هشدار ضمنی کرملین به کاخ سفید

بصیر، «دیمیتری راگوزین» معاون «سرگی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، بعید دانست که آمریکا مرتکب اقدامی برای تشکیل منطقه حائل در مرز سوریه با ترکیه شود.

راگوزین به شبکه خبری «المیادین» لبنان گفت: بعید است آمریکا مرتکب اقدامی برای ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه با ترکیه شود.

معاون وزیر خارجه روسیه با هشداری ضمنی به آمریکایی‌ها که به تحریک ترکیه در اندیشه ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه با ترکیه هستند، گفت: تشکیل منطقه حائل فقط در حالی ممکن است که واشنگتن نیروی زمینی در خاک سوریه پیاده کند.

راگوزین در ادامه هشدار خود گفت: بعید است آمریکایی‌ها ریسک کنند و جان سربازانشان را را به خطر بیندازند.

معاون وزیر خارجه روسیه، در حالی این هشدار را به آمریکا داد که منابع دیپلماتیک در اروپا به روزنامه «الرأی» کویت گفتند که واشنگتن در جریان سفر «جو بایدن» به ترکیه، به آنکارا گفته است که بدون موافقت (و اجازه) ایران، ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه با ترکیه ممکن نیست.

مسئولان ترکیه نیز به بایدن گفتند که اگر آمریکا با ایجاد منطقه حائل و منطقه پروازممنوع در سوریه موافقت کنند آماده‌اند که پایگاه آنجرلیک و هر تسهیلات نظامی یا لوجستیکی دیگر را که آمریکا در جنگ ضد داعش بخواهد، فراهم کنند… اما بایدن با اشاره به لزوم موافقت ایران، به طور ضمنی به مسئولان ترکیه اشاره کرد که دولت کنونی (آمریکا) تلاش می‌کند، اجتناب کند از هر چیزی که (فضای) مذاکرات هسته‌ای با ایران را خراب کند «تا اینکه به آنها (ایرانی‌ها) بهانه‌ای ندهیم که از توافق هسته‌ای شانه خالی کنند، سپس آمریکا و غرب را سرزنش کنند».

منابع دیپلمات همچنین گفتند که در گفت‌وگوی پرتنشی که میان اردوغان و بایدن صورت گرفته، میهمان آمریکایی از میزبان ترک خود خواسته است که برای ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه، میانجیگری (و با ایرانی‌ها صحبت) کند اما اردوغان در پاسخ گفته است: اگر منطقه حائل را از ایرانی‌ها می‌خواستیم، با شما (آمریکایی‌ها) صحبت نمی‌کردیم.

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا