افکار عمومی دیکتاتور مصر را تبرئه نکرده و نخواهد کرد/ حسنی مبارک از نظر سیاسی مرده است

بصیر، قوه قضائیه مصر در دادگاه قرن حسنی مبارک را از اتهام به کشتار مردم مصر مبری دانست و حکم حبس ابد رئیس جمهور پیشین این کشور را ملغی نمود .علی قربانی استاد دانشگاه آزاد کرج و پژوهشگر مسائل سیاسی در گفتگو یی از تبعات این تصمیم قوه قضائیه مصر می گوید.

حسنی مبارک از اتهام کشتار مخالفین تبرئه شد . جرمی که اصلی ترین اتهام وارده به او بود ؟نظرتان درباره این حکم چیست؟

در رابطه با نتیجه دادگاه حسنی مبارک ، این حکم را باید فرآیند تحولات داخلی مصر دانست به همراه منافع و دخالت های کشورهای هم عربی و هم منافعی که خود آمریکا در منطقه دارد ، با توجه به اینکه حسنی مبارک بعد از انقلاب مردم مصردر حوزه ی بیداری اسلامی از حکومت سرنگون شد و مبارک اینکه جلوی این انقلاب را بگیرد دست به کشتار مخالفین خود زد ضمن اینکه عمده مخالفین حسنی مبارک اخوانی ها بودند دوره ی حکومت چهار دهه حسنی مبارک به یک نوعی حمایت از منافع صهیونیستی –آمریکایی در منطقه بوده است و این یعنی ظلم هم به مردم خود مصر و هم اجحاف در حق مردم مبارز فلسطین.مصر جایگاه خیلی مهمی در دنیای اسلام دارد و اگر به جایگاه حقیقی خود در دنیای اسلام دست پیدا کند ، تحولات برخلاف منافع غرب و حتی رژیم صهیونیستی پیش خواهد رفت . وقتی ما شاهد صدور چنین حکمی هستیم بعد از دادگاه های بسیاری که تشکیل می شود این بیانگر این موضوع است که یک نوع هم دهان کجی و هم بی توجهی به واردات مردم مصر در راستای بیداری اسلامی و آن اصلاحگری که در راستای رسیدن به آن اسلام حقیقی در حال شکل گرفتن است. صدور حکم خارج از روند قضایی صورت گرفته ، یعنی دخالت های سیاسی صورت گرفته است. ما اگر به تاریخ نگاه کینم بعد از حسنی مبارک ، آقای مرسی با انتخاب مردم سر کار آمد ایشون یک دهقانی بودعربستان از روی کار آمدن مرسی خوشحال و خوشایند نبود لذا آن محور عربی –صهیونیستی در منطقه متزلزل شد به بهانه های مختلف ارتش بر علیه دولت منتخب مردمی کودتا کرد و ما شاهد تحولاتی مثلا مثل جا به جایی قدرت در قطر بودیم چون امیر سابق قطر یک اخوانی بود و آقای مرسی هم از اخوانی ها بود . هرچند شاید آقای مرسی آنقدر توان نداشت که تحولات ایجاد کند حداقل از آن تحولاتی که منجر به تقویت جبهه اسلامی و ضد اسرائیلی و غربی صورت می گرفت این جلوگیری می کرد اما بر علیه او کودتا شد و در نهایت امروز در زندان است. ما امروز شاهد این هستیم که کسی که هیچ نوع آزادی به مردم نداده و مخالفین را سرکوب کرده با حکم دادگاه تبرئه می شود اما دولت منتخب مردمی امروز در زندان است یا در کنار آن شاهد صدور احکام خیلی سنگین برای مبارزان اخوانی بودیم در صورتی که در مقایسه با جرم حسنی مبارک شاید اینها در راستای منافع مردمی و منافع اسلامی مبارزه کردند ولی به آنها احکام مثل اعدام ، حبس های طولانی مدت و مادام العمر داده می شود و حسنی مبارک تبرئه می شود. پیام تبرئه حسنی مبارک این است که انقلاب های اسلامی یا بیداری اسلامی در منطقه به جایی نخواهد رسید در کنار آن ما باید تحولات یمن را هم بی ارتباط با این موضوع ندانیم. مردم یمن اخیرا انقلاب خودشان را تکمیل کردند امثال حزب الله یا اوسی ها ، توانستند به بخشی از مطالبات خود در نظام سیاسی برسند برعکس شاهد عکس این موضوع در مصر هستیم آقای السیسی که یک نظامی دوره ی حسنی مبارک است یعنی اینکه این ها مال یک حلقه هستند وقتی یکی از نظامیان دوره ی حسنی مبارک رییس جمهور شود انتظاری بیشتر از این هم نباید داشته باشیم.اما شاید آقای حسنی مبارک در دادگاه مصر تبرئه شود اما در افکار عمومی و تاریخ تبرئه نخواهد شد و حکومت السیسی تاوان حکم تبرئه حسنی مبارک را خواهد داد لذا ما اگر نگاهی به تحولات منطقه داشته باشیم متوجه این خواهیم شد که از آن جبهه عربی ،غربی و صهیونیستی به شدت متزلزل شده و این دست و پا زدن ها برای نجات خودشان از جمله تبرئه حسنی مبارک کار را به جای خاصی نخواهد برد.

  • تصاویر و اخباری که در رسانه های غربی و مصری منتشر شده نشان می دهد حضور مردم در روز جمعه چندان گسترده هم نبوده ، یعنی حکم را قبول کردند ؟

مردم حکم را قبول نکردند شرایط امنیتی و سرکوب به یک نوعی مردم را خانه نشین کرده است اما این خانه نشینی موقتی است مردم مصر این شرایط را تحمل نخواهند کرد هرچند که یک سابقه طولانی حکومت نظامی ها در مصر گویای این واقعیت است که شاید مردم خسته شده باشند اما رهبران اخوانی ها و مبارزین هیچ موقع دست از مبارزان خودشان بر نخواهند داشت.

  • با توجه به اینکه سران اخوان هم به شدت قلع و قمع شده اند آیا چشم اندازی به تغییر اوضاع و تاثیرگذاری این جریان وجود دارد ؟

قطعا تاثیرگذار خواهد بود شاید در یک دوره ی کوتاه مدت ما شاهد رکود تحولات از نوع اسلامی باشیم اما به فرموده مقام معظم رهبری تحولات بیداری اسلامی خاموش شدنی نیست و دنیای اسلام به جایگاه حقیقی خودش باز خواهد گشت ضمن اینکه اشاره ای هم شد مصر یکی از کشورهای مهم در دنیای اسلام است یک کشور تاثیرگذاری است اما شاید شرایط در یک دوره ی کوتاه مدت به نفع آن جبهه بچرخد اما این دوام نخواهد داشت ضمن اینکه اگر ما توجه ای به فرمایشات رهبری در روز پنجشنبه در جمع بسیجیان داشته باشیم رهبر آنجا اعلام فرمودند امنیت اسرائیل روز به روزمتزلزل می شود این ناشی از تحولات منطقه ای است و خود موجودیت نامشروع اسرائیل است اینها می خواهند یک چیزی که موجودیت تاریخی ندارد به آن موجودیت ببخشند حیاط ببخشند اما واقعیت امر حیاط و تحولات سیاسی این نیست که شما یک چیز مجهول و مجهول الهویه ای را که موجودیت تاریخی ندارد در تاریخ بیاوری و بنشانی و در کنار این اگر دقت کینم در زمانی که حسنی مبارک رییس جمهور بودند امنیت اسرائیل تا حدودی تضمین شده بود اما بعد از آن اسرائیل به مراتب در تنگنا قرار گرفت سرنگونی حکومت مردمی مرسی ، یک تحولاتی را در بین کشورهایی مثل ترکیه و مصر ، ترکیه و عربستان ، ترکیه و قطر به وجود آورد لذا منطقه باید به جایگاه اصیل خود برگردد و این ملت ها هستند که تعیین می کنند نه فشارهایی که از بیرون بر این مردم تحمیل می شود . ما اگر نگاهی هم به تاریخ بیندازیم تجربه انقلاب اسلامی بیانگر این است که ملت های منطقه به خواست خودشان خواهند رسید . هر چند در یک دوره ای دست کسانی که به خون مردم آغشته است تبرئه شوند هرچند که این تبرئه شدن حسنی مبارک تاثیری در خود حسنی مبارک نخواهد ایجاد شد چون حسنی مبارک از نظر سیاسی مرده است وقتی مردمی قیام می کنند حاکمی را که برخلاف خواست آنهاست ساقط می کنند این فرد هرچقدر در دادگاه فرمایشی مصر که اشاره شد با دخالت های خارج از دادگاه صورت گرفته تبرئه شود از نظر افکار عمومی مصر تبرئه نشده و نخواهد شد. جنایتکاران هیچ وقت در طول تاریخ از نظر افکار عمومی تبرئه نشده اند و نخواهند شد.

  • آیا مخالفان این توان را دارند که دولت را به چالش بکشند ؟ شما پتانسیلی برای صحنه آرایی میان اپوزوسیون و رژیم حاکم متصور هستید ؟

امروز رهبران مخالف حسنی مبارک و السیسی در زندان هستند اما اندیشه را نمی توان زندان کرد جسم این افراد در زندان است اما روح اینها در بین مردم است آنها منتظرند ، سابقه مردمی مردم مصر نشان می دهد که مردم مصر آرام نخواهند شد شاید در یک دوره ی کوتاه مدتی یک نوع سکوت یا آرامش هوشمندی را داشته باشند اما این توفان عظیم بی توجهی به خواست مردم مصر شرایط به ظاهر آرام حکومت وابسته به جبهه صهیونیستی ، غربی و عربی را به هم خواهد ریخت.

  • در رسانه ها این خبر منتشر شده که پسر حسنی مبارک قصد دارد نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر شود نظر شما درباره این موضوع چیست ؟

این موضوع به یک نوعی بازیابی هویت از دست رفته آنها است حکومت فعلی مصر یعنی السیسی به هیچ عنوان اجازه چنین کاری را به آنها نخواهد داد اگر هم چنین اقدامی صورت بگیرد حتی هواداران السیسی هم بر علیه خود نامزدی پسر حسنی مبارک خواهند بود این که دوباره دوره ی حسنی مبارک در مصر تکرار شود امکان چنین چیزی وجود ندارد. تحولات منطقه ای و دنیای اسلام این را نشان نمی دهد.

  • صحبت پایانی تان را بفرمایید ؟

من یادآوری می کنم فرمایش مقام معظم رهبری را که فرمودند شاید بیداری اسلامی سرکوب شود اما اینها از بین نخواهند رفت اینها خاموش نخواهند شد در یک دوره ای شاید یک آرامش ظاهری باشد اما بیداری اسلامی در منطقه محقق خواهد شد و مردم مسلمان منطقه به آن هویت واقعی اسلامی خودشون باز خواهند گشت هرچند که دیکتاتورها با حمایت کشورهای غربی و با حمایت مالی متاسفانه بخشی از کشورهای عربی که در دورن دنیای اسلام هم هستند شاید بتوانند حکومت کوتاهی کنند اما حکومت های اینها دائمی نیست و ما شاهد ورزش نسیم حکومت اسلامی در بین ملت های مسلمان منطقه خواهیم بود.

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا