ستاره‌پرست‌ها هم به‌ کربلا می‌آیند

بصیر، مشاور تولیت آستان مقدس امام حسین(ع) گفت: در پیاده‌روی اربعین شما صحنه‌هایی می‌بینید که هیچ جای دیگر دنیا نمی‌بینید، آنجا از همه نوع ملت و مذهب می‌آیند و نذر خود را ادا می‌کنند. حتی ستاره‌پرست‌ها هم به زیارت سیدالشهدا(ع) می‌آیند.


به گزارش فارس، «سید جعفر الحسینی» ۷۰ سال دارد و مشاور تولیت آستان مقدس امام حسین(ع) است. او بعد از سقوط رژیم صدام به دعوت شیخ مهدی کربلایی (تولیت عتبه حسینی) و سید‌احمد الصافی (امام جمعه عتبه حسینی) این سمت را پذیرفته و امیدوار است خدمت او به زوار سیدالشهدا(ع) مورد قبول واقع شود.

او زبان فارسی را به خوبی متوجه می‌شود اما در صحبت کردن به این زبان مشکل دارد و پاسخ سؤال‌های ما را به عربی بیان می‌کند. او در این باره می‌گوید: اکثر مردم کربلا زبان فارسی بلد هستند، چون زائر ایرانی آنجا زیاد رفت و آمد دارد، مضاف بر اینکه یک عده از مردم کربلا هم اصلیتی ایرانی دارند و پدران و اجداد آن‌ها ایرانی هستند، برای همین با زبان فارسی غریبه نیستند.

شیخ الحسینی ادامه می‌دهد: در ایام عاشورا و زیارت اربعین،‌ این موضوع پررنگ‌تر می‌شود و شاهد حضور همه نوع اقوام از کشورها هستیم، چه عرب، چه غیر عرب از جمله ایرانی‌ها. چون همه عراقی‌ها و حتی غیرمسلمانان رابطه قلبی و عاطفی با امام حسین(ع) دارند و بسیاری از آنها خودشان را برای زیارت امام حسین(ع) به کربلا می‌رسانند. همه ادیان و طوائف همکاری و همیاری در موکب‌های حسینی دارند. مسیحیان و اهل‌سنت حتی ستاره‌پرستان حضور دارند.

مشاور تولیت عتبه حسینی درباره شباهت‌های عزاداری در ایران و عراق اظهار می‌دارد: در عراق هم همایش‌های مذهبی و عاشورایی در اکثر ماه‌های سال برگزار می‌شود، به ویژه در ماه‌هایی که مصادف با زیارت‌های میلیونی است. در عراق هم مداحان بعضاً عبا روی دوش دارند و دیدم مداحان پیرغلام ایرانی هم اینچنین لباس می‌پوشند. یا شما در ایران خیمه نذری و ایستگاه صلواتی دارید، ما در عراق موکب‌های نذری داری که در همه ایام برپا هستند و چای و آب و شربت می‌دهند. البته چند سال اخیز نذری‌های پیشرفته و غیرخوراکی هم وجود دارد، مثلاً موکب شارژ گوشی تلفن، موکب تلفن بین‌المللی یا موکب‌های اینترنت رایگان.

الحسینی در پاسخ به این پرسش که کدام روضه یا مجلس عزاداری امام حسین(ع) را بیش از بقیه دوست دارد، اذعان می‌کند: همه مجالس حسینی(ع) را دوست دارم، چرا که محور اصلی در میان همه اینها امام حسین(ع) است و در هر مجلسی که از شهدا و اهل‌بیت امام حسین(ع) یادی شود از طریق آن مصیبت و یاد امام حسین(ع) نیز ارائه می‌شود.

این شهروند عراقی تأکید دارد: زمان صدام انقدر راحت نمی‌شد مداحی و عزاداری کرد و مجالس حسینی به صورت اندک و به‌ویژه در خانه‌ها به صورت سری و در پنهان‌کاری شدیدی برگزار می‌شد اما در تمام طول حضور صدام این مجالس قطع نشد. اما بعد از آن، مجالس علنی و باشکوه چندبرابری برگزار می‌شود.

مشاور عتبه حسینی درباره سنت صله‌دادن به مداحان نیز می‌گوید: متعارف است که پولی را اولا برای نزدیک شدن به امام حسین(ع) و ثانیاً تکریم ذاکر امام حسین(ع) به او می‌دهند و در این بین هیچ عیب و ایرادی برای خطیب و ذاکر و مدیحه‌سرای حسینی نیست، چرا که او عزیز است و از باب تکریم و عرف متعارف به او این پول داده می‌شود. اما اینگونه نیست که نیست که یک مداح و ذاکر واقعی برای صله بخواند.

وی در پایان درباره ویژگی‌های یک مداح خوب گفت: مداحی خوب است که نیت خالص و خلوص نیت داشته باشد تا بتواند موفق باشد و مجالس او در مردم تأثیر بگذارد.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا