اختصاصی/ یادداشت از کریم طالبی

لزوم فریاد مرگ بر آمریکا در این ایام!

بصیر/ کریم طالبی

مردم ایران اسلامی ۳۵ سال است که با شعار مرگ بر آمریکا زیسته و نفرت خود را از هرگونه جنایت ها و پلشتی های دنیای استکبار و خوی فرعونی آنها با صدای بلند به گوش جهانیان رسانده اند.اما براستی چرا باید بعد این همه مدت این شعار را سر داد؟ در ادامه به چند نکته اشاره می کنیم:

۱٫ شعار مرگ بر آمریکا و اعلام تنفر از کفّار و مستکبران، دارای مبانی عقیدتی و دینی بوده و در فرهنگ و ادبیات اسلامى موارد متعددى یافت مى‏شود که خداوند و بزرگان دین مشرکان، ظالمان و مستکبران را لعن و نفرین کرده‏اند و بر آنها مرگ فرستاده‏اند؛ از جمله می توان به آیات زیر اشاره کرد:

ان الذین یؤذون‏اللّه‏ و رسوله لعنهم‏الله فى الدنیا و الاخره (احزاب، آیه ۵۷)

قتل اصحاب الاخدود؛ مرگ بر شکنجه‏گران صاحب گودال آتش (بروج، آیه ۴)

 قتل الانسان ما اکفره؛ مرگ بر انسان چه قدر کافر و ناسپاس است (عبس، آیه ۱۷)

از سوی دیگر خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «و لن یجعل الله للکافرین على المؤمنین سبیلاً». بنابراین اعلام شعار مرگ بر آمریکا به معناى نپذیرفتن و زیربار سلطه استکبار و استعمار نرفتن و به معناى برائت از آنها مى‏باشد، همانگونه که خداوند و رسولش نیز از مشرکین برائت مى‏جویند.سطور فوق پاسخ به آن شبهه افکن هایی ست که مرتب و پی در پی در رسانه های مکتوب و مجازی شان می گویند مرگ بر آمریکا چه مبانی دینی و فقهی دارد..

۲٫جدای از مبانی فقهی این شعار در واقع، یک هشدار و بیدارباش دائمى جهت آگاهى در مقابل توطئه‏هاى دائمى آمریکا، در قبال ملت ایران است؛ چنان‏که مقام معظم رهبرى در پاسخ به سؤالى در دیدار با دانشگاهیان دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ ۲۲/۲/۸۲مى‏فرماید: “ما همه‏ى مشکلات را به گردن آمریکا نمى‏اندازیم. مشکلات ما از خودمان است؛ منتها دشمن از این مشکلات مى‏خواهد حداکثر استفاده را کند؛ پدر کشور و ملت را در بیاورد. ما نمى‏گوییم اگر تورم هست، تقصیر آمریکاست؛ نه، اگر تورم هست، اگر کاهش قدرت خرید هست، اگر کمبود اشتغال هست، چه کسى گفته تقصیر آمریکاست؟ ما گردن آمریکا نمى‏اندازیم؛ این تقصیر خود ماست؛ تقصیر مسؤولان است؛ اما اگر اسم آمریکا را مى‏آوریم، اگر حرف آمریکا را مى‏زنیم، مى‏خواهیم بگوییم که گرگى کمین گرفته، پشت خم کرده که به شما حمله کند؛ از این غافل نباشید. به مسؤولان مى‏گوییم ضعف‏ها را برطرف کنید، به شما مى‏گوییم که متوجه این دشمن باشید؛ تا به شما حمله نکند”..

از بعد روان‏شناختى هم، این شعار اظهار تنفر از ظالم، ترحم بر مظلوم را در دل تقویت مى‏کند و انسان را از تمایل به ظلم و ظالم باز مى‏دارد و این امر، موجب صفا و صداقت دل و جان مى‏گردد؛ امیرالمؤمنین (ع) در وصیت به امام حسن و امام حسین (ع) فرمود: «دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید». اگر امروز نمی توانیم با دشمنان بخصوص دنیای استکبار رو در رو جهاد کنیم و مقابله نماییم حداقل با سر دادن شعار مرگ بر آمریکا و خوی فرعون آنها، نگذاریم حرارت رویارویی و شکست آنها از وجودمان رخت بربندد. از سوی دیگر شاهد آن هستیم که ملت های آزاده ی جهان به تاسی از ملت بزرگ ایران جسارت و شجاعت را به خود داده و این شعار را سر م یدهند تا پلیدی های ظالم را آشکار و رسوا کنند و این دستاورد بزرگی برای ملت ماست.

۳٫با نگاهی گذرا به تاریخ می توان دریافت که آمریکا در طول سالهای متمادی جنایات بی شماری را علیه ملت و دولت ایران مرتکب شده است.

کودتاى ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شهادت دانشجویان در ۱۶ آذر ۱۳۳۲،حمایت و تحکیم پایه‏هاى حکومت استبدادى شاه‏،تأسیس سازمان مخوف ساواک،‏کشتار صدها تن از مردم در قیام خونین پانزدهم خرداد ۱۳۴۲،تحمیل قانون کاپیتولاسیون و تحقیر ملت بزرگ ایران‏،
‏تبدیل سفارت به لانه جاسوسى‏،مصادره اموال ایران‏،هجوم نظامى و واقعه طبس‏، کودتاى نوژه‏ چراغ سبز آمریکا به صدام براى حمله به ایران‏،حمایت تسلیحاتى و اطلاعاتى آمریکا از صدام در ۸ سال جنگ تحمیلى‏، تأمین سلاح‏هاى شیمیایى عراق علیه ایران‏،حمله آمریکا به کشتى‏ها و سکوهاى نفتى ایران،ساقط کردن هواپیماى مسافربرى ایران،‏حمایت آمریکا از سازمان منافقین‏، اعمال تحریم‏هاى ظالمانه علیه ایران‏،تهاجم فرهنگى و جنگ نرم علیه ملت ایران‏،ساخت فیلم‏هاى ضد ایرانى و ضد اسلامى، تهدید مستمر ملت ایران به حمله نظامى‏
،حمایت آمریکا از گروهک‏هاى تروریستى به‏ویژه در مرزهاى ایران،‏حمایت آمریکا از هر گونه فتنه و اغتشاش در سالهاى ۸۸، ۸۲، ۷۸،ترور دانشمندان هسته‏اى ایران و.. بخش از سیاهه جنایات دولت آمریکا در قبال ملت بزرگ ایران است.‏آنانی که درصدد حذف شعار مرگ بر آمریکا از فرهنگ سیاسی کشور ما هستند در حقیقت می خواهند بر این جنایات سرپوش بگذارند یا آنکه توجیهاتی بر این مسائل پیدا نمایند.آیا باید در قبال چنین کشور و دولتی ساکت بود و واکنشی نشان نداد؟ قضاوت با خواندگان..

۴٫ و سرانجام آنکه لازم است بکوشیم که مخالفت با استکبار آمریکا، در حد شعار و سیاست باقى نماند؛ بلکه با تلاش‏هاى علمى، فعالیت‏هاى اقتصادى و تقویت ابعاد اعتقادى، فرهنگى و… مبارزه‏اى همه‏جانبه انجام دهیم و از سطحى‏شدن پرهیز کنیم و همان‏طورکه نباید از سایر ابعاد مبارزه و مقاومت و جهاد، غافل شد، نباید از بعد سیاسى هم غافل شد.
در کنار مبارزه‏ى همه‏جانبه با اهداف و توطئه‏هاى آمریکا در قبال کشورمان و جهان بشریت، یکى از وظایف دینى و انقلابى ما، تلاش براى هدایت و بیدارى مظلومان و ملت‏هایى است که زیر سلطه‏ى تبلیغات سهمگین استکبار جهانى، در جهل و بى‏خبرى گرفتارند که شامل ملت آمریکا نیز مى‏شود. از این‏رو، رویکرد نظام اسلامى در قبال چنین ملت‏هایى، مبتنى بر تبلیغ آموزه‏هاى حیات‏بخش اسلامى و تلاش براى افشاى ماهیت شوم دولت‏مردان این‏گونه کشورهاست و این‏کار با اعزام مبلغ، گسترش شبکه‏هاى برون‏مرزى صدا و سیما، سایت‏هاى اینترنتى، جذب طلبه و دانشجو، برگزارى همایش‏هاى بین‏الملى و دعوت از روشنفکران و نخبگان این کشورها و… صورت مى‏گیرد.

و اما بعد…

چه زیبا گفت جناب آقای دکتر روحانی رییس جمهور کشورمان در سال ۷۴ که” شعار زيباي مرگ بر آمريكا ملت ما را با هم متحد كرده است.”

کریم طالبی کناری- نائب رییس کارگروه فرهنگی – سیاسی


 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا