رتبه کارآیی بازار کار و رقابت‌پذیری ایران اعلام شد

بصیر، سید مسعود همایونفر در “مراسم اعطای ششمین دوره جایزه تعالی منابع انسانی” با اعلام این خبر گفت: براساس گزارش جهانی رقابت پذیری که عوامل پیشران بهره وری و کامیابی را در کشورها مورد کنکاش قرار می‌دهد، شاخص رقابت پذیری ایران در رتبه ۸۳ قرار دارد، این در حالی است که در سه سال گذشته جایگاه ایران در میان ۱۴۲ کشور، رتبه ۶۲ ارزیابی شده بود. 

 
وی با اشاره به اینکه در زمینه همکاری در روابط کارفرما و کارگر، ایران در رتبه ۱۳۴ قرار دارد، تصریح کرد: در مقابل فضای تعامل و همکاری که باید میان کارفرما و کارگر وجود داشته باشد، این روابط عموما خصمانه توصیف شده است. 
 
همایونفر گفت: براساس گزارش مذکور در زمینه انعطاف در تعیین حقوق و دستمزد رتبه ایران ۱۳۰ و در ارتباط با رویه های استخدام و اخراج در رتبه ۱۲۰ قرار دارد. 
 
وی تصریح کرد: رتبه ایران در زمینه شایسته سالاری برای احراز پست‌های مدیریتی رتبه ۱۳۲ اعلام شده که این عدد در پاسخ به این پرسش که چه کسانی پست‌های مدیریتی را اشغال می کنند، تعیین شده است. 
 
رئیس انجمن مدیریت منابع انسانی افزود: در حالی که مدیران حرفه ای باید با توجه به شایستگی‌ها و قابلیت‌ها انتخاب شوند، تمایل بیشتر به سمت انتخاب بستگان و دوستان بدون توجه به شایستگی بوده است. 
 
وی، سایر رتبه های ایران را براساس این گزارش چنین عنوان کرد: مشارکت زنان در نیروی کار رتبه ۱۴۳، ظرفیت جذب استعدادها از خارج کشور رتبه ۱۴۰، میزان آموزش کارکنان رتبه ۱۳۵، کیفیت مدرسه‌های مدیریت رتبه ۱۰۳ و حفاظت از حقوق معنوی رتبه ۱۲۷٫ 
 
همایونفر با تاکید بر اینکه هرگز نباید اجازه دهیم که این اعداد و ارقام بذر یاس و ناامیدی بپاشد که باید نقطه آغازی باشد برای ارزیابی، تحلیل و یادگیری از عملکرد گذشته و یافتن راهکارهای مناسب اظهار داشت: راهکارهای بهبود شاخص های بازار کار را در دو بعد فضای عمومی کسب و کار و فضای درون سازمان ها باید جست و جو کرد. 
 
وی گفت: مدیریت منابع انسانی طی دهه های اخیر به تدریج توجه خود را از انجام فعالیت‌های روزمره مرتبط با کارکنان به نقش وسیع تری معطوف داشته، مدعی است که باید شریک استراتژیک سازمان بوده ، برای سازمان ارزش بیافریند. 
 
 رئیس انجمن مدیریت منابع انسانی با تاکید بر نقش مدیران منابع انسانی، ادامه داد: آنان نه تنها می توانند با توسعه مسئولیت اجتماعی شاخص‌های بازار کار را بهبود بخشند که ابعاد خصمانه را از روابط کارفرما و کارگر زدوده، فضای تعامل و همکاری را ارتقا می‌بخشند. 
 
 وی، مدل تعالی منابع انسانی انجمن مدیریت منابع انسانی ایران را از بدو پیدایش- سال ۱۳۸۶- تاکنون به عنوان چارچوبی جامع و کامل برای مدیریت منابع انسانی عنوان کرد که در اختیار سازمان‌ها قرار می‌گیرد، همچنین جایزه تعالی منابع انسانی که بر پایه این مدل بنا شده، تلاش داشته است تا باایجاد فضای تشویقی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با تکیه بر نقاط قوت خود برنامه‌های بهبود را به اجرا گذاشته، تجربیات موفق خود را در اختیار دیگر سازمان ها قرار داده، فضای یادگیری را در کشور توسعه دهند. 
 
در مراسم اعطای ششمین دوره جایزه تعالی منابع انسانی ۳۲ سازمان برتر موفق به دریافت ۲ نشان، ۱۹ تقدیر نامه و ۱۱ گواهینامه شدند.

 

 

صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا