روایت مسیحی مسلمان شده از شباهت حضرت عیسی در قرآن و کتاب مقدس

بصیر، عیسای کتاب مقدس و قرآن: شباهت یا تفاوت؟

Jesus of the Bible and the Quran: Same or Different

«صلاح الدین دسرو» (Salahuddin DeCero)، نویسنده نومسلمان کتاب «عیسای کتاب مقدس و قرآن: شباهت یا تفاوت؟» این اثر را در جولای ۲۰۱۴ به همت نشر CreateSpace روانه بازار کتاب های اسلامی کرده‌است.

 کتاب با محوریت این سوال نوشته شده است که آیا میان عیسای اسلام و مسیحیت، شباهت وجود دارد یا تفاوت؟ از این رهگذر نویسنده نشان می‌دهد، کسی که کتاب مقدس از او با عنوان عیسی یاد می‌کند، همان کسی است که قرآن هم او را عیسی می‌خواند.

این کتاب که ماهیتی دعوت‌کننده به اسلام دارد و در راستای این هدف نگاشته شده است، مخاطب هدف خود را مسیحیان قرار داده و پاسخگوی پرسش‌هایی است که ممکن است در ذهن یک مسیحی از اسلام شکل گرفته باشد. پرسش‌هایی درباره حضرت محمد (صلی الله علیه و اله) در کتاب مقدس، تثلیث، گناه نخستین، مصلوب شدن و خطاهای کتاب مقدس از جمله پرسش‌هایی است که کتاب پاسخگوی آنهاست. همچنین نویسنده به شبهاتی نظیر این که آیا عیسی مدعی شده خداست یا او را می‌پرستد؟ و یا اینکه او خود را پسر خدا می داند یا بنده او؟ پاسخ داده است.

از ویژگی‌های این کتاب دعوت گر آن است که به بررسی جزئیاتی بسیار درباره عیسی (علیه السلام) پرداخته و خواندن آن چه برای مسلمانان و مسیحیان لذتبخش است چرا که تا حد زیادی توانسته پاسخگوی سوالات دوهزارساله‌ای باشد که موضوع مسیح در قرآن را شفاف‌سازی می‌کند.

نویسنده این کتاب ــ صلاح الدین دسرو ــ یک مسیحی کاتولیک است که پس از یک دوره زندگی و رهبانیت در صومعه، با مسلمانان آَشنا می‌شود و به اسلام می‌گرود و پس از آشنایی با اسلام این رسالت را در وجود خود حس می‌کند که به دعوت دیگران به اسلام بپردازد. کتاب مذکور به نوعی پاسخ نویسنده به ندای حقگرایانه درونی اوست.

جدل‌های کتاب مقدس: قرآن و دیگر ادیان

Scriptural Polemics: The Qur’an and Other Religions

«جدل‌های کتاب مقدس: قرآن و دیگر ادیان»، عنوان اثری پژوهشی در زمینه رابطه قرآن با یهودیان و مسیحیان است که به قلم «منعم سرّی» (Mun’im Sirry) نگاشته شده و در ژوئن ۲۰۱۴ به همت انتشارات دانشگاه آکسفورد به چاپ رسیده‌است.

قرآن متن مقدسی است که تعدادی از آیات آن، مستقیما یهودیان و مسیحیان را مورد انتقاد قرار داده و در پاره‌ای موارد به تحریف آیات تورات و انجیل اشاره دارد. منعم، در پژوهشی که از این دست آیات ارائه می‌کند، ضمن انتقاد از تفاسیری که مانع از گسترش روابط صلح‌گرایانه بین ادیان می‌شوند، در این خصوص پرسش هایی بنیادی ارائه می‌کند.

نویسنده این کتاب، به چگونگی تاثیر زمینه‌های مدرن بر درک اصلاح‌طلبان مسلمان از قرآن پرداخته و به این موضوع توجه دارد که چگونه تفاسیر اصلاحگرایانه مسلمانان، سبب برداشتی متفاوت از این آیات شده‌است. کتاب همچنین به بررسی این مهم می‌پردازد که آیا این امکان وجود دارد که بتوان آیاتی را که در رویارویی با مسیحیت و یهود قرار می‌گیرند، به گونه‌ای تفسیر کرد که برای تعامل بین مذهبی در جهان مدرن، مفید و ثمربخش باشد؟

به این ترتیب، این پژوهش، ضمن انتقاد از مفسران پیشین به بررسی شفافی از زبان، منطق و مسائل پیچیده و غامض قرآن پرداخته است و نشان می‌دهد که چگونه تفاسیر متنوع و پویای مفسران اصلاح‌طلب از این کتاب مقدس، دریچه‌ای به سوی رویکردهای کمتر جدل‌آمیز با سایر ادیان می‌گشاید.

قرآن و تفسیر مدرن، درک متون جدلی قرآن، تحریف کتب مقدس یهودیان و مسیحیان از منظر قرآن، رد مسائلی نظیر الوهیت بشری، تثلیت و فرزند خدا بودن از سوی قرآن و محدودیت‌های روابط بین ادیانی از مهمترین مسائلی است که کتاب مذکور درباره آنها به بحث و گفت‌وگو می‌نشیند.

نویسنده این کتاب، استادیار دپارتمان الهیات مؤسسه مطالعات بین‌المللی صلح در دانشگاه نتردام است. او دکترای خود را از دانشکده الهیات دانشگاه شیکاگو اخذ کرده و مقالاتی متعدد در نشریات «عربیکا»، «تفسیر»، «اسلام و روابط مسلمانان و مسیحیان»، «مطالعات سامی»، «مطالعات جنوب شرقی آسیا» و «جهان اسلام» به چاپ رسانده‌است.

 

 

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا