دستور اخراج ۱۰۰ سلفی تونسی از یمن

بصیر،  «صنعاء» دستور اخراج ۱۰۰ سلفی تونسی را که در مراکز آموزش اصول دینی، فقه و قرآن (با گرایش‌های وهابیت) تحصیل می‌کردند و برای استفاده از اسلحه آموزش دیده بودند، صادر کرد.

روزنامه تونسی «الشروق» این خبر را منتشر کرد و نوشت: دولت یمن به مراکز آموزش اصول دینی، فقهی و قرآنی که شماری از اتباع تونسی وابسته به جریان سلفی تحصیل می‌کنند، اطلاع داد که هرچه سریعتر این افراد را اخراج کنند تا در اسرع وقت به کشورشان بازگردند.

بر اساس این گزارش، مسئولان این مراکز هیچ راهی جز اجرای این دستور ندارند زیرا این مسئله در قالب پیشنهاد و درخواست مطرح نشده است تا بتوان به آن جواب رد داد.

در یمن دست‌کم ۱۰۰ سلفی تونسی، ۱۵۰ الجزائری، ده‌ها لیبیایی، موریتانیایی، مغربی و مصری در ۶ مرکز در استان‌های صنعاء (پایتخت)، لحج، عدن، ابین، اب، ذمار و البیضاء تحصیل می‌کنند که شیوخ سلفی و وهابی این مراکز را هدایت می‌کنند.

منابع آگاه اعلام کردند که پس از ابلاغ این دستور، شمار زیادی از این افراد به هراس افتاده‌اند و ترجیح می‌دهند که در داخل یمن باقی بمانند زیرا در تونس تحت تعقیب قضایی قرار دارند و اتهام آنها فعالیت برای یک سازمان تروریستی فعال در خارج از این کشور است. به همین دلیل شمار زیادی از این افراد در استان‌های یمنی مخفی شده‌اند اما مراجع ذیربط اعلام کرده‌اند که این افراد راهی جز ترک یمن ندارند و در صورت عدم اجرای دستور مذکور با آنها مااند افراد تحت پیگرد قضایی و عناصر شبکه القاعده برخورد خواهد شد.

شمار زیادی از طرفداران جریان سلفی از تونس، الجزایر و … از طریق شیوخ یمنی برای گسترش تفکر وهابی و تحت لوای حفظ قرآن کریم به یمن آمده‌اند و اطلاعاتی در دست است که این افراد در «دماح» دوره‌هایی برای آموزش استفاده از اسلحه را نیز سپری کرده‌اند.

یکی از دلایلی که اکنون خواسته شده این افراد یمن را ترک کنند، صدور فتوای جدید سلفی‌ها در یمن پس از انقلاب ۲۱ سپتامبر در صنعاء مبنی بر ضرورت جهاد علیه شیعیان و انصارالله است.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن در واکنش به این دستور در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» گفت: خارجی‌هایی که تحت هر عنوانی علیه فرزندان یمن به قتل و خصومت می‌پردازند، نباید در کشورمان باقی بمانند زیرا برای کشور خطر دارند. این موضع ما در قبال کسانی است که خصومت می‌ورزند اما کسانی که خصومت نمی‌ورزند و قانونی وارد کشور می‌شوند و در امور داخلی یمن دخالت نمی‌کنند، طبیعی است که در کشور ما حضور داشته باشند.

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا