واکنش‌ها به عملیات استشهادی در قدس

بصیر، حوالی ساعت ۷ صبح (به وقت محلی قدس) بود که رسانه‌های محلی از یک تیراندازی در کنیسه‌ای در «هارنوف» در قدس اشغالی خبر دادند.

«عدی و غسان ابوجمل» در عملیاتی استشهادی با تفنگ و چاقو به این کنیسه حمله کردند و ۵ صهیونیست را کشتند و ۱۶ نفر دیگر را زخمی کردند. این دو جوان از اهالی «جبل مکبر» واقع در شرق قدس بودند و خودشان نیز در عملیات مذکور به شهادت رسیدند. عملیات قدس با حجم واکنش‌های گسترده روبرو شد.

 

واکنش گروه‌های فلسطینی

 

جبهه خلق برای آزادی فلسطین مسئولیت عملیات در قدس غربی را بر عهده گرفت

در این بیانیه آمده است: ما در گردان های شهید ابوعلی مصطفی شاخه نظامی جبهه خلق برای آزادی فلسطین عملیات قهرمانانه ای که جوانان قهرمانان این گروه صبح امروز انجام دادند برعهده می گیریم. در این عملیات به یک موسسه دینی یهودی در موسسه “هارنوف” واقع در قدس غربی یورش برده شد.

در ادامه بیانیه گفته شده است: در این عملیات که با چاقو و کلت و اراده مقاومت انجام شد ۴ شهرک نشین از جمله یک نیروی امنیتی و یک خاخام کشته شدند و ۹ تن دیگر زخمی شدند که حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است.

گردان های ابوعلی مصطفی اعلام کرد که دو شهادت طلب فلسطینی در این عملیات بر اثر درگیری با نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. در این بیانیه گفته شده است: ما از هر مقاومتی که شهرک نشینان و اشغالگران صهیونیست را هدف قرار دهد استقبال می کنیم و این عملیات و دیگر عملیات قهرمانانه شهروندان فلسطینی واکنش طبیعی به جنایات اشغالگران محسوب می شود.

در ادامه بیانیه از تمامی گروه های فلسطینی خواسته شده است که علیه اشغالگران صهیونیست و شهرک نشینان با یکدیگر متحدباشند.

 

جنبش جهاد اسلامی فلسطین: عملیات قدس پاسخ طبیعی به جنایات اشغالگران بود

جهاد اسلامی فلسطین با صدور بیانیه‌ای این عملیات را تبریک گفت.در این بیانیه آمده است: عملیات امروز پاسخ طبیعی به جنایات رژیم اشغالگر در قدس اشغالی است.

«داوود شهاب» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در موضعگیری جداگانه ای گفت: ما در مقابل یک انتفاضه و انقلاب حقیقی هستیم که در پاسخ به تعرض‌های صهیونیستی در قدس و مسجدالاقصی شکل گرفته است.

وی افزود: ملت فلسطین به دو دلیل به درخواست‌هایی که به آرامش در قدس اشغالی و کرانه باختری فرا می‌خوانند گوش نخواهند داد : اول اینکه اسرائیل به جنایات خود علیه مردم فلسطین و تعرض‌ به مقدسات ادامه می‌دهد دوم اینکه موج خشم کنونی در یک لحظه به وجود نیامده است بلکه نتیجه ظلم طولانی مدت است.

حماس: عملیات قدس پیشرفتی قابل توجه در مقابله با رژیم اشغالگر قدس است

جنبش حماس ضمن تبریک عملیات استشهادی امروز قدس، آن را پاسخی طبیعی به ظلم رژیم صهیونیستی خواند. این جنبش انجام عملیات مذکور را پیشرفتی قابل توجه در مبارزه علیه رژیم اشغالگر خواند و اقدام شجاعانه عاملان آن را ارج نهاد.

موسی ابومرزوق نایب رئیس دفتر سیاسی حماس نیز گفت: ما حقیقتا در آستانه  انتفاضه سوم قرار داریم.

وی تصریح کرد: نام این انتفاضه قدس، الاقصی و شهرک سازی است و خیل شهدای آزادی خواه و در راس آن غسان و عدی ابو جمل هم مناره های این آستانه است.

این عضو حماس افزود: هیچ کس نمی تواند این انتفاضه را خاموش کند زیرا فلسطینی ها بارها مذاکره کردند اما هرگز شهرک سازی، یهودی سازی و هتک حرمت به مسجدالاقصی متوقف نشد.

امروز همه صهیونیست‌ها از رسمی گرفته تا غیر رسمی خواستار توقف ان را سر می دهند و این نیست مگر از نتایج این انتفاضه مبارک.

محمود الزهار: دعوت به آرامش در قدس برای سرکوب انتفاضه است/ گردان‌های ابوعلی مصطفی:مقاومت متحد شود

«محمود الزهار» از رهبران ارشد جنبش حماس در گفت‌وگویی با کانال ماهواره‌ای قدس گفت که دعوت به آرامش در قدس اشغالی دعوت‌های مشکوکی است که برای سرکوب انتفاضه صورت می‌گیرد.

وی افزود که این دعوت‌ها یکطرفه است و کسی به آن توجه نخواهد کرد. وی عملیات امروز (سه شنبه) در قدس اشغالی را نتیجه طبیعی جنایات رژیم صهیونیستی دانست و افزود: سلاح مقاومت باید دائما آماده باشد. مقاومت برای دفاع از خودش هرگز نباید آرام بگیرد.

الزهار در ادامه گفت: اینکه تل‌آویو حماس را در پشت پرده این عملیات معرفی می‌کند تلاشی برای فشار بر «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان است تا نقش پلیس اسرائیل را بازی کند.

همزمان «اسکای نیوز» گزارش داد که حماس خواستار افزایش عملیات‌ها در پاسخ به اعدام «الرمونی» جوان فلسطینی در دو روز گذشته شد. وی توسط عده‌ای شهرک‌نشین در اتوبوسی که در آن کار می‌کرد دار زده شد .

عملیات امروز در پاسخ به اعدام وی صورت گرفت.یکی از شهدای عملیات امروز راننده دیگر شرکتی بوده که الرمونی در آن مشغول بوده است.

  در همین راستا «گردان‌های ابوعلی مصطفی» شاخه نظامی جبهه مردمی آزادیبخش فلسطین نیز در واکنش عملیات امروز در قدس اشغالی گفت: هرگونه اقدامی را که به دور کردن اشغالگرانی که خاک ما آلوده کرده‌اند، بیانجامد تبریک می‌گوییم.

این گردان‌ها در ادامه خواستار توسعه عملیات‌های مقاومتی و وحدت تمام گروه‌های مقاومت شدند و عملیات امروز را پاسخی طبیعی به جنایات اسرائیلی توصیف کردند.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین:زمان تسلیح کرانه باختری فرا رسیده است

پس از عملیات استشهادی امروز (سه‌شنبه) دو پسرعمو به نام‌های «عدی و غسان ابوجمل» در قدس اشغالی درگیری‌های در محل زندگی این دو جوان (جبل مکبر شرق قدس) رخ داد.

بنا به گزارش وبگاه خبری «عرب ۴۸»، نظامیان صهیونیستی برای متفرق کردن فلسطینی‌ها از گلوله پلاستیکی استفاده کردند که در اثر آن ۲۰ فلسطینی زخمی شدند.

از سوی دیگر «انور رجا» رئیس دایره سیاسی و اطلاع رسانی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در اظهاراتی گفت که زمان تسلیح کرانه باختری فرا رسیده است، تل‌آویو ما را در قدس و کرانه باختری تنها دیده است.

در همین راستا « مطران عطا الله حنا» رییس اسقف های قدس نیز گفت: اسرائیل نتیجه اقداماتش در قدس و تعرض به مقدسات را می‌بیند. وی افزود که فلسطینی‌ها حق دارند از مقدسات خود دفاع کنند.

جنبش «فتح»: عملیات استشهادی قدس نتیجه طبیعی تجاوزات صهیونیست‌ها به قدس است

شبکه خبری «المنار» لبنان اعلام کرد که جنبش «فتح» فلسطین این حمله را نتیجه طبیعی تجاوزات رژیم صهیونیستی به قدس اشغالی قلمداد کرد.

مقام مسئول در مسجدالاقصی: انتفاضه سوم فلسطین در آستانه وقوع است

«ناجح بکیرات» رئیس بخش نسخ خطی و میراث مسجدالاقصی در واکنش به عملیات استشهادی امروز (سه شنبه) قدس گفت که عملیات قهرمانانه جوانان قدس ادامه دارد و هرگز متوقف نخواهد شد به ویژه پس از جنگ اخیر غزه که خوف و ترس را از مردم فلسطین دور کرد.

بکیرات در گفت‌وگو با پایگاه فلسطینی «الرساله» افزود: سربازان رژیم صهیونیستی پس از عملیات امروز «عدی و غسان الجمل» به منازل آنها یورش بردند و چند تن از نزدیکانشان را دستگیر کردند.

وی تصریح کرد که قدس یک ماه است که آرام نگرفته و شاهد تنش و بازداشت‌های مکرر است. بکیرات با توجه به اوضاع متشنج فعلی پیش‌بینی کرد که انتفاضه دوم در مسجدالاقصی (انتفاضه سوم در فلسطین) در راه است .

بکیرات در ادامه گفت که تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای بیرون کردن مردم قدس بی فایده است و تعداد آنها در سال ۱۹۶۷ هفتاد هزار نفر بوده است در حالی که امروز ۳۰۰ هزار نفر هستند.

بازداشت ۱۰ تن از خانواده عاملات استشهادی

رژیم صهیونیستی با یورش به منازل شهیدان عدی و غشان ابوجمل ابوجمل، ۱۰ تن از اعضای این دو خانواده را بازداشت کرد. همزمان خبرها از درگیری در منطقه جبل مکبر خبر می‌دهد.

 

واکنش‌های اسرئیلی و جهانی

واکنش سراسیمه نتانیاهو: به شدت به عملیات قدس پاسخ می‌دهیم

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اولین واکنش به عملیات قدس اعلام کرد به شدت به این عملیات پاسخ خواهد داد.

از سوی دیگر بازرس کل رژیم پلیس رژیم صهیونیستی در توصیف این عملیات گفت: عملیات امروز سخت‌ترین و شدیدترین عملیاتی است که در طی سالهای اخیر دیده‌ام. وی افزود: ما راه‌حل‌های جادوئی برای عملیاتی مشابه عملیات امروز قدس نداریم.

«اوری آرئیل» وزیر اسکان رژیم صهیونیستی نیز از نتانیاهو خواست جلسه‌ای اضطراری برگزار کند تا این عملیات بررسی شود.

وزیر امنیت داخلی اسرائیل: ما در مقابل یک عملیات سخت قرار داریم

پایگاه خبری «المیادین» اعلام کرد که «یسحاق آهارونویچ» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات استشهادی امروز قدس گفت: ما در مقابل یک عملیات سخت و جدی قرار گرفته‌ایم.

نفتالی بنت: ابومازن مسئول عملیات امروز است

«نفتالی بنت» وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات امروز(سه‌شنبه) قدس گفت که «محمود عباس» (ابومازن)رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین علیه رژیم صهیونیستی اعلام جنگ کرده است.

بنا به گزارش وبگاه خبری «معا» فلسطین، «ایلی ایشای» رهبر جنبش «شاس» نیز خواهان تخریب منازل عاملان استشهادی قدس و اخراج خانواده‌های آن از قدس شد. «نیر برکات» شهردار قدس نیز گفت که رژیم صهیونیستی به آسانی از این عملیات نخواهد گذشت.

همزمان شبکه‌های خبری از تجهیز نیروهای ذخیره پلیس و گارد مرزی و استقرار آنها در قدس اشغالی خبر دادند. بیشتر درهای ورودی قدس بسته شده است.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی : افراد پشت پرده عملیات قدس را ترور خواهیم کرد/تشکیلات خودگردان تسلیم فشار صهیونیست‌ها

« موشه یعلون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پس از جلسه امنیتی این رژیم در راستای عملیات استشهادی امروز (سه شنبه) در قدس گفت: تمام کسانی که عاملان عملیات امروز را فرستاده‌اند در داخل و یا خارج ترور خواهیم کرد.وی در گفت‌وگو با کانال ۷ این رژیم افزود: با تمام امکانات لازم عاملان این عملیات را تعقیب خواهیم کرد.

همزمان و پس از اینکه چندین تن از مقامات رژیم صهیونیستی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان را عامل عملیات امروز قدس معرفی کردند، تشکیلات این عملیات را محکوم کرد.

وزیر امنیت رژیم صهیونیستی : تسهیل روند صدور مجوز اسلحه برای یهودیان ساکن قدس

وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات شهادت‌طلبانه امروز در قدس، دستور داد تا یهودیان ساکن این منطقه به راحتی به اسلحه دسترسی داشته باشند.

شبکه خبری «العربیه» در خبری فوری اعلام کرد: «یسحاق آهارونویچ» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دستور داد برای یهودیان ساکن قدس، به راحتی مجوز اسلحه صادر شود.

لیبرمن محمود عباس را مقصر علمیات امروز قدس دانست

« آویگدور لیبرمن» کشته شدن ۵ صهیونیست به دست دو فلسطینی را نتیجه آنچه سخنان «ضد یهودی» «محمود عباس» خواند، دانست و از جامعه بین‌المللی خواست این اقدام را محکوم کند.

به گزارش پایگاه خبری«عاروتص شوع»، لیبرمن در واکنش به عملیات امروز (سه‌شنبه) مدعی شد، اظهارنظرهای ضدیهودی محمود عباس عامل این اتفاق بوده است.

در پی عملیات استشهادی قدس، اتحادیه اروپایی همه را به آرامش فراخواند

اتحادیه اروپا در واکنش به عملیات استشهادی امروز (سه شنبه) در قدس اشغالی به حفظ آرامش در قدس اشغالی فرا خواند.

اولاند فلسطینی‌ها را تهدید کرد

در پی عملیات استشهادی امروز در قدس اشغالی، رئیس‌جمهور فرانسه نیز همچون وزیر خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن این عملیات، با صهیونیست‌ها ابراز همدردی کرد.

به نوشته نشریه فرانسوی اورینت لوژور، کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) با صدور بیانیه‌ای در واکنش به عملیات امروز در قدس اشغالی اعلام کرد: «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه حمله هولناک به یک کنیسه در قدس و فلسطینی هایی که به خود جرأت استقبال از این اقدام را داده‌اند، به شدت محکوم می‌کند.

این بیانیه افزود: «رئیس‌جمهور فرانسه به شدت نگران اینگونه اقدامات خشونت‌بار در قدس، اسرائیل و کرانه باختری است و در خصوص حمله اخیر با خانواده‌های قربانیان و مردم اسرائیل همدردی می‌کند.»

این در حالی است فلسطینی ها این عملیات را پاسخ طبیعی به جنایات اخیر صهیونیست‌ها خصوصا به دار اویختن یک جوان فلسطینی توسط صهیونیست‌ها می داند.

واکنش رئیس‌جمهور فرانسه و ابراز همدردی وی با صهیونیست‌ها در حالی صورت می‌گیرد که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز امروز در تماس تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ارتباط با کشته شدن صهیونیست‌ها در عملیات قدس تسلیت گفت.

ابراز ناراحتی جان کری از کشته شدن صهیونیست‌ها در عملیات قدس

«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که «جان کری» وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ارتباط با کشته شدن صهیونیست‌ها در عملیات قدس تسلیت گفت.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا