نادران: سیاست تجارت‌محوری به تولیدمحوری تغییر کند

بصیر، الیاس نادران در اولین همایش ملی منطقه‌ای راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: زمینه‌های فساد مالی باید در ابعاد مختلف از بین برود و با شفاف‌سازی مراودات اقتصادی و امن کردن فضای کسب‌وکار می‌توان به این مهم دست یافت. با این کار مردم به جای رانت به سراغ کارآفرینی خواهند رفت و تجارت جهانی نیز نشان می‌دهد این کار شدنی است.

وی اظهار کرد: رویکرد سیاست‌گذاران اقتصادی کشور در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باید از تجارت‌محوری به تولیدمحوری تغییر کند، در سا‌ل‌های متمادی با خام فروشی نفت ارز را وارد کشور کردیم و دچار چرخه معیوبی شدیم.

وی با بیان این‌که «اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در دو هدف کلی خلاصه می‌شود» اظهار کرد: اول این‌که این سیاست‌ها اقتصاد ما را در برابر ضربه‌های خارجی اعم از تحریم، نوسانات اقتصادی بین‌المللی و یا فشارهای دیگر کشورها مقاوم می‌کند و این نخستین هدف اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی می‌تواند نارسایی‌ها، ناکارآمدی‌ها و ضعف‌های اقتصاد داخلی را مرتفع کرده و مقاوم‌سازی اقتصاد ایران ماموریت عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است.

این نماینده مجلس با اعتقاد بر این‌که «رویکرد تولیدمحور متکی بر توانمندی‌های داخلی می‌تواند موفق باشد»، تصریح کرد: اگر به دنبال موفقیت در تحقق اقتصادی مقاومتی هستیم باید به این رویکرد متکی باشیم و تا این رویکرد اصلاح نشود صنعت نفت ما به نقطه‌ مطلوب نخواهد رسید؛ چراکه متنوع‌سازی در تولید و صادرات محصولات نفتی در کشور ما ممکن نشده است./ع

وی گفت: عدم تنوع در تولیدات و محصولات نفتی، راه را برای تحریم توسط دیگر کشورها باز کرده است و ما با وجود داشتن دانشمندان بسیار نباید در صنعت نفت عقب مانده باشیم.

وی در افزایش بهره وری کار و سرمایه به عنوان عوامل تولید اشاره و اظهار کرد: افزایش بهره‌وری از جمله نکاتی است که در تحقق اقتصادی مقاومتی باید به آن توجه کرد؛ محیط کسب و کار باید شفاف، سالم، امن و فارغ از گرفتاری ها و محدودیت هایی باشد که هزینه‌های تولید را بالا می‌برد.

نادران ادامه داد: وقتی سهم کشاورزی از سهم تولید پیشی بگیرد این امر نشان دهنده بالا بودن هزینه‌های مبادله در بحث تولید است و موجب کاهش سودآوری می‌شود.

وی بر «لزوم مرتفع‌سازی ناکارآمدی سیستم در حوزه‌های بانکی، بیمه و نیز مجوزهای صنعتی به کارگیری نهاده‌ها و بازاریابی محصولات» تاکید کرد و افزود: این‌گونه راهکارها باید به سیاست‌گذاران ملی و منطقه‌ای ارائه شود ما باید به فرض شکست در مذاکرات توانایی ادامه کار خود را داشته باشیم و این همان راهی است که بزرگان ما رفته‌اند.

وی از «مردمی کردن اقتصاد به عنوان یکی دیگر از نکات قابل توجه در اقتصاد مقاومتی» نام برد و افزود: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مردم باید به درستی به کار گرفته شوند و برای این امر نیازمند تامین هزینه‌ها و نهادهای تولید و نیز بازاریابی برای محصولات تولیدی باشیم. این اراده باید ایجاد شود و سطوح بالا و میانی کشور چنین نگاهی را عملیاتی کنند. 

 
 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا