آمانو در گزارش‌هایش بدسلیقگی می‌کند

اين اتفاق بارها در گزارش‌هاي آمانو كه بعد از توافق ژنو منتشر شده، تكرار شده است. او اين بار اما يك روز پيش از مذاكرات مسقط گزارشي را منتشر كرده و مدعي شده ايران درباره ۲اقدام باقيمانده كه يكي درباره چاشني‌هاي انفجاري بود هيچ توضيحي نداده است. اين در حالي است كه وي در گزارش قبلي خود اذعان كرده بود چاشني‌هاي انفجاري در صنعت نفت ايران به‌كار رفته است. بهروز كمالوندي سخنگوي سازمان بين‌المللي انرژي اتمي در حاشيه بازديد از نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات در غرفه همشهري حضور پيدا كرد و به سؤالاتي درباره گزارش‌هاي آمانو پاسخ داد.

  • آمانو در گزارش اخير خود كه يك روز قبل از مذاكرات مسقط منتشر كرد باز هم مدعي شده بود ايران در مورد ۲اقدام عملي باقيمانده شفاف‌سازي‌ نكرده است. اين دو اقدام يكي درباره استفاده چاشني‌هاي انفجاري است و ديگري درباره ادعاهاي نظامي بودن برنامه هسته‌اي ايران است. اساسا طرح اين دو ادعا از سوي آمانو پيش از مذاكرات هسته‌اي چه مفهومي دارد؟

در گزارش اخير آژانس انرژي اتمي هيچ اشاره‌اي به انحراف ايران در برنامه هسته‌اي‌اش نشده است يا اينكه گفته نشده كه تخلفي از سوي كشورمان در برنامه هسته‌اي صورت گرفته است. اما در مورد كارهاي اضافه بر پادمان، ما ۲توافق يكي با گروه۱+۵ و يكي هم با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي داشتيم. درخصوص همكاري‌هايمان با آژانس، همكاري‌هايي بيشتر از حد معمول هم داشته‌ايم. يك توافق ۵موضوعي، يك توافق ۷موضوعي و يك توافق ۶موضوعي كه جمعا ۱۸موضوع مي‌شود را در مقاطع مختلف با آژانس داشتيم. از اين ۱۸موضوع ۱۶موضوع نهايي و تمام شد و تنها ۲موضوع باقي ماند كه در حال بحث و گفت‌وگو با آژانس درباره اين دو موضوع هستيم. به‌نظرم آژانس در گزارش اخير خود بدسليقگي كرد و اين دو موضوع را در ابتداي گزارش آورد و گفت كه ايران به اين دو سؤال پاسخ نداده است. اين در حالي است كه ما هم ملاحظات و ايراداتي به آژانس داريم.

  • اين ايرادات ايران به آژانس چيست؟ درباره اسنادي است كه آنها به ايران داده‌اند؟ اساسا آژانس انرژي اتمي اسناد متقني درباره اين‌دو موضوع ادعايي به ايران ارائه كرده است؟

متأسفانه بايد بگويم برخي رسانه‌هاي غربي همين ۲موضوع را برجسته كرده و روي آن مانور مي‌دهند. ما به برخي اسنادي كه در اختيار آژانس است و به ايران داده انتقاد داريم چرا كه اصلا اين اسناد واقعيت و اصالت ندارند.

  • آقاي آمانو اين بار گزارش‌اش را درست يك‌روز قبل از مذاكرات مسقط منتشر كرد و همين ۲موضوع را هم به گفته خودتان با كج سليقگي در ابتداي گزارش‌اش آورد. اين بازي اينقدر شفاف بود كه رسانه‌هايي مثل بي‌بي‌سي هم اذعان كردند اين حركت احتمالا براي تحت فشار قرار دادن ايران در مذاكرات مسقط انجام شده است؟ دليل همزماني اين گزارش‌ها با مذاكرات را در همين سياسي كاري‌هاي آژانس مي‌بينيد؟

بايد از خود آمانو اين را پرسيد شايد نتيجه گزارش مطلوب ما نباشد و قطعا هم ما ايراداتي نسبت به اين گزارش‌ها داريم اما اينكه اين گزارش نشان دهد ايران انحراف دارد چنين چيزي در گزارش اشاره نشده است.

  • آمانو گفته كه ايران گاز به سانتريفيوژهاي ir-5 تزريق كرده است. آمريكايي‌ها ادعا كردند كه ايران در اين‌باره توافق ژنو را نقض كرده است آيا اين ادعا درست است؟

خير، ما بارها گفته‌ايم در بحث تحقيق و توسعه هيچ محدوديتي نمي‌پذيريم. ايران هيچ كاري خلاف پادمان و توافق برنامه اقدام مشترك (توافق ژنو) نداشته است. تعهدات پادماني كه مشخص است، در توافق ژنو هم ما هيچ قراري مبني بر اينكه ما گاز به سانتريفيوژهاي تحقيقاتي خود تزريق نمي‌كنيم، نداشته‌ايم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا