خواص فوق العاده خرمالو

 به گزارش نامه نیوز، خرمالو دارای منافع سلامتی از جمله ( توانایی برای بهبود سلامت چشم، کاهش نشانه های پیری، جلوگیری از انواع سرطان، بهبود هضم غذا، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول، افزایش سوخت و ساز بدن، تقویت استخوان، افزایش عملکرد شناختی، کاهش فشار خون، مراقبت از پوست، کمک به کاهش وزن، کاهش التهاب و افزایش گردش خون در سراسر بدن ) می باشد.

 

 خُرمالو درختی از گیاهان گلدار دولپه‌ای است که در راسته خلنگ‌سانان و تیره خرمالوئیان قرار می‌گیرد. خرمالو رسته‌ای است که تقریباً دارای ۵۰۰-۴۵۰ گونه برگریز و درختان همیشه سبز می‌باشد. بیشتر این گونه‌ها بومی مناطق گرمسیر هستند و تنها تعداد کمی از آنها در آب و هوای معتدل گسترش دارند. میوهٔ این گیاه که خوراکی است نیز «خرمالو» نامیده می‌شود.

نام خرمالو ترکیبی است از دو واژهٔ خرما و آلو. میوه متوسط با کالری بالا است (۱۰۰ گرم خرمالو ۷۰ کالری فراهم می کند) اما در چربی بسیار پایین است. گوشت بافت صاف آن منبع بسیار خوبی از فیبر غذایی است. ۱۰۰ گرم از میوه تازه دارای ۳٫۶ گرم یا ۹٫۵٪ از مصرف روزانه فیبر توصیه شده است.

 

خرمالو حاوی فلاونوئید پلی فنولیک آنتی اکسیدان ها است که خواص ضد عفونی، ضد التهاب و ضد خونریزی (جلوگیری از خونریزی از عروق خونی کوچک) دارد.

خرمالوی تازه دارای دیگر ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند ( ویتامین A، بتاکاروتن، لیکوپن، لوتئین، ZEA-xanthin و کریپتوگزانتین ) می باشد که نقش مهمی در پیشگیری از پیری و مراحل مختلف بیماری دارد.

 

خرمالو منبع بسیار خوبی از ویتامین C، یکی دیگر از آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد. مصرف مرتب غذاهای غنی از ویتامین C به بدن در توسعه مقاومت در برابر عوامل عفونی، پاک کردن سموم و رادیکال های آزاد کمک می کند.

 

میوه خوب دارای بسیاری از ویتامین های با ارزش ب – کمپلکس مانند ( اسید فولیک، پیریدوکسین ( ویتامین B6 )، تیامین و … ) است. این ویتامین ها کوفاکتورهایی برای توابع آنزیمی متابولیک در بدن عمل می کنند.

 

میوه خرمالوی تازه نیز حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز (۱۵٪ از DRI)، مس (۱۲٪ از DRI) و فسفر است.

اگر خرمالو به خوبی رسیده باشد، برای کودکان نیز میوه ای مفید محسوب می شود و در رشد و نمو آنها مؤثر است. در ضمن خرمالو میوه اشتها آوری است. کلسیم در رشد کودکان و حفظ انرژی برای بزرگسالان مؤثر است. آهن عنصر اصلی خون سازی ، و پتاسیم اشتها آور و شستشو دهنده کلیه و کبد می باشد. این میوه در افراد مبتلا به نقرس و بیماری های کبدی و کلیوی بسیار مؤثر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا