شرایط کسر خدمت بیش از یک سال

خبرآنلاین: رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در غرفه خبرآنلاین به پرسشهایی درباره نظام وظیفه و خدمت سربازان پاسخ داد. او که پیش از این نیز بارها درباره شرایط کسر خدمت و بخشش اضافه خدمت صحبت کرده بود، این بار نیز درباره این شرایط مفصلا توضیح داد.

سردار سید حمید صدرالسادات تاکید کرد :با توجه به اینکه ماه های خدمت سربازی در حال حاضر ۲۱ ماه است ولی سال آینده ۲۴ ماه می شود، بهتر است مشمولان هر چه سریعتر برای تعیین تکلیف اضافه خدمت خود، اقدام کنند.

رئیس سازمان نظام وظیفه در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها همچنین درباره کسر خدمت سربازان متاهل، و صاحب فرزند، بسیجی و مشمولانی که پدرشان سابقه جبهه دارد، سخن گفت که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید:

مشمولانی که اضافه خدمت دارند، تا چه زمانی از بخشش اضافه خدمت که اخیرا به تصویب رسیده، برخوردار می شوند؟

در مورد بخشش اضافه خدمت قبلا توضیح داده ایم کسانی که برابر قانون خدمت نظام وظیفه سه ماه تاخیر در معرفی خود به عنوان مشمول داشته اند، اگر تا ۳ ماه تاخیر خود را معرفی کنند، ۳ ماه اضافه خدمت در پرونده آنها منظور می شود و اگر این غیبت و تاخیر تا ۶ ماه طول بکشد، مشمول نیز تا ۶ ماه اضافه خدمت می شود و اگر بیشتر این میزان باشد، آنها از نظر قانون به عنوان سرباز فراری شناخته می شوند.

برای بخشش این میزان از اضافه خدمت مشمولان غایب، با توجه به نظر ستادکل فرماندهی نیروهای مسلح، پیشنهادی خدمت فرماندهی کل قوا داده شد تا کسانی که اضافه خدمت دارند و فعلا نیز در حین خدمت نیز هستند، اضافه خدمت شان بخشیده شود و کسانی که هنوز به خدمت وارد نشده اند ولی تا ۲۲ بهمن ماه امسال خود را به یگان انتظامی مربوطه برای طی کردن خدمت سربازی معرفی کنند، نیز اضافه خدمتشان بخشیده می شود که این پیشنهاد پذیرفته شد و به تصویب رسید و فعلا اجرایی شده است.

تکلیف مشمولانی که در حین خدمت هستند، مشخص شده است، ولی سئوال اینجاست آیا کسانی که فراری محسوب شده اند، می توانند مشمول این تخفیفات شوند؟

طبق تعریفی که ما داریم، سربازان فراری کسانی هستند که در سازمان نظام وظیفه وارد شده اند و بعد از مدتی ترک خدمت کرده اند. آنها باید ابتدا، خودشان را به یگان مربوطه معرفی کنند و وضعیت ترک خدمت و فرار خود را مشخص کنند تا پس از آن درباره تخفیف اضافه خدمتشان بررسی شود.

آنها می توانند به بخشش اضافه خدمت خود امید داشته باشند؟

عرض کردم باید ابتدا معرفی آنها به یگان مربوطه صورت گیرد تا درباره اضافه خدمتشان و بخشش آن، تصمیم گیری شود.

بخشش ماه های خدمت برای سربازان متاهل و در حین خدمت، تصویب شده، اگر سربازان فراری مورد بحث متاهل باشند، بخشش بیشتری برای ماههای خدمتشان یا جبران اضافه خدمت آنها وجود دارد؟

در وضعیت تاهل مشمولان، قواعد بخشش اضافه خدمت به این صورت است کسانی که هم اکنون وارد خدمت سربازی هستند، به ازای هر فرزند ۲ ماه از خدمت آنها بخشیده می شود. این برای مشمولانی است که هم اکنون در حین خدمت هستند یا تا پایان امسال خود را معرفی کنند. همچنین برای تاهل نیز در حال حاضر، ۲ ماه از خدمت سربازان کسر می شود.

کسانی که از سال آینده وارد خدمت می شوند، چون زمان طول خدمت سربازی از سال آینده ۲۴ ماه می شود، اگر متاهل باشند، ۳ ماه کسر خدمت می گیرند و در ازای هر فرند نیز ۳ ماه کسر خدمت برای آنها در نظر گرفته می شود تا در نهایت میزان این کسر خدمتها به یک سال برسد و از آن بیشتر اعمال نمی شود.

قبلا برای قوانینی مانند معافیت فرزندان طلاق، شاهد طلاقهای صوری بودیم، فکر نمی کنید کسر خدمت به خاطر ازدواج، باعث رواج ازدواج صوری و تبعات منفی ناشی از آنها در جامعه شود؟

به نظر می رسد بعید است به خاطر سه ماه کسر خدمت، کسی خدمت تن به این کار بدهد. ولی ممکن است در برخی شرایط هر کاری صورت گیرد. لذا خانواده های توجه کنند آثار منفی موضوع ازدواج صوری را در نظر داشته باشند تا مشکلات فرزندشان بیشتر از زمانی نشود که حین انجام وظیفه هستند.

در شرایط فعلی امکان استفاده از قوانین کسر خدمت بیش از یک سال وجود ندارد؟ حتی اگر مشمول، سابقه حضور فعال در نیروی بسیج را داشته باشد؟

قانون می گوید کسر خدمت سربازان صاحب فرزند و متاهل، با احتساب داشتن سوابق بسیج نباید بیش از یک سال شود. ولی قوانین کسر خدمت دیگری هم هستند که قابل جمع بستن با کسر خدمت فعلی است. از جمله داشتن سابقه جبهه پدر یا جانبازی او می تواند به این یکسال اضافه شود. فقط سوابق حضور فعال در نیروی بسیج را با میزان کسر خدمت تاهل و فرزندان جمع نمی کنیم و نهایتا مجموع کسر خدمت خانواده و بسیج نباید بیش از یک سال شود.

بحث دیگری که این روزها مخاطبان مطرح می کنند، کم بودن میزان حقوق دریافتی سربازان است. برخی سربازان yhdf می گویند اگر ما با داشتن همسر و فرزند به سربازی برویم از لحاظ معیشت و مالی دچار مشکل می شویم و زندگی مان از هم می پاشد، برای همین برخی مشمولان فراری، تمایلی به خدمت ندارند. برای ترمیم حقوق سربازان چه اقدامی کرده اید؟

متاسفانه مشکل اصلی در این باره، عدم تامین منابع اعتباری توسط دولت است. ما در سازمان نظام وظیفه به جد دنبال آن هستیم که قانون فعلی درباره حقوق سربازان که تصویب شده، اجرایی شود. خوشبختانه قانون خوبی در این باره وجود دارد ولی دولت اعتبارات لازم را تخصیص نمی دهد و تاکنون این قانون اجرا نشده است.

در صورت تامین بودجه ترمیم حقوق سربازان از سوی دولت، این میزان با دریافتی سرباز حرفه ای برابری می کند؟

مسئله سرباز حرفه ای حساب دیگری دارد و شرایط آن با سربازی فعلی متفاوت است. باید ابتدا روی سرباز حرفه ای کار کارشناسی شود و تعریف شود این موضوع چیست و چه تبعاتی برای جامعه، نیروهای مسلح و یگانهای مربوطه دارد. موضوع آن با حقوق سربازان که فعلا کم است، نباید خلط شود. این مسئله باید به صورت کارشناسی دنبال شود و در حال حاضر در شرایط فعلی مجال این کار نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا