران عوض کنیم. اگر می خواهیم اسامی مناطق کشور را بیاوریم، یک جای دیگر بگذاریم. چرا اسامی شهدا را در هفته دفاع مقدس از روی خیابانها و پلها حذف می کنید؟ این اسامی خوب است ولی باید گفت اسامی شهدایی که برای کشور و اسلام جان خود را از دست داده اند، برای ما ارزش بسیار زیادی دارد.”

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز جزء معترضان بود. محمد سالاری در این باره گفت: “آخر این چه وضعی است که اسم شهدا را از روی اماکن برمی دارید و مثلا اسم کوه دماوند را روی یک دوربرگردان می گذارند. یا اسم سبلان را روی یک دوربرگردان می گذارند. این سبلان چند استان است. این تحقیر است. اصلا نگاه آقای شاکری این نیست. شهید بابایی در سطح بین المللی مطرح است و چرا باید نام او را از این مکان برداریم؟”

سروری، رئیس کمیسیون نظارت هم جزء معترضان بود. او در اعتراضش توضیح داد: “مقام معظم رهبری فرمودند تهران یک کشورشهر است و نمایندگی یک کشور را می کند. اقدام خوبی است که تهران، نماد کشور باشد و همه استانها، در تهران نام داشته باشند. اسم شهید را از یک مکان برداشتن و نام دیگری گذاشتن، خوب نیست. “

مهدی چمران، رئیس شورای شهر هم حتی گفت نسبت به این پیشنهاد اعتراض دارد: “من همین ایراد را به آقای شاکری گرفتم که چرا نام شهدا را برداشته اید. شهید بابایی، بزرگراهی به نام اوست و اگر نام شهیدی از پلی در اتوبان امام علی حذف شده باشد، جای دیگری این نام شهید موجود است.”

اسماعیل دوستی هم معترض بود و پیشنهاد داد به جای حذف نام شهدا، نام استانها را روی بوستانها یا فرهنگسراها بگذارند.

معصومه آباد هم در این باره گفت: نامگذاری شهدای ارتش، شهدای نارمک و مانند آنها به شدت مورد درخواست مردم بوده است. پیشنهاد دادیم که این کار انجام شود. بهتر است روی پلها، نام یاران امام علی (ع) گذاشته شود.

دفاعیات رئیس کمیته نامگذاری

مجتبی شاکری در دفاع از این پیشنهاد خود گفت: “جلسات متعدد بود و از روابط عمومی شهرداری و شورای شهر نیز حضور داشتند. برخی از این نامها که نام شهداست، مصوبه شورای شهر را ندارد و زمان ساخت، این اسامی را گذاشته اند. دوم اینکه برخی این پلها که نام شهدا را دارد، جانمایی شده و در جای دیگری نام این شهدا وجود دارد. ایران را باید در دامن امام علی دید و شما هزینه آن را هم باید بپردازید.”

او همچنین گفت:” استانها برای نامگذاری حساسیت دارند و ترکها می گویند چرا اسم ما را کنار لرها گذاشتید و لرها می گویند چرا کنار ترکها گذاشته اید. این نامهای پیشنهادی بر اساس حروف الفباست.”

در پایان مهدی چمران، رئیس شورا تصمیم گرفت این پیشنهاد مجددا به کمیسیون برای بررسی بیشتر عودت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا