روایت مقام آمریکایی از افول داعش

بصیر، ‘پیتر براکس’ روز چهارشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی فرانس-۲۴ گفت: ‘باراک اوباما’ رییس جمهوری آمریکا در زمانی که در استرالیا برای نشست گروه ۲۰ حاضر شده بود، اظهاراتی مطرح کرد و گفت در صورتی که داعش به سلاح های اتمی دست یابد، این مساله اوضاع را تغییر می دهد. البته این فرض بسیار بعید و وحشتناکی است اما به باور اوباما باید همه گزینه ها روی میز باشد.

این مقام آمریکایی مدعی شد که در روزهای اخیر تغییرات عمده ای در سیاست واشنگتن در مقابله با گروه تروریستی داعش مشاهده می شود.

واشنگتن، غرب، ترکیه و برخی کشورهای عرب منطقه طی ماههای اخیر بدلیل حمایت های مالی، تسلیحاتی و سیاسی خود از تروریست ها در سوریه و عراق از جمله گروه تروریستی داعش، تحت شدیدترین انتقادها بوده اند.

وی گفت:’ ژنرال دمپسی’ رییس ستاد مشترک آمریکا که به صورت سر زده به عراق مسافرت کرده بود، گفت که به نظر وی اوضاع در حال تغییر کردن است. این مقام آمریکا در تلاش برای مصادره نتایج مقابله ملت و ارتش عراق با تروریست ها در چند هفته اخیر به نفع کشورش، یکی از این تغییرات را به اعزام یکهزار و ۵۰۰ مشاور نظامی آمریکایی به عراق نسبت داد و افزود: احتمال دارد که ابوبکر البغدادی سرکرده داعش زخمی شده باشد و برخی دیگر از سرکردگان این گروه به هلاکت رسیده اند. در حال حاضر داعش در کوبانی متوقف شده و دیگر توانی ندارد.

دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که چه شواهدی در دست است که نشان بدهد داعش در حال شکست خوردن است؟، گفت: آنچه که ژنرال دمپسی گفته است درباره عراق صدق می کند و نه سوریه ولی همانطور که گفتم، پیشرفت هایی در عراق به دست آمده است. اگر به بازپس گیری شهر پالایشگاهی بیجی نگاه کنید، اگر به حمله به سران داعش در عراق نگاه کنید می بینید که برخی از عشایر نیز در حال جدا شدن از این گروه هستند. این امر سبب شده است که پیشرفت های داعش کم تر شوند و خوش بینی ها از این امر ناشی می شوند.

وی درعین حال گفت: البته شکی در این نیست که در عراق، اوضاع خیلی به هم ریخته است. خشونت ها ادامه دارد و بمب گذاری های انتحاری صورت می گیرد. برخی گروهها دنبال افزایش شکاف های مذهبی هستند. از دیگر سو دولت جدید روی کار آمده است و کردها نیز خواستار استقلال بیشتر هستند و دولت بغداد نیز این نگرانی را دارد که در صورت تجهیز کردها به سلاح های بیشتر، آنها به سمت استقلال بیشتر متمایل شوند. 

 
 
 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا