۲۰ درصد کاهش تولید مرکبات در میاندرود داریم

بصیر، حجت السلام جواد رئیسی در گفت و گو با خبرنگار میانخبر، یکی از مهم ترین چالش های مربوط به کشاورزی را طغیان رودخانه ها و سیلابی شدن زمین های کشاورزی در مواقع بارندگی دانست و گفت: گهرباران بین رودخانه نکاء و تجن قرار دارد و سرازیر شدن آبها و منتهی شدن به سمت دریا در موقع بارندگی باعث بروز آسیب هایی به این منطقه می شود.


وی افزود: با همکاری معاونت اجرایی ریاست جمهور، استاندار و تلاش های فرماندار توانستیم بخش هایی از این مشکلات را که باعث طغیان رودخانه ها و به وجود آمدن سیل در این مناطق می شد را با لایروبی کردن بخشی از رودخانه ها برطرف کنیم اما مشکلات همچنان وجود دارد.

رئیس شورای بخش گهرباران با اشاره به برگزاری چندین جلسه با مسئولین استان، اظهار داشت: باید زمینه هایی فراهم شود تا تمام مسیر رودخانه که از بالادست به سمت دریا منتهی می شود لای روبی شود.

وی بیان داشت: نباید تمام مشکلات را از رودخانه هایی که در گذشته لای روبی نشده اند بدانیم بلکه در بخشی از این مشکلات انسان ها دخیل هستند، بخصوص کشاورزانی که در مجاورت رودخانه ها، زمین های مرکبات و شالیزاری دارند.

رئیسی به ساخت و ساز پل های غیر استاندارد اشاره کرد و گفت: ساخت و سازهای بی رویه باعث ورود آبهای مناطق بالا دست به سمت مناطق پایین دست می شود و مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد.

وی از تمام کسانی که در مجاورت رودخانه ها، زمین کشاورزی دارند خواست اگر قصد احداث پل در مقابل زمین های کشاورزی خود را دارند باید آن را مطابق با استاندارد سازه های مهندسی ایجاد کنند تا دچار مشکلات و خسارت نشوند.

رئیسی ۷۰ درصد از زمین های کشاورزی گهرباران را مختص کشت برنج دانست و گفت: با توجه به خشکسالی در سال جاری و مشکلاتی که برای کشاورزان به وجود آمد توانستیم محصولات را به موقع جمع آوری و روانه بازار کنیم.

وی با اشاره به فرا رسیدن زمان برداشت مرکبات، بیان داشت: نسبت به سال قبل حدود ۲۰ درصد با افت تولید مواجه هستیم اما امیدوار با رشد قیمت این محصولات بتوانیم ضرر کاهش تولید را جبران کنیم.

رئیسی با بیان اینکه کمبود آب کشاورزی یکی از مهمترین مشکلاتی است که کشاورزان بخش گهرباران با آن مواجه هستند، افزود: تنها ۱۵ درصد از زمین های کشاورزی گهرباران یکپارچه سازی شده است و همچنان ۸۵ درصد به شکل سنتی خود باقی مانده و باعث هدر رفت آب و کمبود آن می شود.

وی از انتقال شرکت خدمات کشاورزی شهید ماهور اسلام آباد به مرکز بخش گهرباران خبر داد و گفت: مرکز خدمات کشاورزی شهید ماهور از روستای اسلام آباد به روستای طبقده منتقل شد تا کشاورزان ۲۲ روستایی که در بخش گهرباران حضور دارند بتوانند به راحتی به این خدمات دسترسی داشته باشند.

رئیسی یکی از بزرگترین چالش هایی که در بخش گهرباران وجود داشت را طغیان رودخانه نکا و ایجاد خسارت به مردم روستای بزمین آباد بیان کرد و افزود: توانستیم در طول یک سال گذشته با ساخت سیل بند از بروز خسارات بیشتر جلوگیری کنیم.

عضو شورای روستای تازه آباد یکی دیگر از نقاط حادثه خیز بخش گهرباران را سه راه باغ وحش دانست و گفت: با همکاری رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان میاندورود توانستیم این مکان را که بسیار حادثه خیز بود از سه جهت تعریف کنیم که با کارهایی که انجام شد به یک مکان امن تبدیل شده است.

وی خاطر نشان کرد: با احداث اورژانس ۱۱۵ در روستای ولوجا و همچنین با اجرای ۲ طرح سالم سازی دریای توسکا و نگین دریای گهرباران توانستیم گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به منطقه وارد کنیم.

رئیسی درباره پروژه های در دست اقدام در بخش گهرباران بیان داشت: ساخت پل ارتباطی گهرباران و فرح آباد ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و در آینده شاهد اجرای ادامه طرح با همکاری مسولین خواهیم بود و همچنین احداث آتش نشانی و کمپ بین جاده ای در مرکز بخش گهرباران را در دست اقدام داریم.

رئیس شورای بخش گهرباران در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم بتوانیم برای مردم بخش گهرباران در راستای تحقق بخشیدن به آرمان های امام راحل و زیر سایه فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری گام موثری در عرصه کشاورزی برای کشاورزان برداشته و در سالهای آینده شاهد رشد و شکوفایی بخش گهرباران در تمام عرصه های و خودکفایی در تولیدات کشاورزی باشیم.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا