ویژه اربعین/ پایان باشکوه‌ترین اجتماع بشری در اربعین در امنیت کامل/ کربلا شاهد جمعیت ۲۰ میلیونی از ۶۰ ملیت/ تقدیر مرجعیت عراق

بصیر، مراسم اربعین حسینی -علیه‌السلام- امسال با حضور بیش از ۲۰ میلیون زائر از داخل و خارج عراق در کربلای معلی در فضایی امن برگزار شد.

با پایان مراسم عزاداری، وسایل نقلیه عمومی در اختیار زائران قرار گرفته تا از کربلا خارج شوند و به شهرها و کشورهایشان باز‌گردند.

«حیدر العبادی» قبل از ظهر اربعین، با انتشار بیانیه‌ای با تشکر از مردم و نیروهای امنیتی و همکاری آنان در حفظ امنیت، از مسئولان خواست تا با فراهم کردن تسهیلات و وسائط نقلیه، کار بازگشت زائران را تسهیل کنند.

ادامه طرح امنیتی تا شش روز

هرچند که پایان مراسم اربعین به معنای پایان طرح امنیتی ویژه عراق برای این روز نیست و از آنجا که هنوز، حملات تروریستی، زائران را تهدید می‌کند، تدابیر امنیتی ویژه تا یک هفته پس از این نیز ادامه خواهد داشت تا از ایجاد هرگونه خلا امنیتی در سراسر کشور جلوگیری به عمل آید. همچنین خروج ناگهانی خیل عظیم عزادار از کربلا در یک روز میسر نیست و بتدریج زائران این شهر را ترک خواهند کرد. به گفته مسئولان پیش‌بینی می‌شود، روند بازگشت زائران از کربلا، یک هفته به طول انجامد.

افزایش شمار زائران در مقایسه با سال گذشته

با وجود آنکه مراسم اربعین امسال، همزمان با تهدیدهای گروهک‌های تکفیری (مانند داعش) برگزار شد، اما جمعیت زائران امسال، در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش تا بالای ۲۰ میلیون بود در حالی که سال گذشته این جمعیت حدود ۱۸ میلیون اعلام شد.

حضور باشکوه زائران از ۶۰ ملیت مختلف

«خالد العبیدی» وزیر دفاع عراق، در خلال بازدید خود از نقاط مختلف کربلاء، اعلام کرد: شمار زائران وارد شده از خارج از عراق تا دو روز پیش از روز اربعین حسینی (ع)، به چهار میلیون و پانصد هزار نفر از ۶۰ ملیت رسیده است که بیشترشان ایرانی هستند.

برای مشاهده تصاویر بیشتر «اینجـا» کلیک کنید.

 

پیام حضور ۶۰ هزار بحرینی در کربلا به آل خلیفه

در میان زائران خارجی در عراق، ایرانی‌ها با بیش از یک میلیون صاحب رتبه نخست هستند اما امسال ۶۰ هزار بحرینی نیز به زائران در کربلا پیوستند (جزئیات بیشتر). ۶۰ هزار بحرینی از کل جمعیت بحرین که تقریبا نزدیک به یک میلیون است و نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر از آنان نیز خارجی‌های تبعه بحرین هستند، رقم بزرگی به شمار می‌رود. به گفته کارشناسان، حضور این تعداد بحرینی در مراسم اربعین، موجبات نگرانی روزافزون آل خلیفه در بحرین را در پی خواهد داشت.

طرح امنیتی موفق اربعین در کربلای معلی

شکست طرح‌ها و اقدامات ضد امنیتی گروهک‌ها تکفیری نکته بارز اربعین امسال در کربلا بود. به گفته مسئولان امنیتی استان کربلا تروریست‌ها نتوانستند صفوف به هم پیوسته میلیون‌ها زائران عزادار در جوار بارگاه حرم حسینی و ابالفضل العباس -علیهما السلام- را برهم زنند.

سرلشکر «قیس المحمداوی» فرمانده عملیات فرات الاوسط در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد گفت که مراسم امسال در امنیت کامل برگزار شد. او به شلیک چند خمپاره در پنجشنبه شب (دو شب مانده به اربعین) اشاره کرد و آن را حادثه‌ای جانبی خواند.

المحمداوی گفت: حادثه شلیک موشک‌ پنجشنبه شب گذشته اختلال امنیتی شمرده نمی‌شود چرا که دشمن از فاصله ۴۰ کیلومتری کربلا در مناطقی صحرایی اقدام به شلیک راکت کرد و گلوله‌ها هم به خارج از شهر کربلا هم اصابت کرد.

ناکامی تروریست‌ها در انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده

وی افزود: دشمن ما هیچ اعتباری برای ارزش‌های انسانی قائل نیست و اگر فرصت دیگری پیدا می‌کرد حملات دیگری هم مرتکب می‌‌شد، برای مثال خودروهای بمب‌گذاری شده یا عوامل انتحاری به داخل کربلا اعزام می‌کرد تا زائران را هدف بگیرد اما در این توطئه‌های خود ناکام است.

قیس المحمداوی تاکید کرد که دشمنان از مناطقی دورافتاده و صحرایی در غرب کربلا و هم مرز با استان الانبار  که خارج از خط راهبردی محسوب می‌شود اقدام به پرتاب راکت کردند. وی افزود: پس از این حوادث اصلاحاتی در طرح امنیتی صورت گرفت و یگان‌هایی اضافی به منظور پر کردن خلا امنیتی در مناطقی که احتمال هدف گرفته شدن از سوی تروریست‌ها وجود دارد مستقر کردیم.

در همین حال سرلشکر «غانم الحسینی» فرمانده پلیس کربلا هم به خبرنگار فارس گفت: طرح امنیتی بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده به خوبی پیش می‌رود و دشمن نتوانسته حصارهای امنیتی فراهم شده برای حفاظت از شهر کربلا و زائران را بشکند.

وی افزود: دشمن بزدل در به هم ریختن صفوف میلیونی زائران اربعین ناکام بوده است و موشک‌پراکنی پنجشنبه شب تروریست‌ها از خارج از مرزهای کربلا صورت گرفت و تنها جوسازی رسانه‌ای بود و این نشان می‌دهد که طرح امنیتی ویژه اربعین موفق عمل کرده است.

«عقیل الطریحی»، استاندار کربلای معلی هم اعلام کرد که نیروهای اضافی برای تامین مناطق غربی کربلا اعزام شدند.

تدابیر امنیتی عراق، تا ۶ روز پس از اربعین ادامه می‌یابد

غانم الحسینی رئیس پلیس کربلا اعلام کرد که تدابیر امنیتی برای زائران در روز اربعین، تا حدود یک هفته دیگر ادامه می‌یابد.

به گفته رئیس پلیس کربلا تا زمانی که زوار اربعین از شهر خارج نشده باشند تدابیر امنیتی ادامه خواهد یافت که احتمالاً این مسئله ۵ تا ۶ روز پس از اربعین به طول خواهد انجامید.

خدمات رسانی ۱۲ هزار کارگر شهرداری به زائران در کربلای معلی

وزیر امور شهرداری‌های عراق با اشاره به اینکه روزانه ۵۰۰ متر مکعب آب شرب در اختیار زائران کربلا قرار داده شده، گفت: ۱۲ هزار کارگر شهرداری از جمله ایرانی‌ها مسئولیت نظافت و خدمات رسانی به زائران را برعهده داشتند.

وی افزود: با توجه به شمار حیرت انگیز زائران در کربلا، اتاق عملیات در کربلای معلی به ریاست رئیس کل دفتر وزارت امور شهرداری‌ها تشکیل شده و ۱۰ هزار کارگر شهرداری استان کربلا و دیگر استان‌ها و همچنین ۲ هزار کارگر شهرداری از ایران در خدمت زائران بودند.

وزیر امور شهرداری‌های عراق تاکید کرد که حوزه آب و فاضلاب استان کربلا سرویس‌های بهداشتی کافی هم برای زائران در نقطه نقطه شهر کربلا فراهم شده بود.

تاکید ویژه نخست‌وزیر عراق بر تامین امنیت زائران و خدمات‌رسانی مناسب

«حیدر العبادی» امروز با انتشار بیانیه‌ای با ابراز تسلیت خود به مردم و زائران امام حسین -علیه‌السلام- به مناسبت سالروز اربعین، از همکاری آنان با پلیس و همچنین نیروهای امنیتی و پلیس عراق به دلیل تأمین امنیت مناسبت اربعین تشکر کرد.

نخست‌وزیر عراق با خطاب قرار دادن نیروهای مسلح و امنیتی این کشور، از آنان خواست «بالاترین سطح هشیاری و احتیاط را در پیش بگیرند تا علاوه بر ناکام ماندن تهدیدها و طرح‌های تروریستی»، جان زائران حفظ شود. او همچنین خواستار آماده شدن مسئولان و وسائل نقلیه برای بازگرداندن زائران از کربلا به دیگر نقاط شد.

وی دوشنبه گذشته نیزدر سفر به کربلا، از نزدیک در جریان آمادگی‌های این شهر برای میزبانی زائران اربعین حسینی (ع) قرار گرفت. وزیر کشور عراق نیز چند ساعت پیش از او به کربلا رفته بود.

نظارت مستقیم وزرای کشور و دفاع عراق بر طرح امنیتی کربلا

وزرای دفاع و کشور عراق طی یک نشست امنیتی که پنجشنبه در کربلا برگزار شد به بررسی طرح امنیتی ویژه اربعین حسینی در این استان پرداختند.

«خالد العبیدی» وزیر دفاع و «محمد الغبان» وزیر کشور عراق، با حضور فرماندهان امنیتی در استان «کربلا» در نشستی شرکت کردند تا از روند اجرای طرح امنیتی ویژه اربعین حسینی (ع) از نزدیک آگاه شوند.وزیر دفاع عراق از چهارشنبه در کربلا حاضر شده است و وزیر کشور نیز از دوشنبه گذشته در این شهر است.

حملات تروریستی ناکام علیه زائران

برخلاف تصور تروریست‌های تکفیری، تلاش‌های آنها برای انتقام‌جویی از زائران کربلای معلی ناکام ماند و آنها به دلیل تدابیر امنیتی ویژه عراق موفق نشدند، خیل عظیم زائران حسینی را هدف قرار دهند و به جز چند انفجار تروریستی کوچک در مسیر حرکت زائران کربلا در بغداد، آنها نتوانستند به هدف خود نائل آیند و حتی چندین حمله تروریستی شناسایی و خنثی شد.

به عنوان مثال در روز پنجنشبه، تلاش برای هدف قرار دادن زائران کربلای معلی با یک خودروی بمب‌گذاری شده در «اللطیفیه» در جنوب بغداد خنثی شد. نیروهای امنیتی از لشگر ۱۷ ارتش عراق امروز موفق شدند این خودروی بمب‌گذاری شده را در اللطیفیه، شناسایی کنند. اما به دلیل آنکه امکان خنثی‌سازی فوری آن وجود نداشت، این خودرو به یک منطقه خالی از سکنه برده شد و در آنجا منفجر شد.

منابع خبری، همچنین از شلیک ۷ موشک «گراد» به مناطقی در کربلای معلی خبر دادند اما این خمپاره‌ها هیچ تلفات جانی به همراه نداشت و همان‌طور که مقامات امنیتی عراق اعلام کردند: موشک‌هایی که استان کربلا را هدف گرفت از منطقه‌ای صحرایی هم مرز با استان الانبار شلیک شد و سکوهای پرتاب این موشک‌ها هم توقیف شد.

تقدیر مرجعیت عراق از برگزار کنندگان مراسم اربعین

مرجعیت عراق از تمام دست اندرکاران برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع) تقدیر کرد و ضرورت استفاده کامل از این مراسم معنوی را مورد تاکید قرار داد.

شیخ «مهدی الکربلائی» در خطبه های نماز جمعه کربلای معلی با اشاره به نبود توانمندی مناسب به منظور استقبال از تعداد عظیم زوار، برنامه ریزی علمی به منظور مقابله با هرج و مرج در زمینه پذیرایی از زوار امام حسین (ع) را خواستار شد.

وی همچنین تاکید کرد که باید طرح هایی دقیق به منظور آزاد سازی مناطق اشغال شده توسط تروریست های مسلح طراحی و از خوش بینی بیهوده پرهیز شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا