مراسم عزاداری قوم بنی اسد در گلوگاه برگزار شد

بصیر، این مراسم حدودا ۴۳ سال است که در شب دوازدهم محرم در شهرستان گلوگاه برگزار می شود و امسال نیز با استقبال بی نظیر عزاداران حسینی برگزار شد.


مراسم دسته روی قوم بنی عباس که در شهرستان گلوگاه به نام قتل الحسین معروف است از سال ۱۳۵۰ تا کنون، در شب دوازدهم محرم برگزار می گردد و همه ساله در مسجد ملاعباس بعد از اطعام دهی مراسم دسته روی شروع می شود.
عزاداران با لباس عربی در سطح شهر عزاداری می کنند و بانی این دسته روی هیئت مرحوم شیخ اسماعیل ملک محمودی می باشد که ایشان در سال ۱۳۰۷ متولد و دوران ابتدایی را در شهرستان گلوگاه و مقدماتی و حوزه را در محضر آیت الله کوهستانی در کوهستان بهشهر گذراندند. در ادامه در سال ۱۳۲۷ به عنوان طلبه در نجف اشرف تحصیل علم می کرد.
به علت اختلافاتی که در دهه ۴۰ بین ایران و عراق به وجود آمد ایشان که در محضر علمایی چون آیت الله امام خمینی، آیت الله حکیم، آیت الله شاهرودی بزرگ، مجبور به مهاجرت از نجف اشرف به ایران شد که به زادگاه خودش مشغول به ترویج و تبلیغ دین اسلام کردند و این سنت حسنه را برای شب دوازدهم محرم و همان سال ورودشان ۱۳۵۰ در شهر گلوگاه پایه گذاری کردند از آن سال تا به حال برگزار می شود .
ان شاء الله که عزاداران حسینی همچنان راه و رسم حسینی خود را حفظ نمایند و این سنت های حسنه را نگهداری نمایند.

SAM_1210


حاج شیخ اسماعیل ملک محمود در سال ۱۳۶۶ در روز پنج شنبه ۷ خرداد مصادف با آخرین روز ماه مبارک رمضان دار فانی را وداع گفت. شهید محمود ملک محمودی از فرزندان ایشان در سال ۱۳۶۱ در عملیات فتح المبین به شهادت رسید.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا