نظارت جدی تنها راه مبارزه با زیرمیزی گرفتن پزشکان

بصیر، طبق قانون، دريافت هرگونه هزينه اضافي درماني از بيمار(زيرميزي) غيرقانوني و قابل تعقيب است. اما ساليان سال است که بعضي پزشکان از بيماران خود زيرميزي مي‌گيرند و غيرقانوني بودن آن هرگز به‌طور جدي پيگيري نشده است؛ تا جايي که در حال حاضر اين موضوع خيلي عادي در بسياري از مراکز درماني جا افتاده و شايد ديگر کسي از پول زوري که مي‌دهد، شکايتي نداشته باشد!

گفته مي‌شود كه واقعي نبودن تعرفه‌ها و ناکارآمدي بيمه‌هاي درماني عمده‌ترين دليل دريافت زيرميزي‌‌هاي ميليوني از بيماران است.
اخيرا کميسيون بهداشت و درمان مجلس اختيار تعيين تعرفه‌هاي درماني را به وزارت بهداشت داده است و علت اصلي اين اقدام نيز پديده شوم زيرميزي است.
اين در حالي است که گرفتن زيرميزي حتي زماني که وزارت بهداشت مسئول تعيين تعرفه‌هاي درماني بود، رواج داشت. با توجه به آنکه دريافت‌هاي غيرقانوني هزينه‌هاي هنگفتي را به مردم وارد مي‌کند، رواج اين پديده علاوه بر آنکه وجهه و قداست پزشکان را زير سوال مي‌برد، بر ارائه خدمات درماني نيز تاثيرگذار است.

محمدحسین مفتاح، رئیس دانشگاه غیر انتفاعی رودکی و از مؤسسان بیمارستان شهید رجایی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن در گفت و گو با تنکابن ۲۴ با بيان اينکه دريافت زيرميزي توسط پزشکان يکي از بزرگ‌ترين مسائل نظام سلامت است، اظهار داشت: «دريافت پول اضافه از بيماران، سال‌هاست در کشور ما وجود دارد و قداست جامعه پزشکي را بسيار خدشه‌دار کرده است.»

اين جراح عمومی گفت:فردي که براي بهبود بيمارش زيرميزي پرداخت مي‌کند با اجبار، اين پول را مي‌پردازد بنابراين بر رابطه بين بيمار و پزشکان تاثير بسيار بدي مي‌گذارد. به دليل آنکه اين ذهنيت در مردم ايجاد مي‌شود که براي دريافت خدمات درماني بايد پول‌هاي زیادی بپردازند که هيچ محاسبه ای ندارد و قانوني هم نيست.

وی با بيان اينکه برخی از پزشکان متخصص جهت حضور در بیمارستان های دولتی اقدام به دریافت زیرمیزی می کنند، افزود: با توجه به ساز و کارهایی که وزارت بهداشت و درمان به تازگی در خصوص مبارزه با این پدیده شوم پیش بینی کرده است لذا براي مبارزه با پديده زيرميزي همکاری مردم و گزارش این گونه موارد می تواند بر نظارت دقیق سازمان نظام پزشکی و رفع این حقیقت تلخ بسیار مؤثر شود.

بسياري از کارشناسان معتقدند واقعي نبودن تعرفه‌ها دليل اصلي دريافت زيرميزي توسط پزشکان است. اين پزشک باسابقه و پیشکسوت تنکابنی معتقد است: نمي‌توان گفت پايين بودن تعرفه‌ها علت دريافت زيرميزي توسط پزشکان است چون در زماني که سازمان نظام پزشکي تعرفه‌هاي جراحي را بالا در نظر گرفت، بسياري از پزشکان باز هم اقدام به دريافت زيرميزي از بيماران خود مي‌کردند. 

وي ادامه مي‌دهد: براي جلوگيري از پديده زيرميزي، علاوه بر واقعي شدن تعرفه‌ها بايد نظارت سازمان نظام پزشکي و وزارت بهداشت جدي‌تر صورت گيرد.

محمدحسین مفتاح شیوع پدیده شوم زیر میزی را از سوی پزشکان پایتخت به دیگر نقاط کشور دانسته و اظهار داشت: دريافت هزينه‌هاي هنگفت غيرقانوني در بيمارستان‌هاي تهران بسيار شايع است و زماني که در تهران با اين قضيه برخورد نمي‌شود، دريافت زيرميزي به شهرستان‌ها نيز سرايت مي‌کند و با اينکه عده‌اي از پزشکان پول خوبي دريافت مي‌کنند ولي از شرايط سوءاستفاده مي‌کنند و اقدام به دريافت زيرميزي مي‌کنند.

بسياري از کارشناسان نظام سلامت، بازگرداندن اختيار تعرفه‌گذاري خدمات درماني و بهداشتي به وزارت بهداشت را راه‌حل زيرميزي مي‌دانند. 

رئيس دانشگاه غیر انتفاعی رودکی در اين باره گفت: زماني که تعرفه‌گذاري در اختيار وزارت بهداشت بود(قبل از سال ۸۳) نيز دريافت زيرميزي توسط پزشکان وجود داشت و بعد از آن نيز اين پديده شوم وجود دارد، بنابراين تنها راه مقابله با آن نظارت جدي و برخورد جدي‌تر است.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا