يحيي به قلب هواداران بازگشت

بصیر، در شرایطی که پرسپولیس با حضور فوق العاده هوادارانش می‌ توانست برنده بازی ذوب‌آهن بشود، این یحیی گل‌محمدی بود که با استفاده از شرایط و البته ارائه تاکتیک منطقی میزبان را از دور رقابت ها حذف کرد.


قرمزها که در ۲۰ دقیقه پایانی با اخراج مدافع باتجربه کاستاریکایی میشائیل اومانا ۱۰ نفره شده بودند، در نهایت و در شرایطی که همه در انتظار سوت پایان مسابقه بودند، تسلیم ضربه سر تماشایی کارلوس سانتوس مدافع برزیلی ذوب‌آهن شدند. حمید درخشان که تیمش اولین جام سال را از دست داده یک نیم فصل برای حضور موفق در لیگ قهرمانان آسیا و البته بازگشت به جمع مدعیان لیگ‌برتر فرصت دارد. اما این اتفاق چگونه رخ خواهد داد؟ هواداران پرسپولیس که امروز پشت تیمشان ایستاده اند تا چه حد می‌ توانند به این تیم امیدوار باشند؟

* پرسپولیس به روال همیشه بازی را به اشتباهات فردی خود باخت. آنها در این فصل بیشترین لطمه را از نمایش نامتعادل گلرهای خود دیده اند، اما در این بازی غیبت محسن بنگر و نمایش ضعیف دو مدافع مرکزی عامل شکست قرمزپوشان شد. روی گل اول فاصله بین دو مدافع میانی و ناهماهنگی آن دو در آفسایدگیری و در گل دوم، جای گیری ضعیف آنها تا مدافع حریف توپ ارسالی از زاویه موافق را تبدیل به ضربه ای محکم به قصد دروازه پرسپولیس کند.


* گل دوم چگونه به ثبت رسید؟ احمد نوراللهی هافبک دفاعی جوان پرسپولیس در یک نقطه ای کلیدی خطای بی موردی انجام داد تا ذوب‌آهن در شرایطی که همه منتظر سوت پایان و ادامه بازی در وقت اضافه بودند، موقعیت مناسبی به دست بیاورد و با هنر رجب‌زاده و سانتوس به گل برسد. نوراللهی نباید هرگز این خطای سرنوشت ساز را از ذهن خود پاک کند. او به عنوان یک هافبک دفاعی تنها به شرط عدم تکرار این اشتباهات تبدیل به بازیکن بهتری خواهد شد.


* ۱۰ نفره شدن پرسپولیس قطعا در باخت آنها موثر بود. قرمزها در پایان مسابقه جملگی از ناعادلانه بودن تصمیم داور صحبت کردند. اما مگر نه اینکه اشتباهات همیشه بخشی از یک بازی فوتبال اند؟ این همه صحبت درباره داوری و تفویض مسوولیت به مسائل فرامتنی، گره ای از کار پرسپولیس نخواهد گشود. طبیعتا تیمی که قصد قهرمانی و صدرنشینی دارد، حتما توان گذر از مسائلی مثل داوری یا تصمیمات انضباطی را نیز در ید دارد.


* پرسپولیس بهتر بازی کرد یا ذوب‌آهن؟ تا قبل از گل قرمزپوشان آنها بهتر توپ را در سراسر زمین حرکت دادند و موقعیت های بیشتری نیز ثبت کردند. حمید درخشان به عنوان سرمربی قطعا تاثیر خود را روی شکل بازی پرسپولیس گذاشته است اما شاید تیم او از نظر نفری به اندازه کافی قدرتمند نیست، پس نمی‌تواند در طول ۹۰ دقیقه کنترل بازی را در دست داشته باشد. البته نباید فراموش کرد در مقام مقایسه ذوب‌آهن هم از نظر کیفیت و قیمت بازیکنان چندان بهتر از پرسپولیس نبود. اما آنها با استفاده از تدابیر فنی گل‌محمدی و بهره گیری از شانس دقایق پایانی به پیروزی رسیدند.


* به هجوم های متوالی ذوب‌آهن از سمت راست قبل از گل دوم دقت کنید. یحیی گل‌محمدی نقطه ضعف دفاع پرسپولیس را پیدا کرده بود و پس از چند ارسال از جناح راست که با دفع های ناقص مدافعان پرسپولیس همراه بود ذوب‌آهن سرانجام از جناح چپ با یک توپ بلند گل پیروزی را قبل از ۹۰ دقیقه به ثمر رساند. این هوش مربیگری گل‌محمدی است که امروز انتقامش را از تیمی که او را با بی مهری به بیرون هدایت کرده بود، گرفت. اما موضوع مهمتر خودداری یحیی از شادی بود. شاید اگر جانشین او در پرسپولیس در دقیقه ۱+۹۰ به گل می‌ رسید تا همین حالا داشت از این می گفت که این پیروزی کار خدا بود! گل‌محمدی با این خودداری و خونسردی احترام پرسپولیسی ها را به دست آورد و چه بسا گزینه مهم نیمکت قرمزپوشان در سال های آینده باشد.


* اولین باری که نام مهدی رجب‌زاده را شنیده ایم، هزارسال پیش بود که او به عنوان مهاجم فجر در شیراز دروازه تیم علی پروین را باز کرد. سال ها بعد از آن گل این بازیکن باتجربه و پا به سن گذاشته هر دو گل تیمش را ساخت. ذوب‌آهن که بازیکنان جوان بسیاری دارد، هرگز از تجربه چهره هایی مثل رجب‌زاده غافل نشده است. بازیکنی که کنار حدادی فر و سانتوس امروز عالی کار کرد.


* پرسپولیس می‌ توانست به فینال جام‌حذفی برسد. اما با دومین گل خورده در وقت های تلف شده، حمید درخشان متوجه این نکته شده است که کار در پرسپولیس باید با جزیی نگری بیشتر و دقت بسیار بالاتر انجام شود تا بازیکنان متوسطی که ممکن بود به عنوان چهره های تازه نفس به پرسپولیس بیایند، پشت در همچنان انتظار بکشند. اگر این، دستاورد شکست مقابل ذوب باشد برای درخشان باتجربه کمتر از برد نیست. به هر حال دو تورنمنت مهمتر پیش روی پرسپولیس است که بقا یا اخراج درخشان در آنجا رقم خواهد خورد.


شما چه آینده ای برای این تیم پرطرفدار پیش‌بینی می‌ کنید؟

 

ورزش ۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا