نفت کمتر از ۶۸ دلار شد

بصیر، با توجه به تقویت احتمال بالا گرفتن جنگ تولید کنندگان نفت شیل آمریکا با اوپک بر سر به دست آوردن سهم بیشتری از بازار نفت، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت و برنت امروز کاهش قیمت خود را تداوم بخشید و از پایین‌ترین رقم پایانی بیش از ۵ سال اخیر عبور کرد.


قیمت نفت امروز در بازارهای نیویورک و لندن به‌ترتیب ۱.۸ و ۱.۹ درصد کاهش یافت. بر اساس گزارش مؤسسه بیکر هاگس، به‌خلاف پیش‌بینی‌های قبلی تولید کنندگان نفت در آمریکا، هفته گذشته تعداد سکوهای حفاری در حال فعالیت خود را افزایش دادند.

با مشاهده علائمی از افزایش تولید نفت آمریکا با وجود عدم افزایش تولید نفت اوپک، قیمت نفت روندی کاهشی را به خود گرفته است. ۱۲ کشور عضو اوپک، حدود ۴۰ درصد نفت جهان را تأمین می‌کنند. دیروز حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفت، کاهش قیمت‌ها، «فشاری کوتاه‌مدت» بر بودجه دولت این کشور وارد خواهد کرد.

ریک اسپونر، تحلیلگر بازار نفت در این باره اظهار داشت: «این بیشتر یک موضوع مربوط به بخش عرضه است… عرضه فعلی برای هرگونه افزایش قابل پیش‌بینی تقاضا، بسیار زیاد است. قیمت‌ها باید تا حدی کاهش یابد که واقعاً خیال بازار از این جهت راحت شود که پروژه‌های جدید تولید نفت به تعویق خواهد افتاد».

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت برای تحویل در ماه ژانویه با یک دلار و ۲۱ سنت کاهش به ۶۴ دلار و ۶۳ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا در جلسه گذشته با ۹۷ سنت کاهش به ۶۵ دلار و ۸۴ سنت رسیده بود که پایین‌ترین رقم نهایی از جولای ۲۰۰۹ تاکنون بود. حجم معاملات انجام شده حدود ۹ درصد بیش از متوسط ۱۰۰روزه بود. قیمت‌ها از ابتدای امسال تاکنون ۳۴ درصد کاهش یافته است.

قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه ژانویه نیز با یک دلار و ۳۴ سنت کاهش به ۶۷ دلار و ۷۳ سنت رسید. قیمت نفت برنت در جلسه قبلی، با ۵۷ سنت کاهش به ۶۹ دلار و ۷ سنت رسیده بود که پایین‌ترین رقم از اکتبر ۲۰۰۹ تاکنون بود.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا