رسایی: نمی‌دانیم در وین چه توافقی شده که آمریکایی‌ها از آن راضی‌اند

بصیر، حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس با اشاره به سالگرد توافق ژنو گفت: سال گذشته وقتی خبر توافق ژنو اعلام شده عده‌ای به دلیل خوشبینی به آمریکا آن را جشن گرفتند و آقای روحانی نیز در نامه‌ای به رهبر انقلاب اعلام کرده که طرف‌های غربی حقوق هسته‌ای و غنی‌سازی در ایران را پذیرفته و سازمان تحریم‌ها در حال شکسته شدن است.

 

وی ادامه داد: اما هنوز جوهر توافق ژنو خشک نشده بود که آمریکایی‌ها هم حق غنی‌سازی ایران را منکر شدند و هم مسئله برداشته شدن تحریم‌ها را و اظهارات مسئولان ایرانی را برای مصرف داخلی عنوان کردند؛ در مقابل رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران نیز اظهارات مقامات آمریکایی را برای مصرف داخلی عنوان کردند.

رسایی عدم توافق نهایی در وین را نتیجه‌ای قابل پیش‌بینی خواند و افزود: عدم توافق در وین حرف تازه‌ای نبود و همه چیز به توافق سال گذشته در ژنو بازمی‌گردد که ما اعتراض داشتیم که چرا موارد این توافق محرمانه است و امروز هم نمی‌دانیم چه چیزی در وین توافق شده که آمریکایی‌ها از آن راضی‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یک سال از قرار دادن کلید خوش‌بینی آقای روحانی در قفل آمریکا می‌گذرد و ما دیدیم که کلید خوش‌بینی آمریکا شکست و طبیعی بود که این کلید بشکند.

رسایی تصریح کرد: توافق ژنو انجام شد که چرخ کارخانه‌ها بچرخد، گرانی‌ها کم شود و توهین‌ها به ملت ایران تمام شود ولی پس از این توافق ۱۰۰ مورد تحریم جدید داشتیم، کارخانه‌ها پلمپ شد و گرانی بیشتر شد.

وی با بیان اینکه آمریکا ثابت کرده که به دنبال صلح نیست اظهار داشت: رهبری سال گذشته و دو هفته پیش از توافق ژنو فرمودند که من به این مذاکرات خوش‌بین نیستم و البته در جزئیات مذاکرات دخالت نمی‌کنم.

رسایی خطاب به رئیس‌جمهور و با تاکید براینکه ما موفقیت آقای روحانی را موفقیت ایران و شکست ایشان را شکست ایران می‌دانیم تصریح کرد: انتقاد ما به خوش‌بینی شما به غرب است و دلیل آن اعتماد به کدخدا به جای اعتماد به خدای کدخداست.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: ما تشکر می‌کنیم که بعد از عقب‌نشینی در توافق ژنو در مذاکرات وین دقت بیشتری به خرج داده شد.

وی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور درباره منتقدان طی یک سال گذشته افزود: آقای روحانی طی یک سال گذشته منتقدین خود را بی‌سواد و ترسو خواند و ما را به جهنم حواله داد و ما منتظر بودیم که شب گذشته در نطق تلویزیونی از منتقدین عذرخواهی شود.

رسایی با اشاره به حضور پدر و مادر شهید احمدی‌ روشن در جلسه امروز مجلس برای حمایت از موضع قوه مقننه در موضوع هسته‌ای اظهار داشت: پدر شهید روشن خطاب به آقای روحانی گفتند که ما برای موفقیت شما دعا می‌کنیم و شما نیز به دوستان مصطفی اعتماد کنید.

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا