واردات برنج ممنوع شد

محمود حجتی امروز در صبحانه کاری خود با اعضای اتاق بازرگانی ایران، گفت: دولت مرجع تصمیم‌گیری‌ها است و بحث قانون انتزاع و حضور شرکت بازرگانی دولتی در وزارت جهاد کشاورزی به دولت آمد که دولت این موضوع را به معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری، وزارت جهاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کرد که جمع‌بندی این جلسه به دولت ابلاغ شد و حدود یک ماه پیش دولت با ابلاغ خود شرکت بازرگانی دولتی را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرد.

وی در رابطه با عرضه و تأمین کالای اساسی گفت: در عرضه و تأمین کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد و بنا بر آمار بانک مرکزی کمترین افزایش قیمت در عمده فروشی محصولات کشاورزی و غذایی را شاهد بوده‌ایم.

او همچنین در رابطه با قیمت عرضه مرغ یادآور شد: در حال حاضر قیمت مرغ به شدت کاهش یافته و کمتر از قیمت تمام شده آن است که باعث شده تولیدکنندگان متضرر شوند. در این راستا به دنبال تمهیداتی هستیم تا مرغ با قیمت مناسب عرضه شود.

وزیر جهاد کشاورزی درپاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا تمهیداتی برای صادرات محصولات آبزی به روسیه و کشورهای دیگر درنظر گرفته شده است گفت: آنچه که در صادرات محصولات آبزیان مهم است ایجاد زیرساخت‌ها با کشورهای دیگر در یک چارچوب است تا بتوانیم به درستی و راحتی محصولات آبزی که اکثرا میگو و ماهی‌های غیرمعکول هستند را شاهد باشیم.

حجتی ادامه داد: در راستای صادرات آبزیان به کشورهای دیگر همچون اروپا اقداماتی صورت گرفته که فرآیند آن کمی طولانی بود اما روسیه بنا دارد تا در راستای چگونگی تولید، فرآوری و صادرات بررسی‌های خود را داشته باشد که در سفر اخیر بنده به مسکو قرار شد کارشناسان و ناظران روسیه ۱۰ نوامبر سال جاری به ایران سفر کنند.

وی در رابطه محدودیت واردات برنج گفت: متأسفانه درسال گذشته بیش از نیاز کشور برنج به ایران وارد شده و در حال حاضر با انباشت برنج روبرو شده‌ایم.

او با بیان اینکه تا به امروز حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن واردات برنج داشته‌ایم گفت: نیاز کشور سه میلیون تن برنج است که دو میلیون از طریق بازار داخلی و کمتر از یک میلیون تن از طریق واردات تهیه شود از این رو باید بازار به گونه‌ای تنظیم شود تا مشکلی ایجاد نشود و قیمت برنج وارداتی آنچنان از تولید داخلی کمتر نباشد.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: با گذشت فصل برداشت اگر نیاز کشور تأمین باشد محدودیت واردات همچنان ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا