بازگشت یک ‎دانشگاه ‎ایرانی به‎ لیست‎ تحریم‎ها

به گزارش تسنیم، در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ در مسقط، دانشگاه صنعتی شریف برای دومین بار از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد. در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و در حالی که تا پایان ضرب‌الاجل توافق هسته‌ای دو هفته‌ای بیشتر باقی نمانده، اتحادیه اروپا اعلام کرد ۳ موسسه بانکی و علمی ایران را به فهرست تحریم‌ها بازگردانده است.

اتحادیه اروپا در تصمیم جدید خود که روز گذشته در بروکسل مورد تایید وزرای خزانه‌داری و دارایی کشورهای این اتحادیه قرار گرفت، ۴ شخصیت حقوقی و حقیقی از جمله دانشگاه صنعتی شریف را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و بر این اساس حساب‌های مالی این موسسات توقیف و ورود مدیران این موسسات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع شد.

این افراد و موسسات تحریم شده پیش از این نیز در فهرست تحریم‌های ضدایرانی اتحادیه اروپا قرار داشتند، اما به دلایل حقوقی و بنا به رای دادگاه اروپا چند ماه پیش از لیست تحریم‌ها خارج شدند. حالا اتحادیه اروپا اعلام کرده پس از ارزیابی و بررسی‌های بیشتر، این افراد و موسسات را دوباره در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

این برای دومین بار است که دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از موسسات علمی و تاثیرگذار ایران در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد. دانشگاه صنعتی شریف به همراه چند موسسه دیگر چندی پیش با ارائه اسنادی به دادگاه اروپا اثبات کردند که مشمول تحریم‌های غیرقانونی شده‌اند و دادگاه اروپا حکم به لغو این تحریم‌ها داد، اما وزیران دارایی اتحادیه اروپا رای به اعمال دوباره این تحریم‌ها دادند.

پیش از این نیز وزارت دارایی انگلیس دانشگاه صنعتی شریف را از فهرست تحریم‌های خود خارج کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا