نفت ۷۰ دلار در بودجه ۹۴ هم‌راستا با اقتصاد مقاومتی است

بصیر، منصور ملکی درباره اینکه قیمت ۷۰دلاری هر بشکه نفت و ۲۸۵۰ تومان برای هر دلار در بودجه سال ۱۳۹۴ قیمت‌های در مجموع معقول است گفت: تعیین کف قیمت‌ها را با توجه به این که این دو نرخ دو اهرم کلیدی قابل کنترل توسط کشورهای معاند است می‌توان در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست.

وی در باره اینکه برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که تعیین نرخ ۷۰ دلار هر بشکه نفت در بودجه سال آینده پائین است؛ چراکه قیمت نفت در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت و این امکان را به دولت می‌دهد تا درآمد مازاد را بدون برنامه خرج کند، توضیح داد: اگر قیمت نفت از ۷۰ دلار پیشنهادی در بودجه بیشتر شود، مجلس باید مکانیزمی را برای دولت تعیین کند تا درآمد مازاد به صندوق واریز شود تا دولت نتواند بدون برنامه آن را هزینه کند.

وی افزود: در صورتی که قیمت نفت در بازارهای جهانی به کمتر از ۷۰ دلار برسد،‌ دولت می‌تواند کسر بودجه خود را از صندوق تأمین کند. در کل بعید است که قیمت نفت آن قدر کاهش یابد که دولت نیاز به ذخایر این صندوق داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که قیمت نفت و ارز به طور برون‌زا تعیین می‌شود، گفت: قیمت نفت و ارز پاشنه آشیل اقتصاد کشور است و دشمنان نظام هم به این موضوع پی برده‌اند؛ بحران دوسال پیش در بازار ارز و کاهش اخیر قیمت نفت در بازارهای جهانی نمونه‌هایی از اقدامات آنها برای ضربه زدن به اقتصاد ایران بود.

ملکی ادامه داد: برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید بر روی نرخ نفت و ارز مدیریت دقیق صورت گیرد تا اقتصاد کشور کمترین آسیب را از تغییرات آنها ببیند. اگرچه ۱۰۰ درصد رویکرد اقتصاد مقاومتی بر برنامه‌ریزی دولت حاکم نیست اما اگر ارقام پیشنهاد شده برای قیمت نفت و ارز در بودجه موجب بهبود اقتصاد شود می‌توان این ارقام را در راستای اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه تعیین نرخ نفت و ارز در بودجه ۱۳۹۴ و کاهش هزینه‌های جاری نشان می‌دهد که دولت به دنبال کاهش وابستگی اقتصاد به نفت است، گفت: البته در عمل دولت‌ محدودیت‌هایی را دارد.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا