رشد سهام بانک‌ها پس از اعلام ورشکستگی آنها از جانب عضو حزب مشارکت

بصیر، در حالی که معاون وزارت اقتصاد دولت اصلاحات در گفتگویی که امروز چهارشنبه از او در روزنامه شرق منتشر شده، از بحرانی بودن وضعیت مالی بانک‌های کشور و سقوط سهام آنها سخن گفته بود، رشد چشمگیر سهام بانک‌ها و موسسات مالی در بازار سرمایه آن هم پس از مصاحبه صفایی فراهانی، بی‌توجهی محض سهامداران به اظهارات این تکنوکرات اصلاح‌طلب را نشان داد.

صفایی فراهانی عضو حزب مشارکت در گفتگو با روزنامه شرق، با ذکر دلایل مختلف تلاش کرده ورشکسته بودن بانک‌های کشور را اثبات کند.

وی گفته است: «اگر حاشیه سود را با توجه به تورم ۳۰درصدی محاسبه می‌کنیم و حاشیه سود بانک‌ها بیش از این میزان باشد، می‌توان گفت که بانک‌ها سودآورند در حالی‌که چنین نیست. از طرفی سود بانک‌ها از طریق بنگاه‏داری آنها نیست بلکه از طریق تسهیلاتی است که پرداخت می‌کنند. این در حالی است که قدرمطلق مابه‏التفاوت تسهیلات بانکی و سپرده‏گذاری و ترازنامه صرفا روی کاغذ!! به‌ظاهر بانک‌ها را سرپا نگاه داشته است.»

صفایی فراهانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ‌یعنی به عقیده شما بانک‌ها در حال حاضر سودآور نیستند، گفته است: «به سهام بانک‌ها در شرایط روز نگاه کنید. اگر وضعیت بانک‌ها در شرایط مناسبی بود که دلیلی نداشت سهام آنها با رشد همراه نباشد. رشد‌نکردن سهام بانک‌ها نشان‏دهنده این است که منابعی که بانک‌ها به‏صورت مطالبات معوق از دست داده‏اند، آنها را با مشکل اساسی روبه‌رو کرده است. وقتی وزیر اقتصاد می‌گوید۱۵۰هزارمیلیاردتومان تسهیلات بانکی قابل بازگشت نیست، اگر این میزان تسهیلات را به نسبت کل تسهیلات بانکی بسنجیم، درمی‏یابیم که مطابق استانداردهای جهانی، بسیاری از این بانک‌ها در شرایط بحرانی به سر می‏برند. بانکی که در شرایط بحرانی قرار دارد توقع سودآوری معقول از آن، دور از ذهن است.»

اما بعد از انتشار سخنان معاون وزارت اقتصاد دولت اصلاحات نگذشته بود که سهام بانک‌ها و موسسات مالی طی روز چهارشنبه با بیشترین رشد در بازار سرمایه مواجه شدند و یک روز تاریخی برای بورس رقم زدند.

نگاهی به جزئیات شاخص‌های بورس در روز چهارشنبه نشان می‌دهد رشد چشمگیر بازار سرمایه در این روز مرهون افزایش قیمت سهام گروه‌ بانک‌ها و موسسات مالی نیز بوده است؛ یعنی همان گروهی که صفایی فراهانی از نزول سهام آنها سخن گفته بود.

مطابق آمار بورس، سهام گروه بانک‌ها در روز چهارشنبه بیش از ۳ درصد رشد کرد. سهام گروه مالی نیز نزدیک به ۳ درصد رشد کرد.

جالب آن که در فهرست بیشترین رشد قیمت سهام و برترین سهام مورد تقاضا در روز چهارشنبه نیز باز بانک‌ها در رده‌های بالا قرار دارند که از اقبال عمومی به خرید سهام آنها حکایت دارد. بیشترین حجم و ارزش مورد معامله نیز همچنان در اختیار بانک‌ها قرار دارد.

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا