اذعان پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا: نهادهای جامعه مدنی در ایران؛ بازوی واشنگتن در مذاکرات هسته‌ای

بصیر، پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره در گزارشی به جامعه مدنی ایران اشاره کرد و نوشت که غرب می‌بایست به منظور دستیابی به نتیجه‌ای که در مذاکرات به دنبال آن است، از طریق جامعه مدنی ایران وارد عمل شود و آن را تقویت کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا در یادداشتی تحلیلی به قلم یک نویسنده ایرانی‌الاصل این‌گونه نوشت که اعضای جامعه مدنی ایران شاید جزء آن‌دسته از گروههایی باشند که بیش از اندازه نادیده گرفته می‌شوند و این در حالی است که آنها مهم‌ترین بازیگران در مذاکرات هسته‌ای ایران به حساب می‌آیند.

بر اساس این گزارش، در مقایسه با کشورهای دیگر منطقه، اکثر جامعه مدنی ایران از غرب حمایت می‌کند و اگر غرب به اعمال تحریم‌ها و انزوای ایران ادامه دهد، این گروهها به غرب از بین می‌روند و به همین منظور حائز اهمیت است که برای دست‌یابی به نتیجه‌ای که در مذاکرات هسته‌ای به دنبال آن هستیم، دست این همپیمانان خود در ایران را تقویت کنیم.

پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره اینگونه ادامه داد، حل مسئله‌ هسته‌ای ایران از طریق تمرکز صرف بر فشارهای خارجی و تحریم، غیرممکن است. به منظور دست پیدا کردن به تصویر کاملی از ایران، نه تنها باید اقدامات دولت را درک کرد بلکه باید نقشی را که جامعه مدنی ایفا می‌کند، در نظر گرفت.

پایگاه «هیل» نوشت، جامعه مدنی در سال‌های گذشته تضعیف شده است اما آنها تقابل چشمگیر غیرقابل انتظاری مقابل خواسته‌های داخلی و خارجی دولت ایران از خود نشان داده‌اند.

این گزارش مدعی شد که پافشاری‌های همین جامعه مدنی ایران بود که موجب شد دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۳ ایران عقب‌نشینی کنند و از طریق اعتراضات آنها به سیاست‌های خارجی و داخلی ایران، عرصه انتخاباتی را به صحنه چالش دو ایده مخالف، تقابل مقابل همکاری ایران با جامعه جهانی تبدیل کرد.

‌هیل افزود: پیدایش تدریجی اتحادیه‌‌ها، سندیکاها، سازمانهای کارگری، هنری و …در یکسال گذشته نشان می‌دهد که جامعه مدنی، ریشه عمیقی در ایران دارد و این واقعاً امیدبخش است.

این گزارش با اشاره به این موارد نوشت که حمایت از دیپلماسی و تقویت جامعه مدنی ایران، نه تنها احتمال بازگشت افراط‌گرایان به پست ریاست‌جمهوری را کاهش می‌دهد بلکه کمک می‌کند که دولت ایران نقش سازنده و صلح‌آمیزی را در منطقه ایفا کند.

پایگاه کنگره در پایان نتیجه‌گیری کرد که باید مراقب باشیم که مجدداً مرتکب اشتباه مشابه نشویم. با حمایت از دیپلماسی و تلاش برای حذف تحریم‌ها می‌توانیم جامعه مدنی ایران را تقویت کنیم که مقابل تندروها در ایران مقابله می‌کنند.

 
 
تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا