عکس/مدرسه‌ای که ۷۵درصد دانش‌آموزان آن خواهر و برادر هستند

بصیر، در روزگاری که برای مشهور شدن باید بیشترین و بزرگترین و پرتعدادترین باشی، لقب یکی از مشهورترین مدارس ایران را، مدرسه کوچک روستای جمال آباد کالو در شهرستان دیر استان بوشهر گرفت؛ چرا که به عنوان کوچکترین مدرسه ایران شهرت یافت.

از این قبیل مدارس که در کنار کوچکی، دارای ویژگی‌های برجسته باشند، در استان بوشهر فراوان است که یکی از این مدارس در روستای دوتوسو شهرستان جم واقع شده است.

دبستان ملاصدرا در روستای صعب العبور دوتوسو شهرستان جم که هشت دانش‌آموز بیشتر ندارد، شش خواهر و برادر در کنار عمه و عمویشان مشغول به تحصیل هستند.

معلم این مدرسه حسین پرویزی است که او هم از اقوام دانش‌آموزان مدرسه است و هر روز با موتور خود به این مدرسه می‌آید .

دانش آموزان این مدرسه از اینکه در روستای خود و در کنار خواهر و برادر خود درس می‌خوانند خوشحال هستند و همگی آرزوهای بزرگی دارند و امیدوارند که در آینده انسان‌های بزرگی شوند.

تحصیل شش خواهر و برادر در یک کلاس درس

معلم دبستان ملاصدرا روستای دوتوسو به تشریح وضعیت این مدرسه پرداخت و اظهار داشت: در این مدرسه هشت دانش‌آموز داریم که شش دانش‌آموز خواهر و برادر هستند و دو دانش آموز دیگر این مدرسه نیز عمه و عموی این دانش‌آموزان .

حسین پرویزی در ادامه به وضعیت این روستا اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: روستای دوتوسو در ۵۰ کیلیومتری شهر جم مرکز شهرستان قرار دارد و دارای ۴۲ نفر جمعیت و ۹ خانوار است که اغلب به کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

وی ادامه داد: این روستا در گذشته مشکلات زیادی داشت ولی در سال‌های اخیر شاهد تلاش‌هایی برای رفع مشکلات هستیم؛ تا دو سال پیش برق نداشتیم ولی هم اکنون از نعمت برق برخوردار هستیم.

معلم دبستان ملاصدرا روستای دوتوسو بیان داشت: هم اکنون دانش‌آموزان در کانکس درس می‌خوانند که این کانکس‌ها در فصل گرما و سرما با مشکلاتی روبرو است و امیدواریم شاهد ساخت یک مدرسه مناسب برای روستا باشیم.

بانک اطلاعاتی مدارس کوچک استان بوشهر تهیه می‌شود

مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر دارای ۷۷ دبستان زیر ۱۰ نفر دانش‌آموز است که در حال حاضر در حال بررسی وضعیت این مدارس هستیم.

عبدالمحمد شعرانی اضافه کرد: این مدارس را شناسایی کرده و مشکلات و نیازهای این مدارس را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در صورت امکان برای رفع مشکلات این مشکلات وارد عمل خواهیم شد.

وی که به عنوان معلم مدرسه کالو توانسته بود به این مدرسه شهرت جهانی بدهد، اذعان داشت: تلاش می‌کنیم یک بانک اطلاعاتی از این مدارس در استان بوشهر تهیه کنیم.

مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر تاکید کرد: یکی از برنامه‌هایی که هم اکنون برای مدارس زیر ۱۰ دانش‌آموز استان در دستور کار داریم، توسعه فضای کتابخانه‌ای است که در این مدارس کتابخانه نصب و به کتاب‌های مورد نظر تجهیز می شوند.

وی گفت: ۷۷ مدرسه زیر ۱۰ دانش‌آموز در استان بوشهر شناسایی شده است و نصب کتابخانه در این مدارس نیز در دست اجرا است که تا پایان این ماه همه مدارس صاحب کتابخانه خواهند شد.

مدارس کوچک را رها نمی‌کنیم/ افراد بزرگی در این مدارس ساخته می‌شوند

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز گفت: ما این مدارس را فراموش نکرده‌ایم و امیدواریم که با برنامه‌ریزی مناسب بتوانیم وضعیت این مدارس را بهبود ببخشیم تا شرایط مناسب‌تری برای تحصیل دانش‌آموزان فراهم شود.

اصغر حصیری اضافه کرد: این مدارس در نقاط صعب‌العبور و دور دست واقع شده‌اند ولی آنها را رها نخواهیم کرد؛ بسیارند افراد بزرگی که در همین مدارس روستایی رشد کرده‌اند و ما نیز باید شرایط را برای تحصیل مناسب آنها فراهم کنیم.

وی ادامه داد: خیرین نقش بسیار مهمی در توسعه مدارس در روستاها دارند و ما تلاش داریم تا با جلب نظر خیرین، زمینه احداث کلاس مناسب برای چنین مدارسی را در استان فراهم سازیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر تاکید کرد: از دیگر اقداماتی که برای این مدارس خواهیم داشت، هوشمندسازی کلاس‌های درس است که پس از تهیه بانک اطلاعاتی مدارس استان، نسبت به تجهیز آنها اقدام می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا