بودجه ۹۴ هفته بعد آماده تحویل است/ کاهش فشار تقلیل قیمت نفت از طریق افزایش بهره‌وری طرح‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدباقر نوبخت عصر امروز در شورای برنامه‌ریزی فارس اظهار داشت: قول می‌دهیم برنامه توسعه‌ای که در استان فارس تدوین شود را ذیل برنامه توسعه کشور جا داده و برنامه‌های بودجه‌ای این استان را بدون تغییر یا با کمترین تغییر تصویب کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور افزود: هدف راهبردی جمهوری اسلامی ایران که در سند فرادست چشم‌انداز از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد توسعه‌ یافتگی و استقرار جمهوری اسلامی در جایگاه نخست علم و فناوری است.

نوبخت ادامه داد: این هدف‌گذاری از سال ۸۴ برای یک دوره ۲۰ ساله اعلام شد که نیمی از زمان لازم برای آن سپری شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: ما در نیمه‌راه هنوز به این اهداف نائل نیامده‌ایم و باید در نیمه‌راه بعد که برای برنامه‌های ششم و هفتم است این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: توسعه‌یافتگی هدف راهبردی کشور است باید از استان‌ها و مناطق آغاز شود که یکی از استان‌هایی که در راستای توسعه بسیار می‌تواند مثمرثمر باشد و به توسعه استان‌های همجوار خود و همین طور توسعه ملی کمک کند فارس است.

نوبخت تصریح کرد: استان فارس در این هدف ملی می‌تواند جایگاه رفیعی داشته باشد و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و همین‌طور معاونت توسعه، مدیریت و سرمایه انسانی که تلفیق شده در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است می‌تواند ابزارها و الزامات لازم توسعه فارس را فراهم کند.

وی در ادامه بیان کرد: در سه مرحله می‌شود در مورد توسعه فارس اقدام کرد که نخستین آن در چند ماه باقی مانده سال است و باید برنامه کمتر از پنج ماه به این منظور اختصاص یابد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ابراز داشت: اگر قرار است دولت تدبیر و امید خدمتی به مردم با فرهنگ این استان داشته باشد یک بخش از کارها باید در ظرف همین چند ماه انجام شود.

بودجه ۹۴ هفته بعد آماده تحویل است

نوبخت افزود: بودجه ۹۴ در هفته جاری به اتمام می‌رسد و یکشنبه هفته بعد به دولت تقدیم می‌شود و سپس به مجلس تحویل داده خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور عنوان کرد: قطار بودجه و همین‌طور برنامه ششم توسعه توقف ندارد و اگر قرار است برای فارس کاری شود باید اکنون در برنامه و بودجه دیده شود.

وی با بیان این که در آینده نزدیک برنامه‌ها در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس تقریر خواهد شد، اظهار داشت: در شرایط فعلی نیز ما قول می‌دهیم آنچه در خود این استان تدوین شود را با کمترین تغییر یا بدون تغییر تصویب کنیم.

نوبخت اضافه کرد: برای این چند ماه باقی‌ مانده اگر از ظرفیت بودجه ۹۳ استفاده کنیم راه کمک و ادای وظایف نسبت به مردم متدین و با فرهنگ استان از راه تخصیص است چون بودجه ۹۳ تصویب شده اما تخصیص داده نشده چرا که تخصیص به اندازه تصویب نیست بلکه به اندازه وصولی خزانه است و خزانه‌ها ۱۰۰ درصد پیش‌بینی را وصول نکرده‌اند.

وی متذکر شد: طبق قانون می‌توان تخصیص‌ها را بنابر اولویت تنظیم کرد و از این رو با توجه به اولویت‌های فارس به همه طرح‌هایی که سال خاتمه آن در سال ۹۳ است و جزو ۲۴۶ طرح اولویت‌دار فارس است ۱۰۰ درصد تخصیص خواهیم داد.

نوبخت یادآور شد: با احتساب اعتبار جداول استانی، تبصره ۲۲ و توازن‌بخشی بین استان‌ها، اعتبار فارس سرجمع یک‌هزار و ۳۷۶ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: تا الان بیشتر اعتبارات فارس را صد در صد تخصیص دادیم و برخی را صد در صد نداده‌ایم که در این سفر بنابر هماهنگی و جلسات تلاش می‌کنیم اعتبارات آنها را صد در صد تخصیص بدهیم که تا پایان امسال قابل بهره‌برداری بشود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما امسال اقدامی را انجام دادیم که مطابق منطق بود و اگر چه ابتدا مقاومت‌هایی شد اما مورد پذیرش قرار گرفت و آن این بود که به جای این که ۴۱ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی را بین ۲ هزار و ۹۰۶ طرح به طور مساوی تقسیم کنیم آن را به طرح‌هایی دادیم که تا پایان سال ۹۳ تمام شود.

وی تصریح کرد: با این روش ۲۴۶ طرح انتخاب شد و اعتبارات آنها را صد در صد خواهیم داد.

فارس در جایگاه سوم اعتبارات کشور

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در ادامه گفت: از نظر اعتبارات ملی، استان فارس بعد از تهران و خوزستان در جایگاه سوم کشور است و از حیث اعتبارات ویژه استانی شده در مقام دوم و از نظر طرح‌هایی که می‌تواند به بهره‌برداری برسد در کشور ششم است.

نوبخت افزود: در ارتباط با اعتبارات عمرانی که مربوط به استان‌ها است، فارس در مقام دوم کشور قرار دارد و در ارتباط با فاینانس (که ۳۵ میلیارد دلار امکان استفاده از منابع ارزی با شرایط فاینانس داریم) فارس در جایگاه هشتم است و به عبارتی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سهم ارزی دارد.

به گفته وی، در قانون بودجه، نمایندگان ‌بندی قائل شدند که اختیاری به معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهور دادند که اگر استانی نتواند اعتبار خود را جذب کند معاونت می‌تواند آن را به استانی بدهد که توانایی جذب دارد.

نوبخت اضافه کرد: در بودجه ۹۴ هماهنگ می‌کنیم تا هر آنچه برای تقویت این استان نیاز باشد اختصاص یابد اگر چه سال آینده به سبب کاهش قیمت نفت سال سختی خواهیم داشت اما بنا نداریم این تقلیل را به استان‌ها منتقل کنیم و از طریق افزایش بهره‌وری تخصیص‌ها فشار را کاهش خواهیم داد.

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930821001522#sthash.Sp5tiijf.dpuf

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا