اجتماعی بزرگ زمینه ساز بیداری

بصیر، مهم ترین واقعه هفته جاری که یکی از مهم ترین رویدادهای سال نیز محسوب می شود، شکل گیری بزرگ ترین اجتماع بشری در کربلاست. ویژگی های این اجتماع را می توان این گونه برشمرد.

 
١) بزرگ ترین اجتماع انسانی در روی کره زمین که آمارهای گوناگون آن را قریب ۲۰ میلیون تخمین می زنند.
 
٢) این اجتماع به صورت خودجوش و کاملا مردمی شکل می گیرد.
 
٣) بخش غالب این اجتماع بی نظیر با پای پیاده، مسافت هایی طولانی را طی چندین روز طی می کنند تا خود را در روز اربعین به کربلا برسانند.
 
٤) در این باشکوه ترین اجتماع، علاوه بر مسلمانان عراق،از کشورهای مختلف از ایران گرفته تا پاکستان و افغانستان و از آمریکا و اروپا گرفته تا جنوب شرق آسیا و از ترکیه و کشورهای آسیای میانه گرفته تا کشورهای حاشیه خلیج فارس حضور دارند.
 
٥) در این اجتماع، حتی غیر مسلمانان هم حضور دارند.
 
٦) میزبانی اکثر قریب به اتفاق این اجتماع عظیم، توسط مردم عراق انجام می شود؛ نه فقط با طعام که با ارائه خدماتی که تا انسان نبیند باور کردن آن دشوار است و مشابه آن در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد.
 
٧) این اجتماع در حالی شکل می گیرد که با مخاطرات قابل توجهی از جمله حملات انتحاری تروریست ها همواره تهدید می شود.
 
٨) و سرانجام این که این بزرگ ترین اجتماع خودجوش بشری که با پای پیاده و با حضور مردمی از ملیت های گوناگون و به رغم تهدیدات مختلف شکل می گیرد برای یک امر معنوی، یعنی بزرگداشت چهلم شهادت حسین بن علی(ع) است؛ امری که برای هیچ یک از دیگر معصومان توصیه نشده و بزرگداشت قیامی است که براساس فرازی از زیارت اربعین که خواندنش در این روز تأکید شده است، یکی از مهم ترین اهدافش، رهایی انسان از جهل و گمراهی بوده است. (لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیرت الضلاله).
 
این اجتماع با مهم ترین اجتماعات نظیرش از جمله حج، تفاوت های چشمگیری دارد؛ هرچند اجتماع بزرگ حج نیز اجتماعی با اهداف معنوی و با حضور مسلمانان نقاط مختلف جهان است. راستی چقدر شگفت انگیز و تأمل برانگیز است که اکثر قریب به اتفاق اجتماعات میلیونی انسان ها (غیر از تجمع کومبه میلای هندوها که هر سه سال یک بار و طی دو ماه انجام می شود) از عاشورا گرفته تا اربعین و از مراسم حج گرفته تا مناسبت های مختلف در حریم رضوی، تماما رنگ دین خاتم دارد و اکثرا معطر به عطر ولایت است!
 
براستی کدام انگیزه و کدامین هدف غیرالهی می تواند چنین شکوه و عظمتی را خلق کند؟ اما این رویدادهای بی مانند غالبا توسط رسانه های مسلط جهان به اشکال گوناگون سانسور شده و اجازه داده نمی شود ابعاد آن و مهم تر از ابعاد کمی، اهداف و چرایی این اجتماعات به گوش مردم دیگر جهان برسد و بدتر این که با به تصویر کشیدن جلوه هایی محدود و گزینشی از این صحنه باشکوه، تصویری تحریف شده به مردم جهان ارائه می شود. اجتماع بزرگ اربعین برای قدرت های مادی جهان و تحلیگران بین المللی هشداردهنده است و نشانه شور دینی مسلمانان است که اگر بیدار شود دنیا را تکان خواهد داد، همان طور که نشانه های این بیداری را در منطقه می بینیم.
 
اخیرا مجسمه ای در اسپانیا به نمایش درآمده که ظاهری دارد و باطنی. این مجسمه سه انسان را با سه دین نمایش می دهد؛ مسلمانی در حال سجده در زیر که یک فرد مسیحی بر گرده او در حال عبادت است و فردی یهودی که تورات در دست بر شانه های فرد مسیحی ایستاده است. ظاهر این مجسمه تحقیر مسلمانان و شرافت مسیحیان و خصوصا یهودیان است، اما باطن آن این حقیقت را با خود دارد که هرگاه مسلمان سربردارد و قیام کند و حقانیتش را به جهان نشان دهد، پیروان دیگر ادیان نیز سر خضوع در مقابل آن فرود خواهند آورد.
 
حرکت هایی چون راهپیمایی عظیم، باشکوه و بی نظیر اربعین در بزرگداشت قیام عاشورا، زمینه ساز بیداری بیشتر مسلمانان و به تصویر کشیدن ظرفیت بی مانندی است که مسلمانان و پیروان اهل بیت علیهم السلام از آن برخوردارند؛ ظرفیتی که هنوز همه ابعاد آن شناخته نشده است.
 
 
صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا