تلاش‎آمریکا برای جذب‎کمک‎ایران درافغانستان

بصیر، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرد که واشنگتن به منظور تقویت اقتصاد افغانستان به دنبال جذب کمک ایران است.


سناتور «مارک کرک» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا می‌گوید گرچه تحریم‌ها مانع از همکاری شرکت‌های آمریکایی با ایران می‌شود، اما یک کارگروه ویژه پنتاگون به دنبال مجوزی برای تعامل با ایران به منظور تقویت اقتصاد آسیب‌دیده افغانستان است.

طبق اسنادی که مورد بازبینی روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال قرار گرفته است و همچنین مصاحبه‌هایی که این روزنامه با افراد فعال در این زمینه انجام داده است، پنتاگون به دنبال کمک برای ایجاد اولین کارخانه داروسازی افغانستان و ایجاد چهار معدن بوده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، نیروهای آمریکایی در دو سال گذشته دوبار به ایران اجازه داده‌اند که نخستین کارخانه داروسازی را در افغانستان بسازد و در عرصه معدن نیز به چهار شرکت ایرانی اجازه سرمایه گذاری در افغانستان داده شده است.

بر اساس این گزارش، با وجود اینکه همکاری با ایران در نهایت متوقف شده، ولی تلاش‌هایی که در این راستا صورت گرفته نشان دهنده میزان آمادگی ارتش آمریکا برای تقویت سرمایه گذاری تجاری ایران در افغانستان است تا این سرمایه‌گذاری ایران جایگزین میلیون‌ها دلار آمریکا و متحدانش شود که طی ۱۳ سال جنگ در افغانستان هزینه شده است.

کارگروه پنتاگون در سال ۲۰۰۶ آغاز به کار کرد و کارهایی را برای سرمایه‌گذاری در افغانستان صورت داد، بعلاوه صدها شرکت ایرانی در این کشور تجارت‌هایی را راه‌اندازی کردند و طبق گفته صندوق بین‌المللی پول، صادرات افغانستان به ایران در سال ۲۰۰۹ از ۹.۲ میلیون دلار به ۱۶.۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ افزایش یافت.

«جوزف کاتالینو»، مسئول بخش تجاری و عملیات ثبات وزارت دفاع آمریکا گفت: « نمی‌توان ایران را برای افغانستان نادیده گرفت زیرا این کشور، شریک مهم افغانستان در زمینه‌های مختلف به حساب می‌آید».

بر اساس این گزارش، همکاری، تنها یک راه به حساب می‌آید که دولت اوباما در تلاش برای شکست یخ رابطه با ایران است.

مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) برای رسیدن به راه حل جامع هسته‌ای در جریان است و تا ۲۴ نوامبر می‌بایست این مذاکرات به نتیجه برسد اما طرفین مذاکره گرچه در خصوص پیشرفت‌های به وجود آمده ابراز خوشبینی کرده‌اند اما با اینحال اعلام کرده‌اند هنوز شکاف‌هایی باقی مانده است که برطرف نشده است.

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا