نتیجه مذاکرات: توافق ژنو تا اوایل تابستان سال ۹۴ تمدید شد/ دستاوردهای هسته ای ایران در ازای فقط ۴٫۲میلیارد دلار دیگر “تعلیق” شد

بصیر، در دهمین دور مذاکرات هسته‌ای در وین توافقنامه ژنو تا ۱۰ تیر ماه ۹۴ (۵ماه قبل از آغاز انتخابات مجلس) تمدید شد و در این مدت گفتگو بر سر جزییات و راه رسیدن به توافق نهایی ادامه می یابد / اما پس از ده دور مذاکره و انجام ده ها دیدار دو جانبه و چندجانبه، پس آمد و رفت شخصیت های موثر و میانجیگری عمان و عربستان و اتریش، مذاکرات نهایی از ساعاتی پیش آغاز و دقایقی پیش بدون “هیچ دستاورد” جدیدی پایان یافت و این به معنای شکست مذاکرات وین است

 


به گزارش۵۹۸، امروز در هفتمین روز رایزنی‌ها در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین، طرفین توافق ژنو را تا ۱۰ تیر ماه سال آینده تمدید کردند.


براساس توافق صورت گرفته مذاکرات به زودی آغاز و طی هفته‌های آینده برای دستیابی به توافق ادامه می‌یابد.

هیات مذاکره کننده ایرانی به سرپرستی محمدجواد ظریف مدتی است که در وین با کارشناسان و وزرای خارجه ۶ کشور برای رسیدن به توافق جامع گفتگو میکنند. در این مدت همه نگاه ها و خبرها معطوف به نتیجه این مذاکرات بود که گفته میشد سند نهایی همکاری ایران و ۵+۱ خواهد بود و طی آن تحریم ها برداشته شده و مسیر استفاده ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای ریل گذاری میشود.

اما پس از ده دور مذاکره و انجام ده ها دیدار دو جانبه و چندجانبه، پس آمد و رفت شخصیت های موثر و میانجیگری عمان و عربستان و اتریش، مذاکرات نهایی از ساعاتی پیش آغاز و دقایقی پیش بدون “هیچ دستاورد” جدیدی پایان یافت. 

طی این مذاکرات، برخلاف آنچه وعده داده میشد هیچ سند راهبردی جدیدی به توافق نرسید و نهایتا دو طرف مجبور به تمدید توافق ژنو شدند و این یعنی شکست مذاکرات وین.

طبق تمدید انجام شده، توافق ضعیف ژنو تا دهم تیرماه سال ۹۴ (۵ماه مانده به آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی) برای طرفین لازم الاجراست و طرف غربی نیز در این مدت ماهیانه ۷۰۰میلیون دلار از دارایی های ایران را در ازای ادامه تعطیلی بخشی از فعالیت ها هسته ای آزاد میکند که جمعا مبلغ ۴٫۲ میلیارد دلار (معادل توافق ژنو) خواهد بود.

حال این سوال اصلی پیش می آید که چه عاملی موجب شکست این دور از مذاکرات شد؟ آیا تیم ایرانی خواهد فهمید که زیاده خواهی های آمریکا تاکنون مانع اصلی رسیدن به توافق بوده و بهتر است به جای چشم امید داشتن به کدخدا، به فکر تدبیر امور کشور و ایستادگی بر توان داخلی باشند یا خیر؟

 

 

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا