بیش از ۱۰۰ تحریم جدید پس از توافق ژنو

بصیر، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران طی یک سال اخیر را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد؛ یک دسته تمدید تحریم‌های وضع‌شده پیشین بوده؛ یک دسته هم تحریم مجدد علیه شرکت‌هایی بوده که طبق حکم دادگاه‌های اروپایی از تحریم خارج شده بودند؛ و دسته دیگر هم تحریم علیه شرکت‌هایی بوده که تا پیش از این جزو لیست تحریم نبودند.

از نگاه مسئولان وزارت خارجه کشورمان، تحریم‌های یک سال اخیر با روح توافق ژنو در تناقض بوده است. توافق ژنو که سوم آذر سال گذشته به امضای ایران و ۶ قدرت بزرگ جهان رسید، مقرر کرده بود که تا زمان اجرای این توافق، تحریم جدیدی علیه ایران وضع نشود.

 در توافق ژنو درباره توقف تحریم‌ها احکام ذیل ذکر شده بود:

– «هیچ تحریم جدیدی از طرف شورای امنیت سازمان ملل بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع نمی‌شود.»

– «هیچ تحریم جدیدی از طرف اتحادیه اروپا بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع نمی‌شود.»

– «دولت آمریکا، با همکاری مستمر و ایفای نقش متناسب رئیس‌جمهور و کنگره، مانع اعمال تحریم‌های جدید علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد شد.»
 
با این حال، عملکرد آمریکا و متحدانش طی یک سال سپری‌شده از توافق ژنو، نشان می‌دهد برخلاف ادعاهایی که پس از توافق ژنو در داخل کشور به عنوان یک امتیاز بزرگ و تاریخی مطرح می‌شد، ماشین تحریم علیه ایران متوقف نشد. 

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده طی حدود یک سال پس از توافق ژنو نزدیک به ۱۰۰ مورد تحریم جدید از سوی آمریکا و اروپا علیه شرکت‌ها، بانک‌ها و افراد با ادعای ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران یا مسائل حقوق بشر و تروریسم اعمال شده است. البته این تعداد شامل موارد جزئی نیست که قطعاً تعداد این تحریم‌ها را افزایش خواهد داد.

 

“بخشی از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران پس از توافق ژنو”

بیش از 100 تحریم جدید پس از توافق ژنو

برای استخراج این جدول از آماری که در مردادماه امسال پايگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب منتشر کرده بود به علاوه آمارها جدید تحریم‌های چند ماه اخیر استفاده شده است. ضمنا در گزارش پايگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمی خامنه‌ای فقط تحریم‌های جدید آمریکا پس از توافق ژنو علیه کشورمان درج شده بود، که در این گزارش، تحریم‌های اتحادیه اروپا در این مدت نیز اضافه شده است.

لازم به یادآوری است رهبر معظم انقلاب در دیدار ۲۲ مرداد امسال خود با مسئولان وزارت امور خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور طی سخنانی فرمودند: «در یک سال اخیر به خاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند….. آمریکایی‌ها نه‌تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم‌ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است…»

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا