«فرگوسن»؛ حکایت دو قرن تبعیض نژادی در آمریکا

بصیر، در حدود سی و شش سال از انقلاب اسلامی ایران می گذرد و در همه این سال ها حقوق بشر به عنوان اهرم فشار علیه ایران از سوی آمریکا محسوب می شد.

استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا همواره کوچکترین مسئله در ایران را به چشم یک فرصت نگاه می کنند و برای تبدیل آن به تهدید، پیوسته در تلاشند.

مسئله حقوق بشر در ایران در حالی از سوی کشورهای غربی زیر سوال می رود که همیشه پدیده برده داری و تبعیض نژادی یکی از درد آورترین مسائل جهانی در این کشورها بوده است.

ماجرای رنگین ‌پوستان در آمریکا قصه‌ی تلخی است.

سرخ ‌پوستانی که مالکان اصلی این سرزمین بودند و تا سال‌ ها مورد انواع تحقیر، تبعیض، تجاوز و کشتار قرار گرفتند و نهایتاً مجبور به مهاجرت اجباری شدند و سیاه ‌پوستانی که به قصد بهره‌ کشی از قاره ‌‌ای دیگر به این کشور آورده شدند و تحت همه‌ گونه ظلم و ستمی قرار گرفتند.

حکایت این روزهای فرگوسن، این شهر کوچک در حومه‌ «سنت لوئیس» در آمریکا، حکایت همیشگی سیاهان در تاریخ دو قرن اخیر است. حکایتی که بیانگر همه‌ تبعیض ‌ها و نابرابری ‌هایی است که این کشور مدعی حقوق بشر و دموکراسی، علیه سیاه ‌پوستان در طول تاریخ تأسیس خود روا داشته است.

تبرئه مامور سفیدپوست پلیس آمریکا که سه ماه قبل یک نوجوان سیاهپوست را با شلیک شش گلوله به قتل رساند، حاکی از نقض سیستماتیک حقوق سیاهان و ناعادلانه بودن فرایند دادرسی در سیستم قضایی آمریکا بوده و نشان می دهد که دسترسی به این سیستم برای سیاهان و طرح اتهام و رسیدگی منصفانه به شکایات علیه ماموران پلیس نه تنها بسیار دشوار، بلکه غیر ممکن است.

پس از حکم بحث برانگیز دادگاه آمریکا، شدت اعتراضات در شهر فرگوسن به‌ حدی رسید که گارد ملی برای مقابله با تظاهرکنندگان در این شهر مستقر شد و در طول دو روز تظاهرات گسترده در این شهر، ده‌ها تن بازداشت شدند.

اما سوال اصلی اینجاست! آیا کشوری که قوانین حاکم بر آن دارای اشکالات زیادی است، می تواند برای دیگر کشورها تعیین تکلیف کرده و دیگران را متهم به نقض قوانین بین المللی کند؟!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا