مرز خسروی برای بازگشت زوار باز است

بصیر، افشین رضایی گفت: در چند روز اخیر تلاش های زیادی با هدف افزایش امکانات و تجهیزات موجود در پایانه مرزی خسروی برای استقبال احتمالی از زائران حسینی صورت گرفته و هیچگونه مشکلی دراین زمینه وجود ندارد.

وی اظهار داشت: با هدف ارایه خدمات مطلوبتر به زائران حسینی و تسهیل در ورود هموطنان به کشورمان، تعداد ‘گیت های’ ورود و خروج مسافران در مرز خسروی از هشت ‘گیت’ به ۲۰ ‘گیت’ افزایش یافته است.

وی گفت: با هماهنگی های صورت گرفته تمام دستگاههای اجرایی خدمات رسانی از جمله هلال احمر، شبکه بهداشت، آموزش و پرورش، پایانه حمل و نقل، سپاه و بسیج تا بازگشت احتمالی زائران از کربلای معلی در حالت آماده باش هستند و بی شک از تمام ظرفیت ها و امکانات موجود برای پذیرایی و استقبال بهتر از عاشقان اباعبدالله الحسین در مرز خسروی استفاده خواهد شد.

فرماندار قصرشیرین، ظرفیت پایانه مسافری مرز خسروی برای پذیرش زائران حسینی در روز را ۱۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: با افزایش شمار گیت ها و همچنین ماموران نیروهای انتظامی و سپاه، مشکلی برای پذیرش زائران حسینی در این مرز وجود ندارد.

رضایی، با بیان اینکه با تلاش ها و اقدامات صورت گرفته هم اکنون ۹۵ درصد امکانات مربوط به تردد زائران از طریق مرز خسروی تامین شده، گفت: تصمیم نهایی برای بازگشت احتمالی زائران از مرز خسروی فردا (شنبه) در روز اربعین حسینی گرفته خواهد شد.

وی بیان کرد: با رفع موانع و مشکلات موجود و تامین امنیت کامل در مسیر تردد زائران از مرز خسروی، کار بازگشت هموطنان به کشورمان از طریق این مرز از پس فردا (یکشنبه) نهایی می شود.

رییس جمعیت هلال احمر قصرشیرین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا؛ از آمادگی کامل این نهاد برای پذیرایی و ارایه خدمات مورد نیاز در صورت بازگشت احتمالی زائران از طریق مرز خسروی به کشورمان خبر داد و گفت: تمام امکانات و ظرفیت های موجود برای پذیرایی از زائران کربلای معلی در این شهرستان فراهم است.

‘مهدی حاجی مرادیان’ ادامه داد: با هماهنگی های صورت گرفته با جمعیت هلال احمر استان در ارتباط با تامین تجهیزات مورد نیاز و خودروهای امدادرسانی هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

وی اضافه کرد که هم اکنون سه دستگاه خودروی آمبولانس در قصرشیرین آماده خدمات دهی به زائران حسینی است تا در صورت بازگشت احتمالی هموطنان از کربلای معلی به آنان خدمات مورد نیاز را ارایه دهند.

وی از برپایی ایستگاههای صلواتی در مرز خسروی با هدف پذیرایی از زائران حسینی خبر داد و گفت: در صورت نیاز به خودروهای امداد رسان از شهرستان های همجوار نیز درخواست کمک می شود.

مدیر پایانه مرز بین المللی خسروی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با اقدامات صورت گرفته در پایانه مرز خسروی برای ورود و خروج زائران هیچگونه مشکل و محدودیتی وجود ندارد.

‘امین حیدریان’ افزود: با افزایش شمار گیت های ورود و خروج مسافر، کار خدمت رسانی به مسافران و زائران کربلای معلی در مرز خسروی تسهیل و شتاب یافته است.

وی اظهار داشت: در صورت بازگشت احتمالی زائران حسینی از طریق مرز خسروی به کشورمان، با سازمان حمل و نقل پایانه های استان کرمانشاه برای اعزام اتوبوس، مینی بوس و همچنین سواری های بین شهری به قصرشیرین هماهنگی های لازم صورت گرفته تا کار جا به جایی مسافران با شتاب بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: در صورت تصویب نهایی بازگشت زائران حسینی از مرز خسروی، کار استقرار ناوگان حمل و نقل عمومی در قصرشیرین و محل پایانه مرزی خسروی از فردا آغاز می شود.

مدیر پایانه مرز بین المللی خسروی همچنین گفت: عملیات ساخت و نصب درب های برقی گیت های گذرنامه سالن مسافری این پایانه اتمام یافته است.

حیدریان تاکید کرد: پایانه بین المللی مرز خسروی بعنوان بزرگترین پایانه زمینی خاورمیانه اولین پایانه ای است که گیت های گذرنامه سرسرای مسافری آن به درهای برقی تجهیز می شود.

وی اضافه کرد: برای ساخت و نصب این درها در مجموع ۳۵۰ میلیون ریال هزینه شده که نصب آن افزایش امنیت وهمچنین کنترل دقیق و مطمئن ورود و خروج مسافران مرزی را به همراه دارد.

وی افزود: نصب درهای برقی ورود و خروج گیت های گذرنامه می تواند الگویی برای سایر پایانه های مرزی کشورمان در راستای کنترل مطمئن و دقیق ورود و خروج مسافران مرزی باشد.

وی خاطرنشان کرد: عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

وی یادآور شد: هم اکنون بدلیل حجم پایین مسافر و بسته بودن مرز خسروی بر روی تردد زوار ایرانی عتبات عالیات به دلیل نبود امنیت در آنسوی مرزها، تنها از یک سالن مسافری این پایانه بمنظور صرفه جویی و کاهش هزینه ها استفاده می شود.

قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد، در امتداد این مرزهای طولانی دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) عراق و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا