نرخ پهنای باند اینترنت تغییر کرد

خبرگزاری مهر: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۰۰ خود مصوبه پیشین نرخ پهنای باند اینترنت را مبنی بر تخفیف ۳۵ درصدی تعرفه پهنای باند اینترنت، برای ارائه کنندگان خدمات اینترنت ADSL تغییر داد و به تخفیف ۲۵ درصد برای تمام ارائه دهندگان اینترنت اصلاح کرد.

بر اساس اعلام رگولاتوری این مصوبه از  اول آبان ماه لازم‌الاجرا است.

بر این اساس تعرفه پهنای باند اینترنت برای تمامی خدمات، کاربردها و بهره‌برداران با ۲۵ درصد کاهش نسبت به مصوبه جلسه ۱۶۶ مورخ ۹۲٫۳٫۳۰ به شرح ذیل تعیین شده است:

نرخ پهنای باند اینترنت تغییر کرد

بر این اساس از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه، تعرفه پهنای باند اینترنت جلسه ۱۸۱ فاقد اعتبار است اما سایر تخفیفات جلسه ۱۸۱ نیز برای تمامی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت مبتنی بر فناوری ADSL معتبر است.

سایر مفاد مصوبه ۱۸۱ کماکان معتبر است و شرکت‌های ارائه دهنده ADSL باید خدمات خود را برای کاربران نهایی مطابق تعرفه‌های این مصوبه ارائه کنند و به هیچ عنوان مجاز به افزایش تعرفه‌های خود بالاتر از سقف تعیین شده در این مصوبه نیستند.

با توجه به روند کاهشی قیمت جهانی پهنای باند اینترنت، رگولاتوری پس از ۶ ماه با هماهنگی زیرساخت پیشنهاد تعدیل تعرفه پهنای باند اینترنت را به کمیسیون ارائه می‌کند.

پیش از این سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قیمت پهنای باند اینترنت را ۳۵ درصد برای شرکتهای ارائه دهنده ADSL کاهش داد اما در مصوبه جدید تصمیم بر کاهش ۲۵ درصدی نرخ پهنای باند برای تمامی شرکتهای اینترنتی گرفته است.

این مصوبه برای شرکتهای مخابراتی، PAP، SAP ، ISDP ، ISP و وایمکس قابل اجرا خواهد بود.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه ۱۸۱ خود در بهمن ماه سال ۹۲ ارائه خدمات اینترنت مبتننی بر فناوری ADSL را با هدف کاهش هزینه اینترنت در سبد خانوار تعیین کرده بود. براین اساس تعرفه پهنای باند اینترنت بین الملل صرفا برای ارائه خدمات ADSL شرکتهای PAP و شرکتهای مخابرات استانی زیرمجموعه مخابرات ایران ۳۵ درصد کاهش یافت و این شرکتها ملزم شدند نرخ دسترسی کاربران به اینترنت را نیز ۲۰ درصد کاهش دهند.

به این ترتیب قیمت هر STM1 اینترنت از ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۲۴ میلیون تومان کاهش یافت که با اصلاح این مصوبه به نظر می رسد نرخ پهنای باند اینترنت برای شرکتهای ADSL که از تخفیف ۳۵ درصدی برخوردار بودند حدود ۱۰ درصد افزایش یابد.

سال گذشته مصوبه ۱۸۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با انتقاد فعالان اینترنت در کشور مواجه شد و این شرکتها خواستار کاهش عادلانه نرخ پهنای باند اینترنت برای تمامی سرویس های اینترنتی بودند تا دوگانگی در نرخ پهنای باند، موجب اخلال در بازار اینترنت نشود.

کاهش ۳۵ درصدی پهنای باند اینترنت که در ۱۰ ماه گذشته به اجرا درآمد در قیمت نهایی اینترنت برای مصرف کنندگان تاثیر چشمگیری نداشت و کاربران ایرانی همچنان از گرانی نرخ اینترنت در ایران گلایه دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا