افزایش فشار رسانه‌ای غرب علیه ایران در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای

بصیر،  رویترز در یادداشتی به قلم “فردریک داهل” که در ۵ نوامبر منتشر شد، به نقل از یک دیپلمات غربی اعلام کرده است که آژانس بین‌الملل انرژی هسته‌ای در هفته جاری با انتشار گزارشی از پیشرفت کم در تحقیقات درباره ادعاهای ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران سخن خواهد گفت. این رسانه انگلیسی در ادامه مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در این گزارش فصلی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران که روز پنج‌شنبه یا جمعه ارائه خواهد شد احتمالاً اعلام خواهد کرد که هنوز به اطلاعاتی که قرار بود دو ماه پیش دریافت کند، دست نیافته است.


این در حالیست که آژانس گزارش فصلی خود درباره ایران که با عنوان «اجرای موافقتنامه های پادمان ایران و آژانس و مفاد مربوطه قطعنامه های شورای امنیت» تنظیم می شوند را در ۵ سپتامبر منتشر کرده و گزارش فصلی بعدی در ماه دسامبر (پایان سال جاری میلادی) منتشر خواهد شد. از این رو، ادعای رویترز در مورد انتشار گزارشی جدید در پنج شنبه یا جمعه هفته جاری آن هم به عنوان گزارش فصلی، مستندی در رویه آژانس و برنامه زمانی انتشار گزارشهای دوره ای این نهاد ندارد.

آژانس قبل از خاتمه ضرب الاجل ۲۴ نوامبر (۳ آذرماه) جاری تنها یک گزارش از سلسله گزارشهای ارزیابی ماهانه “وضعیت برنامه هسته ای ایران در اجرای توافق ژنو و توافق چهارماه وین را با عنوان “وضعیت برنامه هسته ای ایران در ارتباط با برنامه اقدام مشترک” منتشر خواهد کرد که در آن، تنها وضعیت اقدامات ایران که مرتبط با این توافق های هسته ای است را بررسی خواهد کرد. آژانس از زمان اجرایی شدن توافق ژنو (۲۰ ژوئیه ۲۰۱۳) تا کنون هر ماهه این گزارشهای ماهانه را منتشر کرده و پایبندی ایران به تعهدات ناشی از این توافق ها را تایید کرده است. آخرین گزارش نیز مربوط به ۲۰ اکتبر ۲۰۱۴ می باشد.

آنچه رویترز مدعی پیشرفت اندک می باشد، هیچ گونه ارتباطی با توافق ژنو و توافق چهارماهه وین ندارد بلکه مناسبات ایران و آژانس بر اساس توافق مشترک ۱۱ ژانویه ۲۰۱۳ با عنوان «چارچوب همکاری» است که میان آمانو و صالحی در تهران امضا شده است. در این رابطه، گام سوم همکاریهای طرفین در اجرای این توافق مشتمل بر ۵ محور بوده که ۳ مورد آن خاتمه یافته و ۲ مورد باقیمانده نیز بعضا اجرایی شده اما همچنان تکمیل آنها در دستورکار ایران و آژانس قرار دارد.

دو هفته پیش، تیم فنی آژانس برای بررسیهای بیشتر و تکمیل اطلاعاتی که ایران در ابتدای ماه سپتامبر به آژانس ارائه کرده بود، وارد تهران شدند. در خاتمه این نشست، طرفین بر ادامه مذاکرات و تشکیل جلسه ای دیگر در آینده تاکید نمودند. آژانس هم در بیانیه ای که در سایت این نهاد منتشر شده است، همین مساله را مورد تائید قرار داد. اما هنوز این نشست برگزار نشده است. طرفین در تلاش هستند تا نشستی را برای حل این مسائل فنی برگزار نمایند.

رویترز با شیطنت و قصد عملیات روانی علیه مذاکرات هسته ای آینده، این دو محور مجزا را با هم خلط نموده و مسائل مربوط به روابط دوجانبه ایران و آژانس درباره همکاریهای داوطلبانه ایران را با اقداماتی که ایران در اجرای توافق ژنو انجام داده و محور اصلی مذاکرات هسته ای می باشد، پیوند زده است. همانگونه که اشاره شد، گزارش ماهانه ای که آژانس معمولاً بیستم هر ماه میلادی منتشر می کند، ارتباطی با چارچوب همکاری ایران و آژانس ندارد و برای گزارش دهی در مورد ابعاد و جزئیات مسائل مرتبط با آن از جمله پیشرفتهای حاصله، آژانس فرصت خواهد داشت تا در گزارش فصلی که ماه دسامبر منتشر خواهد شد، اقدام نماید.

نتیجه اینکه، در ماه نوامبر آژانس تنها یک گزارش آن هم گزارش ماهانه وضعیت برنامه هسته ای ایران در ارتباط با توافق ژنو یا برنامه اقدام مشترک را منتشر خواهد کرد و انتظار می‌رود این گزارش، همانند گزارشهای قبلی مهر تائیدی بر پایبندی ایران به این توافق ها باشد.

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا