هیات فرانسوی در سوریه به دنبال چه بود؟

بصیر، وزیر خارجه سابق فرانسه به همراه هیاتی از این کشور، سه شنبه گذشته از مناطق کرد نشین حومه الحسکه و القامشلی بازدید کرد.

” برنارد کوشنر” برای اطمینان از اوضاع میدانی و بخصوص وضعیت مسیحیان به این منطقه سفر کرده بود.

حسین مرتضی خبرنگار العالم در گزارشی اعلام کرد : فرانسه به طور مستقیم به اوضاع مسیحیان این مناطق توجه می کند و تماس ها و پیگیری های متعددی میان فرانسوی ها با کردها درباره این مساله انجام شده است زیرا کردها به دلیل قدرتی که در این مناطق دارند می توانند از مسیحیان دفاع کنند.

طرح حکومت خودگردان در منطقه الجزیره شامل الحسکه، الرقه و دیرالزور نیز می شود هرچند که کردها در این مناطق حضور ندارند.

حسین مرتضی همچنین از ورود دو روزنامه نگار فرانسوی به شهر عامودا از طریق گذرگاه مرزی سیملکا نزدیک به مرزهای سوریه و عراق خبر داد که حدود ۱۰ روز است وارد این شهر شده اند.

این دو روزنامه نگار که اوان سیلیس و برونو دانیل نام دارند خبرنگار روزنامه فرانسه زبان “مریان” هستند و طی چند دیدار با مسوولان دولت خودگردان عامودا سوالهایی درباره اوضاع مسیحیان در منطقه الجزیره مطرح کرده اند.

حسین مرتضی افزود: از سوی دیگر، هیاتی از پارلمان دانمارک دیروز به شهر رمیلان که در حیطه حکومت خودگردان است رسیدند.

در این هیات مسوول روابط خارجی حزب چپ گرای دانمارک، یکی از نمایندگان پارلمان، یک نماینده پارلمان اروپا و یک کُرد سوری دارای تابعیت دانمارک به اضافه اعضایی از حزب اتحادیه دموکراسی در دانمارک از جمله سخنگوی این حزب حضور داشتند.

این هیات که افراد دیگری نیز در آن حضور داشتند که نامی از آنها برده نشده از شهر نفت خیز رمیلان دیدار و بر اهمیت طرح اداره مستقل آن تاکید کردند.

هیات مذکور با حمیدی الدهام رئیش مترک استان الجزیره نیز دیدار کردند و سپس به عامودا رفتند و بعد از بازدید سریع از استان از طریق گذرگاه سیملکا خاک سوریه را ترک کردند.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا