حدود ۱۰ درصد معتادان جامعه را زنان تشکیل می‌دهند

بصیر، فهیمه فرهمندپور  در جلسه شورای اداری استان با بیان اینکه مشکلات موجود در حوزه زنان و خانواده بسیار نگران‌کننده است، بیان داشت: وضعیت زنان با ارتقاء و بهبود شرایط اقتصادی جامعه متفاوت است و امکانات و بودجه موجب تعیین وضعیت و جایگاه زنان در جامعه نیست بلکه باید نگاه کرد که دیدگاه زنان به یکدیگر و دیدگاه مردان به جایگاه زنان در چه وضعیتی است.

وی با بیان اینکه باید برای رسیدن به یک همگرایی تلاش کنیم، افزود: نگاه به زن در جامعه و پرداختن به آن موجب قوت، عزت و امنیت جامعه و خانواده می‌شود و این کار هزینه نیست بلکه سرمایه است؛ درواقع مسئله زنان مسئله مخاطبان در همه حوزه‌های حاکمیتی است.

* تحکیم خانواده با آموزش زنان میسر است

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده، نگاه به این دیدگاه که توجه به زنان در جامعه یک تاکتیک یا یک استراتژی است را مهم دانست و عنوان کرد: خطای استراتژیک دربرنامه‌ریزی‌های برخی از مسئولین وجود دارد و بسیاری از مسائل زنان و خانواده که با آن مواجه هستند، ناشی از بی‌توجهی به حوزه زنان است که باید به آن توجه جدی شود.

فرهمندپور، متولی آموزش زنان و مردان را آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: حدود هشت درصد مخاطبین دوره‌های آموزشی و مهارت‌های زندگی مردان هستند، چه‌طور انتظار دارید که خانواده بدلیل توجه بیشتر به مردان در جامعه تحکیم پیدا کند؟!

وی زنان عربستانی را ثروتمندترین زنان جهان برشمرد و اظهار داشت: کمترین میزان اختیار در استفاده از ثروت متراکم، مربوط به زنان عربستان سعودی است.

* کاهش مسئولیت‌پذیری مردان راهی برای ورود زنان به عرصه اقتصاد

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده، با بیان اینکه “در بحث عفاف و حجاب همواره بر روی زنان متمرکز بوده‌ایم و تنها گوشزد ما به دختران بوده در حالی که از پسران غافل شده‌ایم”، گفت: آمارها نشان می‌دهد میزان مسئولیت‌پذیری مردان در قبال امرار معاش در خانواده‌ها کاهش یافت و زنان ناچار به ورود به عرصه‌های اقتصادی هستند.

فرهمندپور، به مشکلات و دغدغه‌های پیش روی زنان اشاره کرد و افزود: بسیاری از مسائل زنان و خانواده باید با یک نگاه جدید مورد توجه قرار گیرد و در برنامه ریزی مسئولین لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه شاهد نرخ کاهش ازدواج و افزایش طلاق هستیم، اظهارداشت: متوسط سن ازدواج پسران و دختران رو‌به افزایش و متوسط سن ارتکاب طلاق در زنان و مردان رو به کاهش است.

مشاور وزیر کشور، در خصوص اشتغال و تحصیل زنان اذعان داشت: سال‌های گذشته فرار مغزها در کشور، الگویی مردانه بود اما متاسفانه در حال حاضر دختران برای تحصیل و اشتغال به کشورهای دیگر عزیمت می‌کنند؛ البته دختران حق دارند در میان گزینه‌های پیش‌رو با توجه به علایق و توانمندی‌های خود برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

* سهم زنان از آمار معتادان کشور

فرهمند‌پور، با اشاره به اینکه الگوی مواد مخدر از سنتی به صنعتی تغییر کرد گفت: متاسفانه حدود ۱۰ درصد معتادان جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و متوسط سن آنها ۲۷ سال است .

وی افزود: مصرف اعتیاد در دیگر کشورها در بین جوانان مجرد بیشتر است در حالی که در کشور ما متأهلان بیشتر دچار آن هستند.

مشاور وزیر کشور، با اشاره به اینکه سرطان‌های شایع زنان، قابل درمان‌ترین سرطان‌های حوزه زنان هستند، ادامه داد: در بحث سلامت، دغدغه جدی در حوزه زنان داریم و سرطان‌های شایع زنان، قابل درمان‌ترین انواع آن هستند اما متأسفانه به دلیل شناخت دیرهنگام، هزینه‌های بالا و مرگ‌و‌میر فراوانی را شاهد هستیم.

فرهمند‌پور گفت: آمار دختران فراری و زنان سرپرست خانوار رو به افزایش است، زنان بخش اعظمی از مخاطبان را تشکیل می‌دهند که نیازمند توجه جدی مسئولین هستند.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده در پایان گفت: با توجه به جایگاه زنان در افکار عمومی، موقعیت‌ها و ابعاد اجتماعی در کشورهای مختلف فراز و فرودهایی وجود دارد، مسائل زنان و خانواده در جامعه بسیار نگران‌کننده است.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا