طلسم آزادراه تهران- شمال می‌شکند؟

علي نورزاد كه مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل كشور است، ماموريتي را بر دوش گرفته كه از دولت هاشمي رفسنجاني تا به‌حال هنوز به اتمام نرسيده است. در سال‌هاي اخير اختلافات ميان وزارت راه و شهرسازي و بنياد مستضعفان بر سر تكميل فازهاي اصلي كار ساخت را متوقف كرده است. هرچند در اواخر دولت قبل، از لغو قرارداد با بنياد و اعطاي آن به قرارگاه خاتم سخن گفته شد اما اين فرايند انتقال هم توسط دولت يازدهم متوقف شد.

عباس آخوندي كه نخستين روز پس از اخذ رأي اعتماد از مجلس به بازديد از اين پروژه پرداخته بود، اوايل امسال اعلام كرد كه تكميل طرح تعريض در جاده هراز و فيروزكوه اولويت بيشتري دارد اما انتظار مي‌رود با انتصاب نماينده جديد و همچنين اهتمام محمد سعيدي‌كيا رئيس جديد بنياد مستضعفان ساخت اين آزادراه از بن‌بست خارج شود. پيچيدگي‌ها و دشواري‌هاي اين طرح به‌قدري است كه آخوندي بارها از ابهامات مالي آن به‌عنوان اصلي‌ترين مانع پيشرفت سخن گفته است.

آخرين برآوردهاي وزارت راه و شهرسازي نشان مي‌دهد كه اتمام اين طرح به قيمت سال ۹۲، حدود ۱۲هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد. در شرايطي كه مجموع بودجه عمراني تحقق يافته در سال گذشته حدود ۱۱هزار ميليارد تومان اعلام شده است، تكميل اين پروژه با بودجه دولتي امكان‌پذير نيست. در اين راه به فاينانس چيني و ايجاد جذابيت از طريق اخذ عوارض پس از بهره‌برداري، اميد بسته شده است.

آزادراهي كه تا پيش از دولت يازدهم ۵دولت را پشت سر گذاشته است، چشم‌انداز روشني براي تكميل و افتتاح پيش روي خود نمي‌بيند. وزراي پيشين راه آنقدر در اين بخش وعده داده‌اند كه ديگر نمي‌توان به وعده اتمام اين آزادراه در دولت يازدهم اطمينان كرد. پيش از اين، رحمتي، بهبهاني و نيكزاد در دولت‌هاي نهم و دهم وعده تكميل اين آزادراه در زمان مديريت خود را داده بودند اما عمر وزارت آنها و عمر دولت‌هايشان كوتاه‌تر از زمان تكميل اين پروژه بود. عباس آخوندي نيز در ابتداي دوران وزارت در دولت يازدهم وعده داد كه اين پروژه در اين دولت به ثمر بنشيند اما هنوز با گذشت بيش از يك سال از عمر دولت يازدهم هنوز اقدام قابل توجهي به‌جز تعيين نماينده ويژه جديد صورت نگرفته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا