هفت سوال نیویورک تایمز درباره آینده مذاکرات

بصیر، نیویورک تایمز نوشت: ادامه تلاشها برای دستیابی به یک توافق نهایی با ایران به مراتب بهتر از گزینه های دیگر است.

روزنامه نیویورک تایمز در اینترنت امروز در گزارشی به قلم “راجر کوهن” نوشت: من مه گذشته در مقاله ای نوشتم که خوش بینی پیرامون مذاکرات هسته ای بین ایران و ۱+۵ وجود دارد. اکنون نباید در مورد ناکامی در دستیابی به یک توافق کلی و تصمیم به تمدید هفت ماهه مذاکرات بدبینی غیرواقع بینانه وجود داشته باشد. 

در ادامه این گزارش آمده است: هفت سوال در مورد هفت ماه آینده مطرح است که می‌تواند مفید باشد:

– چرا توافق هنوز به مراتب بهترین گزینه است؟ چون گزینه های دیگر عبارت است از ادامه تقویت ظرفیت هسته ای ایران که طی دهه گذشته شاهد آن بودیم و یک جنگ دیگر آمریکا در منطقه که تاثیر چندانی بر این برنامه نخواهد داشت. پس باید تلاش در زمینه دیپلماسی را مضاعف کرد.

– آیا تمدید مذاکرات به نفع ایران نیست؟ توافقنامه موقت که سال گذشته اعلام شد موثر از آب در آمده است. تعداد سانتریفیوژهای عملیاتی ایران ثابت مانده و بازرسی ها مضاعف شده است. ایران از برخی تحریم ها خلاص شده است و ماهانه حدود هفتصد میلیون دلار عایدش می شود.

– چرا درخواست اسرائیل برای برچیدن کامل (برنامه ایران) دنبال نمی‌شود؟ چون چنین چیزی در دنیای واقعی غیرقابل تحقق است.

– اکنون مذاکرات با چه خطرات عمده ای مواجه است؟ کنگره جمهوری خواه و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سعی خواهند کرد مذاکرات را تضعیف کنند. با تشکیل کنگره جدید در سال آینده، ممکن است تلاش برای اعمال تحریم های جدید آغاز شود. 

–  آیا ایران دشمن آمریکا نیست؟ ایران از حزب الله حمایت می کند. این کشور از بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمایت می کند. حتی یک تفاهم سرد بین آمریکا و ایران می تواند نقشه منطقه را تغییر دهد.

– غرب هرگز کسی را بهتر از روحانی و ظریف برای گفتگو پیدا نخواهد کرد.

آیا دلایل دیگری نیز برای حمایت از توافق وجود داد؟ بله. ایران آخرین اقتصاد بازاری بزرگ نوظهور است که به اقتصاد جهانی ملحق نشده است. پیوستن به اقتصاد جهانی موجب تقویت چشمگیر آن خواهد شد. 

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا