سوء‌استفاده داعش از سرخوردگی جوانان

بصیر، پایگاه تحلیلی “گلوبال پست” در مقاله‌ای به قلم “بسیل ایلباز” می‌نویسد: گروه تروریستی داعش، حاصل فرهنگ ذاتی عرب یا اعتقاد اسلامی نیست، بلکه از نامیدی مطلقی که جوانان بسیاری از کشورهای عربی و غربی با آن مواجه هستند، سرچشمه می‌گیرد.

*** یک کارشناس عراقی، تعداد مبارزان داعش را بیش از ۵۰ هزار نفر برآورد کرده است
این نویسنده در ادامه می‌نویسد، در حالی که تمام دنیا عزم خود را برای نابودی داعش جزم کرده‌ است، همه ما باید برای تحقق این هدف، و اطمینان یافتن از این که گروه‌های افراطی مانند این، هرگز دیگر قادر به تحمیل چنین تهدیدی نخواهند بود، قبول کنیم که بمب‌ها، گلوله‌ها و چکمه‌ها، تنها بخش کوچکی از عوامل مورد نیاز برای نابودی این گروهی افراطی را تشکیل می‌دهند.
سیا برآورد می‌کند که داعش از ۳۲ هزار مبارز تشکیل شده و این تعداد همچنان در حال افزایش است. حتی یک کارشناس عراقی، این تعداد را بیش از ۵۰ هزار نفر برآورد کرده است.
*** داعش حاصل سرخوردگی و نامیدی مطلقی است که جوانان عربی و غربی با آن رو به رو هستند
تقبیح و نکوهش داعش توسط علمای مسلمان، و اتحاد دولت‌های غربی علیه این گروه وحشی، گواهی بر این حقیقت است که داعش از فرهنگ ذاتی عرب و یا اعتقاد اسلامی سرچشمه نگرفته است، بلکه حاصل سرخوردگی و نامیدی مطلقی است که جوانان عرب با آن رو به رو هستند.
حقیقت انکارناپذیر این است که اقتصاد بسیاری از کشورهای عربی قادر به حمایت از جمعیت ــ به خصوص جمعیت جوان ــ خود نیستند. براساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۴، غرب آسیا و آفریقای شمالی به منظور ثابت نگه داشتن نرخ فعلی بیکاری خود تا سال ۲۰۲۰، نیازمند ایجاد ۱۰۰ میلیون شغل جدید است. این در حالی است که جمعیت جوان در حال افزایش است.
*** در غرب آسیا و آفریقای شمالی، با افزایش میزان تحصیلات، نرخ بیکاری نیز افزایش پیدا می‌کند
صندوق بین المللی پول، نرخ بیکاری در غرب آسیا و آفریقای شمالی را ۲۵ درصد، یعنی بالاترین نرخ بیکاری در جهان اعلام کرد. به علاوه، میزان نابرابری درآمدها نیز در حال افزایش است. به طور طبیعی، تحصیلات، مسیری برای نوسازی و تجدید حیات صنایع است اما همانطور که صندوق بین المللی پول اشاره می‌کند، غرب آسیا و آفریقای شمالی از این قاعده تبعیت نمی‌کند. در این مناطق، با افزایش میزان تحصیلات، نرخ بیکاری نیز افزایش پیدا می‌کند.
جوانان امروز در غرب آسیا و آفریقای شمالی تحصیلات به مراتب بهتری نسبت به گذشته دارند و طبیعتا انتظارات بالایی برای آینده خود دارند. متاسفانه به انتظارات آن‌ها توجهی نمی‌شود.
*** گروه تروریستی داعش با سوءاستفاده از این احساس سرخوردگی، جوانان را فریب می‌دهد
در بین جوانان بسیاری از کشورهای منطقه، این باور رایج به چشم می‌خورد که آن‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند و دولت‌هایشان اهمیتی به آینده این جوانان نمی‌دهد.
گروه تروریستی داعش با سوءاستفاده از این احساس سرخوردگی، جوانان منطقه را فریب می‌دهد. بیکاری، ارتشی از سربازان داوطلب را برای این افراطگرایان به وجود آورده است.
اصلاح اقتصاد منطقه و تبدیل آن به اقتصادی که این نواقص را برطرف کند، مستلزم سه تغییر اساسی است.
نخست آنکه دولت‌های منطقه باید برنامه‌ای را برای توسعه زیرساخت‌ها در سراسر منطقه ایجاد کنند. تسهیل حمل و نقل کالا‌ها و خدمات منطقه‌ای می‌تواند هزینه‌ها را کاهش داده و موجب نوآوری شود. پروژه‌ها باید شامل ساخت جاده‌ها و راه‌آهن‌های جدید، توسعه فرودگاه‌ها و بنادر باشد. ایجاد یک بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها برای انتقال سرمایه از ثروتمندترین بخش‌های منطقه به کشورهایی که بیش از همه به سرمایه گذاری در بخش زیرساخت نیازمند هستند، لازم و ضروری است.
*** بخش متورم دولتی در سراسر منطقه باید به صورت بنیادی اصلاح گردد تا از اتلاف منابع جلوگیری شود
دومین تغییر آن است که این دولت‌ها باید قبول کنند رشد بخش خصوصی، موتور اصلی اشتغال زایی و رفاه اقتصادی است؛ بخش متورم دولتی در سراسر منطقه باید به صورت بنیادی اصلاح گردد تا از اتلاف منابع جلوگیری شود. این کشورها باید مالیات شرکت‌ها را اصلاح، و از سودآوری و گسترش کسب کار استقبال، و از فرصت‌های شغلی حمایت کنند.
مسئله سوم و آخر این است که غرب آسیا به یک پایگاه محکم تولید نیازمند است و نمیتواند فقط به ارائه خدمات و یا ایفای نقش به عنوان یک قطب ترانزیتی تکیه کند. منطقه باید بسیاری از کالاهای مصرفی خود را تولید کند.
*** با ایجاد رونق اقتصادی در منطقه می‌توان به جنگ داعش رفت
تولیدکنندگان بزرگ با در اختیار داشتن منابع عظیمی از مواد خام و‌ با ایجاد شرکت‌های تولیدی، پتانسیل ایجاد صدها هزار شغل پردرآمد را دارا هستند.
تمام دولت‌های سراسر منطقه باید از تولیدکنندگان خارجی جهت احداث کارخانه‌ها در کشورهای خود، حمایت کنند. این عامل در کنار دو عامل قبلی به عنوان کاتالیزوری برای ایجادتحول اقتصادی عمل خواهد کرد.
این نویسنده در انتها متذکر می‌شود که کل اقتصاد غرب آسیا و آفریقای شمالی به شدت به تغییر و دگرگونی نیاز دارد. شغل‌ها و فرصت‌ها باید اجازه رشد پیدا کنند و فقط از طریق رونق اقتصادی است که می‌توان داعش را شکست داد.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا