ایران از فرصت کاهش تحریم‌ها در توافق‌ژنو استفاده‌نکرد

بصیر، مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در گزارشی آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران را تحلیل کرد. این گزارش که توسط کنت کاتزمن، پل کر و مری بت نیکیتین تهیه شده، ۲۶ نوامبر (۵ آذرماه) منتشر شده است.

مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در تحلیل بخش کاهش تحریم‌ها در توافق ژنو نوشته است: طبق این توافق، علاوه بر توقف تحریم‌های نفتی علیه ایران، مقرر شد تحریم تجارت طلا، خودرو و محصولات پتروشیمی نیز متوقف شود. تخمین دولت آمریکا این بود که ایران از این کاهش تحریم‌ها طی ۶ ماه اول اجرای توافق ژنو حدود ۵/۲ میلیارد دلار کسب کند؛ اما بررسی‌ها نشان داد ایران از این رقم فقط توانست ۴۰۰ میلیون دلار به دست آورد که بسیار کمتر از انتظار دولت آمریکا بود.

ایران از فرصت کاهش تحریم‌ها در توافق ژنو استفاده نکرد + دانلود

(گزارش مشرق حاکی است هرچند این نهاد آمریکایی تلاش کرده ایران را به ناتوانی در استفاده از فرصت تعلیق تحریم‌ها طبق توافق ژنو متهم کند، اما به نظر می‌رسد حقیقت ماجرا آن است که متن توافق به گونه‌ای به نفع طرف غربی تدوین شده بود که عملا امتیازات اعطایی به ایران قابل بهره‌برداری موثر نبودند؛ مهمترین مانع در استفاده از فرصت تعلیق تحریم‌ها هم محدودیت زمانی ۶ماهه آنها بود که سبب شد شرکت‌های خارجی برای احیاء مراوادات تجاری با ایران، ریسک نکنند.)

مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در ادامه تصریح کرده که در توافق ژنو هیچ اشاره‌ای به کاهش تحریم‌های مربوط به دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ که به بهانه حمایت ایران از تروریسم و مسائل حقوق بشر وضع شده بودند، نشده است. بنابراین تعلیق یا کاهش تحریم‌هایی که در توافق ژنو درج شده، موجب رفع ممنوعیت سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در بخش انرژی ایران نمی‌شود.

 

مرکز تحقیقات کنگره آمریکا درباره علل به نتیجه نرسیدن مذاکرات اخیر درباره توافق جامع هسته‌ای هم نوشته است: اختلافات دو طرف بر سر دو موضوع ظرفیت سانتریفیوژهای ایران و زمان‌بندی لغو تحریم‌ها است. با این حال گزارش‌ها حکایت از آن دارد که دو طرف بر سر چند موضوع به توافق نزدیک شده‌اند؛ موضوعاتی مثل تبدیل تأسیسات مرکز غنی‌سازی فردو به یک مرکز تحقیقاتی کوچک، ایجاد تغییرات فنی در رآکتور اراک برای کاهش توان تولید پلوتونیوم آن و گسترس نظارت و بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران.

در ارتباط با اختلاف‌نظر دولت و کنگره آمریکا بر سر افزایش تحریم‌ها علیه ایران در طول مذاکرات، مرکز تحقیقات کنگره نوشته است: استدلال حامیان افزایش تحریم‌ها علیه ایران در درون کنگره این است که افزایش فشارهای اقتصادی به ایران هم‌زمان با مذاکرات، برخلاف تصور دولت اوباما موجب نخواهد شد که ایران میز مذاکره را ترک کند، بلکه حتی تهران را مجبور خواهد کرد تا در توافق نهایی امتیازات بیشتری نیز به ۱+۵ بدهد.

این نهاد وابسته به کنگره آمریکا مدعی شده که به نظر می‌رسد طرف ایرانی پذیرفته‌ که توافق جامع هسته‌ای سبب رفع فوری تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر و حمایت ایران از تروریسم نخواهد شد.

ایران از فرصت کاهش تحریم‌ها در توافق ژنو استفاده نکرد + دانلود

در ارتباط با تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران نیز دولت آمریکا گفته که در ابتدای اجرای توافق جامع هسته‌ای، این تحریم‌ها را تعلیق می‌کند و اگر در پایان یک دوره نامشخص زمانی ایران به تعهداتش عمل کرد، دولت اوباما از کنگره برای لغو رسمی تحریم‌هایی که لغو آنها خارج از اختیار دولت است، درخواست اقدام خواهد کرد./آ

ایران از فرصت کاهش تحریم‌ها در توافق ژنو استفاده نکرد + دانلود
 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا