در استرالیا بازوبند‌های طلایی را کدام بازیکنان می‌بندند؟/ نکونام در جمع ۵ کاپیتان تأثیرگذار

بصیر، در هر دوره از مسابقات جام ملت‌های آسیا، بازیکنانی هستند که تیمشان را به قهرمانی می‌رسانند. نگاهی داشته‌ایم به پنج بازیکنی که می‌‌توانند هنگامی که تیم‌ها برای شروع مسابقاتشان راهی استرالیا می‌شوند، تیمشان را به افتخار برسانند.

*جواد نکونام- ایران

 

از زمان شروع کار وی در سال ۲۰۰۰ بازیکنان کمی بودند که به اندازه جواد نکونام در تیم ملی فوتبال ایران اهمیت داشته باشند. او فوتبال باشگاهی‌اش را در تیم پاس تهران آغاز کرد و پس از چند سال حضور در امارات به عنوان اولین بازیکن ایرانی راهی لیگ فوتبال اسپانیا شد. وی در سال ۲۰۰۶ به اوساسونا ملحق شد. وی در دو دوره از مسابقات جام‌جهانی و سه دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا برای تیم ملی به میدان رفت و به ایران در مسیر رسیدن به قهرمانی بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ و مسابقات غرب آسیا ۲۰۰۴ کمک کرد. کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی این گلزن قابل اعتماد از خط میانی را «یک کاپیتان تمام عیار» می‌نامد و احتمالا این آخرین حضور بازیکن ۳۴ ساله در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا خواهد بود. یک قهرمانی می‌تواند خداحافظی باشکوهی برای مردی که او را «نکو» صدا می‌زنند، باشد.

*مایل جدیناک- استرالیا

 

مایل جدیناک در سال ۲۰۱۲ با بستن بازوبند کاپیتانی کریستال پالاس و صعود این تیم به لیگ برتر به عنوان بازیکن سال انتخاب شد. تونی پولیس، سرمربی وی در آْن زمان بازیکن استرالیایی را «یک سرباز واقعی» توصیف کرد. تعریفی که باعث شد آنژه پوستکوگلو او را در آستانه جام‌جهانی ۲۰۱۴ یک «رهبر واقعی» بداند. هرچند استرالیا در هیچ یک از مسابقات خود در جام‌جهانی به پیروزی نرسید، عملکرد جدیناک باعث شد تا او به عنوان یکی از برترین بازیکنان تیمش شناخته شود. جدیناک صخره‌ای در خط میانی تیم ملی فوتبال استرالیا در رقابت‌های جام ملت‌های استرالیا خواهد بود.

*ژنگ ژی- چین

 

زمانی که ژنگ ژی به عنوان بازیکن سال آسیا در سال ۲۰۱۳ انتخاب شد، دومین بازیکن چینی بود که این جایزه را کسب می‌کرد. ژنگ هم مانند فان ژی که این جایزه را در سال ۲۰۰۱ کسب کرد، فعالیت باشگاهی‌اش را در چین و انگلیس انجام داد. این بازیکن بازی را به عنوان یک مدافع آغاز کرد و سپس در سطح باشگاهی و ملی به یک هافبک تبدیل شد. وی در سال ۲۰۰۲ اولین بازی ملی خود را انجام داد. او در سال ۲۰۰۸ کاپیتان تیم زیر ۲۳ سال چین برای بازی‌های المپیک شد. اگر چین بتواند از گروه سخت خود بالا برود، آنها به رهبری کاپیتان خود ژنگ نیاز خواهند داشت.

*سرور جپاروف- ازبکستان

 

سرور جپاروف از زمان شروع کارش برای تیم ملی در سال ۲۰۰۲ به یک بازیکن کلیدی در تیم ملی ازبکستان تبدیل شد. مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵، چهارمین حضور متوالی وی و دومین حضورش به عنوان کاپیتان خواهد بود. وی در سال ۲۰۱۱ ازبکستان را به رده چهارم رساند که بهترین نتیجه این تیم در تاریخ مسابقات بود. جپاروف که دو بار به عنوان برترین بازیکن آسیا در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ انتخاب شده، هافبکی فعال است که در باشگاه‌های ازبکستان، عربستان و اخیرا در کره‌جنوبی بازی کرده و در هر لیگی توانسته به قهرمانی برسد. جپاروف با بیش از ۱۰۰ بازی ملی یکی از باتجربه‌ترین بازیکنان تیم ملی ازبکستان است که راهی استرالیا خواهد شد.

*یونس محمود- عراق

نمی‌توان توانایی‌های رهبری یکی از اسطوره‌های بازی‌های قهرمانی آسیا به نام یونس محمود را انکار کرد. او که احتمالا چهارمین حضور خود در مسابقات جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌ کند، قهرمان پیروزی افسانه‌ای عراق در سال ۲۰۰۷ بود که توانست گل برتری عراق مقابل عربستان را در فینال مسابقات به ثمر برساند. محمود یکی از بازیکنانی است که توانسته‌اند در آن مسابقات چهار گل بزنند و به دنبال این است که در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۵ نیز بر تعداد گل‌های خود بیفزاید. وی که در حال حاضر بدون باشگاه مانده است، در رقابت‌های جام خلیج فارس برای تیم ملی فوتبال کشورش بازی کرد و عهد کرده است که مسابقات جام ملت‌های آسیا نیز برای کشورش به میدان برود.

 

 

 

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا