به مناسبت فرارسیدن 16 آذر

مطالبات مقام معظم رهبری از دانشجویان چه بود؟

بصیر/ یادداشت: کریم طالبی کناری، فعال فرهنگی و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی

DSCN5272

۱۶ آذر به عنوان روز مقاومت و ايستادگي دانشجويان اين سرزمين در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگي در دفتر تاريخ اين سرزمين به يادگار ثبت گرديده است.۱۶ آذر سالگرد شهیدان قندچي و بزرگ نيا و شريعت رضوي است که نخواستند دانشگاه و دانشگاهیان زیر بار چکمه های سهمگین استکبار از صحنه روزگار محو شوند.

جنبش دانشجویی از همان زمان شکل گرفت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دست خوش تغییراتی گشت و در برهه ای از زمان دستاویز جریانات خاصی قرار گرفت..

آنچه در این میان مهم است تفقد و حمایت دائمی مقام معظم رهبری از دانشجویان و دانشگاهیان است که این مطلب منجر به آن شده است که ایشان مطالباتی از این قشر فرهیخته داشته باشند.در این مقال سعی شده است به برخی از مطالبات رهبرمعظم انقلاب به اختصار پرداخته شود.

۱٫ایشان از دانشجویان می خواهند که درباره کوچکترین پدیده ساسی کشور و دنیا حساس باشند و تحلیلی های خود را ارائه دهند و در این راستا از مسئولانی که می خواهند فضای دانشگاه از سیاست تهی باشد انتقاداتی می کند. ایشان در این زمینه می فرمایند: بنده دلم مى‏خواهد این جوانان ما شما دانشجویان؛ چه دختر، چه پسر و حتّى دانش‏آموزان مدارس روى این ریزترین پدیده‏هاى سیاسى دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید. گیرم که تحلیلى هم بدهید که خلاف واقع باشد؛ باشد! خدا لعنت کند آن دست‏هایى را که تلاش کرده‏اند و مى‏کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسى کنند. کشورى که جوانانش سیاسى نباشند، اصلًا توى باغ مسائل سیاسى نیستند، مسائل سیاسى دنیا را نمى‏فهمند، جریانهاى سیاسى دنیا را نمى‏فهمند و تحلیل درست ندارند. مگر چنین کشورى مى‏تواند بر دوش مردم، حکومت و حرکت و مبارزه و جهاد کند؟!(۱۲/۸/۷۲). همچنین در همان سخنرانی فرموده اند: «دانشجویى که اصلًا نفهمد در دنیا چه مى‏گذرد، این دانشجو، دانشجوى زمان خودش نیست؛ مرد زمان خودش نیست. دانشجو باید احساس سیاسى داشته باشد، درک سیاسى داشته باشد، تحلیل سیاسى داشته باشد.

۲٫یکی دیگر از مطالبات بحق ایشان ، بی تفاوت نبودن دانشجویان نسبت به جامعه و مسائل پیرامونی آن است که پرداختن به این مسائل قدر و قیمت دانشجو را افزایش داده و فضای دانشگاه را ارزشمند خواهد کرد. ایشان در سخنرانی خود در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۷۶ به این مطلب اشاره کردند و فرمودند: اگر جهت زندگی دانشجو این باشد که به مسائل جامعه و آنچه که می گذرد بی اهمیت، بی اهتمام، بی علاقه و بی مبالات باشد، مصیبت خیلی بزرگی است. فرض بفرمائید به دانشجو گفته شود که بخشی از نیروهای کشور دچار آفات عقیدتی و فکری اند، شانه بالا بیندازد و بگوید به من چه!! همچنان که اگر بگویند بخشی از مردم در فلان جا دچار زلزله شدند و از بین رفتند شانه بالا بیندازد و بگوید به من چه!! بخشی از مردم از لحاظ وضع معیشتی دچار دشواری و مشکل اند، شانه بالا بیندازد و بگوید به من چه!! این حالت بی تفاوتی مصیبت خیلی بزرگی است…

۳٫مرجعیت علمی و تولید علم بومی و دینی یکی دیگر از مطالبات ایشان از دانشجویان است که دانشگاهیان اعم از دانشجو و استاد می بایست با همه توات برای تحقق این مطلب و رسیدن به چشم انداز ۱۴۰۴ تمام تلاش خود را بکار گیرند.ایشان در ديدار اساتيد و دانشجويان در دانشگاه علم و صنعت در ۲۴ آذر ۱۳۸۷ به این مطلب اشاره نمودند و افزودند:عرض کردیم که کشور باید به عزت علمى‏ برسد. هدف هم باید مرجعیت‏ علمى باشد در دنیا؛ همین طور که بارها عرض کرده‏ایم. یعنى همین طور که شما امروز ناچارید براى علم و دستیابى به محصولات علمى به دانشمندانى، به کتاب‏هایى مراجعه کنید که مربوط به کشورهاى دیگرند، باید به آنجا برسیم که جوینده‏ى دانش، طالب علم، مجبور باشد بیاید سراغ شما، سراغ کتاب شما؛ مجبور باشد زبان شما را یاد بگیرد تا بتواند از دانش شما استفاده کند. هدف باید این باشد. این یک آرزوى خام هم نیست. این چیزى است که عملى است. اینجایى هم که ما امروز از لحاظ علمى و فناورى قرار داریم، این هم یک روزى جزو آرزوهاى خام به حساب مى‏آمد.

مطالبات در حوزه اخلاق،تزکیه و خودسازی ، تقوا و …نیز از دیگر مطالبات ایشان است که همواره دانشجویان را برای رسیدن به ان ترغیب و تشویق کرده اند.

اما پاسخ به این سوال که چرا تاکنون برخی از مطالبات رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها محقق نشده و اساساً چه موانعی برای تحقق آنها وجود دارد را به فرصت بعد موکول می نماییم.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا